‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The sole responsibility for the content of this document lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Communities.
Advertisements

Jaap Jan de Lange & Pieter Hamans EFFICIËNTER SAMENWERKEN IN DE HANDEL- EN PRODUCTIEKETEN.
Seminar Vendor Performance Management Donderdag 17 september Professionalisering Supply Chain Management door beter Contract Management Jan van.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Ervaringen van een BPOS Partner T-BENCH Danny Otten.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Meer klanten, meer conversie door “User centric mobile identity management” Mario Houthooft LIN.K nv Rotterdam
Boek reviews Esra ISGUZAR.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Koning Albert II laan BRUSSEL __________ 30 Boulevard Albert II 1000 BRUXELLES
Adrime Advanced Rich Media Presentatie voor creatieve partijen Juni 2006.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Thursday, July 10, 2014 Presenter’s Name MSP Procurement tool of partnership?
Providing your knowledge, skills and business contacts Whitepaper Marketing 5 gouden tips uit de praktijk In 30 minuten.
Social Business MARKETINGPIONEERS Sonja Loth | Social Inc. 31 JAN.
Strategische Marketing Planning
QAD Reporting & Analytics
Programmeren in Java met BlueJ
Private cloud / hosted citrix / virtualisatie All the same Studiedag ’cloud iets voor uw bestuur?’
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
De nieuwe standaard in EEG-BioFeedback
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Inleiding Databanken: oefeningen
Copernicus Institute Sustainable Development and Transition Management - April 17, 2002 Sturing van Transities Pieter Glasbergen.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
SPLA Service Provider License Agreement
Microsoft Partner Programma & Applicatie testen
Microsoft Partner Programma
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart
CEBP Danny Burlage.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
Databases I (H.3) Het Entity-Relationship Model Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Advanced Business Information Solutions Interactieve marketing.
OHT 8.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Mediaplanning In dit hoofdstuk zul je het volgende.
Advanced Business Information Solutions Het businessmodel.
3.6 Architecture of HIS. 3.7 Integrity & Integration within HIS Suraja Padarath /10/2007.
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Breuken-Vereenvoudigen
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Welkom namens collega’s en studenten. Hermien Miltenburg Wageningen University and Research Centre.
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  D3EEMS1  programmed I/O: de.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Workshop Shared Services Symposium ‘Praktische keteninformatisering’ 7 november 2007.
1 GfK Retail and TechnologyThe Netherlands20 September 2014 Judith Manenschijn Consultant Media & Leisure GfK Retail and Technology Judiths Weather Forecast.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
Saxion HBS Expeditie innovative solutions for a hospitable society.
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
TRANSITIES & INNOVATIESYSTEMEN
1. 2 Communicatie producten voor ISP's en ICT-resellers kennisoverdracht, support en logistieke oplossingen  Actief sinds 1993  Internet, security en.
WP5: Architectuur voor digitale bewaring en ontsluiting Deeltaak 2: distributiemodaliteiten 16 januari 2009.
Minor Informatica Master HIRB maart Thema’s.
Major/minor Kwantitatieve methoden (HIR) Predoctoraal traject (HIR) Minor Business Research (TEW/MBE) maart 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van Open Access naar Open Data: uitdagingen voor het wetenschapsbeleid Departement Economie, Wetenschap en Innovatie.
Technical Insulation Pre-insulated Pipes Thermal Energy Networks taking care of energy and the environment MVO Nederland Nieuwjaarsevent Tjeerd.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts “Ouderen en Muziek” Learning an Instrument at an Advanced Age
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
1© GfK 2014 | Presentatie ANVR congres 2014 | 14 November 2014 UW KLANT KOOPT (STEEDS) MEER BIJ EEN ANDER! Marco Wolters 14 november 2014 Connecting customers.
Department of Information Technology – Internet Based Communication Networks and Services (IBCN) IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en.
De invloed van sociale succesfactoren in Agile Software Development
Transcript van de presentatie:

‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops olivier.braet@vub.ac.be IBBT-SMIT Institute for Broadband Technology - Studies on Media, Information and Telecommunication

SMIT-IBBT Opgericht aan VUB in 1990 20 jaar research in media, informatie en telecommunicatie +50 onderzoekers Lid van Instituut voor Breedband Technologie (IBBT.be)

Overzicht I. ‘Vlaams E-boeken Platform’ context II. Business modelling methodologie III. Workshops resultaten IV. Conclusies 3

Vlaams E-boeken Platform: context I. Vlaams E-boeken Platform: context 4

Innovatief aanbesteden ‘Innovatief Aanbesteden’ is een vraaggedreven instrument om bedrijven en overheid te laten samenwerken aan innovatieve oplossingen voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen Pre-consultatie van innovatieve bedrijven 5

