Gerberligger H-Pier Schiphol
Omschrijving Tussen de bestaande Terminal en de A4 snelweg Den Haag – Amsterdam, is de H-pier gerealiseerd. Het eerste deel met een lengte van 150m verbindt de Terminal met de reeds bestaande G-pier en van daaruit gaat de pier verder naar de zone waarin zich een zevental preboardinggebouwen bevinden. De pier heeft een totale lengte van ca. 500m en een breedte van ca. 13m.
Pijlerbalk Op de in het werk te storten fundering zijn pijlers geplaatst welke zijn opgebouwd met elk twee ronde kolommen (Ø600) waar overheen een pijlerbalk. De pijlerbalken fungeren als steunpunten voor de kanaalplaatvloeren, welke een overspanning hebben van ca. 14,5m1.
Gerberligger Aan weerszijden van de kanaalplaten liggen de randbalken, welke in een zogeheten “gerberligger- systeem” zijn ontworpen en zodoende op de pijlerbalken rusten. De gehele pier wordt middels een lichte staalconstructie overkapt. De stabiliteit van de constructie wordt ontleend aan de prefab betonnen kolommen
Gerberligger
Toegepaste elementen 83 kolommen 39 pijlerbalken L=14 m1 gewicht ca. 21 ton/stuk 83 randbalken L= 17,5 m1 gewicht ca. 24 ton/stuk 28 trappen 14 bordessen 5250 m2 kanaalplaten h=400 2850 m2 kanaalplaten h=200
Realisatie Opdrachtgever Ballast Nedam Bouw B.V. Speciale Projecten Nieuwegein Architect Quist Wintermans Architekten BV Rotterdam Hoofdconstructeur ABT Adviesbureau voor bouwtechniek Velp Realisatie prefab Hoco Systems b.v. Weert Uitvoering gemonteerd week 20 t/m 25 -2005
Hogeschool Rotterdam - IBB ©M.J.Roos 2007