Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Wat doen NIOO – onderzoekers? Vergaderen Vergaderen Onderzoek doen: meten in de Oosterschelde Onderzoek doen: meten in de Oosterschelde Apparatuur ontwikkelen voor het meten Apparatuur ontwikkelen voor het meten Modelleren Modelleren
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Vergaderen Doel van de bijeenkomst Discussie over de belangrijkste vragen op het gebied van ecosysteembeheer van de Oosterschelde Discussie over hoe wetenschappelijk onderzoek vertaald kan worden in beheerscenario’s
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Vergaderen Belangrijk voor RIKZ (Rijks Instituut voor Kust en Zee) In welke mate kunnen we de mosselkweek laten toenemen In welke mate kunnen we de mosselkweek laten toenemen zonder negatieve effecten op de biodiversiteit? zonder negatieve effecten op de biodiversiteit? Wat is het effect van de recente uitbreiding van de Japanse Wat is het effect van de recente uitbreiding van de Japanse oester in de Oosterschelde? oester in de Oosterschelde?
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Vergaderen Belangrijk voor mosselkwekers en RIVO (Nederlands Instituut voor Visserij Onderzoek) Hoe kunnen kweektechnieken worden verbeterd? Is het mogelijk om een hogere opbrengst te krijgen bij een lagere dichtheid? RIKZ-vragen in het algemeen op hoger organisatieniveau (het complete ecosysteem van de Oosterschelde) Mosselkweekvragen op lager niveau (populaties op bepaalde plekken in de Oosterschelde)
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Mosselkweek
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Mosselvoorraad (totaal) Mosselvoorraad (totaal)
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Meetcampagne: plekken Meetcampagne: plekken NIOO
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Meten in de Oosterschelde Temperatuur (°C) Meten in de Oosterschelde Temperatuur (°C)
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Meten in de Oosterschelde Meten in de Oosterschelde
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education De meting vraagt om speciale apparatuur De meting vraagt om speciale apparatuur
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Modelleren, waarom? Complexiteit is een van de meest boeiende en fascinerende aspecten van de natuur. Maar om bepaalde waargenomen verschijnselen te begrijpen moeten we een vereenvoudiging maken van die complexiteit en ons concentreren op de hoofdzaken. Vanaf mijn eerste contact met modelleren leerde ik dat complex gedrag tevoorschijn kan komen uit een combinatie van zeer eenvoudige processen. Sindsdien heb ik veel aandacht besteed aan wiskundig modelleren, omdat het mij helpt om ideeën en hypothesen vorm te geven; modellen zijn voor mij een tweede laboratorium. Ze geven mij toegang tot de belangrijkste mechanismen die spelen in een waargenomen biologisch verschijnsel. En deze nauwe wisselwerking tussen theorie en experiment is ook een opwindende manier om hypothesen te testen en te valideren. Dr. Sophie Rabouille NIOO Yerseke
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Instituto Superior Técnico MaBenE Modelleren Phytoplankton Oxygen DOM POM Zooplankton Photosynthesis Respiration Grazing Mortality/ Excretion Sediment Settling Mortality Ammonia Nitrate Phosphorus Uptake Respiration
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Instituto Superior Técnico MaBenE Hammen oost Station (Modelresultaten vs. meetgegevens) Modelleren
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Instituto Superior Técnico MaBenE Phytoplankton (Verspreiding over het gebied) Modelleren