Business modelering workshops Vijf workshops met vertegenwoordigers van de boeken- en bibliotheeksector Doel: de specifieke institutionele interesses van boekenuitgevers (als private, winstgeoriënteerde actoren) en openbare bibliotheken (als publieke actoren) verenigen in een gemeenschappelijk bedrijfsraamwerk voor een Vlaams E-boeken platform. 6

Business modellering methodologie II. Business modellering methodologie 7

Workshop 5 Workshops 1 & 2 Workshops 3 & 4

Organisatie design: Waardeketen analyse … kanalen naar eindgebruiker Elk kanaal kan verschillende impact hebben op winst Maar: duurdere kanalen kunnen strategisch belangrijker zijn Elk kanaal kan verschillende betekenis hebben voor eindgebruikerservaring Elk kanaal kan verschillende mate van flexibiliteit bezitten (kan uitgebreid/geherconfigureerd worden afhankelijk van verwachtingen van betrokken partners) Elk kanaal heeft haar flessehalzen Onderneming Assemblage Retail Distributie Eindgebruiker

Bouwstenen van waardenetwerken Een waardenetwerk is een gestileerde voorstelling van relaties tussen bedrijfsrollen en de bedrijfsactoren die ze spelen. Bedrijfsrollen zijn logische bundels van competenties die beheerst worden door een of meerdere actoren. Bedrijfsactoren halen waarde uit de rollen die ze spelen, en de controle die ze uitoefenen in het waardenetwerk. 10

Service & financieel design Service design focust vnl. op de restricties / controles toegepast in elke service interactie tussen verschillende rollen (met de eindgebruikerservaring in het achterhoofd). Restricties in termen van ruimte, tijd, kwantiteit, de identiteit van de gebruikers, ... Elke beslissing over de modaliteiten van een dienst (“ontlenen van een boek”) heeft onmiddelijke impact op of er geld word uitgewisseld, en zo ja, in welke vorm (betaling-per-gebruik, licentie fee, abonnement,...) 11

Technisch design Van de service en financieel design modaliteiten kunnen de technische requirements worden afgeleid E.g. rol “uitlenen van boeken”: Tijdelijk bestand? Welke termijn? Hoe? (Soort van) DRM? (On)zichtbaar watermerk? Frequentie van controle van lidmaatschap van lezer? Raadplegen database via welke kanalen? Lezen via welke kanalen/ op welke toestellen? 12

Scope Onze scope Buiten scope Hoe leefbaar VEP bouwen? Verkoop en uitlenen van boeken Focus op ervaring eindgebruikers Buiten scope Digitalisering van bestaande analoge werken Archivering van gedigitaliseerde werken 13

A) Organisatie Design: Waardenetwerk III. RESULTATEN A) Organisatie Design: Waardenetwerk 14

Waardeketen E-Book uitgave 15

Waardenetwerk: boekwinkel

Waardenetwerk: boekwinkel

Waardenetwerk: boekwinkel

Waardenetwerk: boekwinkel

Waardenetwerk: boekwinkel

Waardenetwerk: boekwinkel

Waardenetwerk: bibliotheek

Waardenetwerk: bibliotheek

Waardenetwerk: bibliotheek

Waardenetwerk: bibliotheek

Waardenetwerk: bibliotheek

Kernfunctionaliteiten VEP Twee niveaus van mogelijke controle: a) tussen gebruiker en bibliotheek/boekhandel & b) tussen bibliotheek/boekhandel & VEP. Definitie of #: Preciese informatie van wie welk boek doorbladert/leent/huurt/koopt gedurende welke tijdsperiode. 27

B) Service & Financieel Design III. RESULTATEN B) Service & Financieel Design 28

Kopen

Huren

Grasduinen intra muros

Grasduinen extra muros

Lenen

IV. Conclusies 34

VEP als ‘middle man’ VEP is een garantieverlenende partij Kan onderhandelingen voeren met externe partijen zoals Google De e-book database kan centraal gecontroleerd worden voor uitgevers en bibliotheken Moet een neutrale actor zijn Bewaakt anonimisering van de individuele gebruikersstatistieken Relevant ‘Knooppunt’ bestaande case Heeft een centrale CDS voor Ndl. uitgevers 35

Gedecentraliseerd ‘customer ownership’ De (online) boekhandel & bibliothecaris behouden het contact met hun eindgebruiker/klant VEP trekt alle e-boeken binnen, op basis waarvan bibliotheken en boekhandels een collectiebeleid kunnen voeren Betaling van licentiefee is gebaseerd op welke boeken gelezen worden door welke bibliotheekbezoeker gedurende welke periode 36

Alle vragen welkom Olivier Braet IBBT-SMIT (V.U.B.) olivier.braet@vub.ac.be