Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aantal spelers : keeper Datum :
Advertisements

Kind in Ontwikkeling De ontwikkeling van een kind gaat in
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Doublet deel 1 – de basis.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
De nieuwste uitspraken
Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Koningsspelen groep 5-8.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Naar het Jaareinde toe
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
INITIATOR INDOORVOETBAL
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
1. Levensbeschouwing en communicatie
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Ontwikkelingspatroon scheidsrechter
Voorbereiding Sabic Triatlon Stein 2007 Rob de Hooge
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
01. Hier word ik bijna wakker 02. Ik doe net alsof ik slaap.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Bijscholing voltige-instructeurs
ZijActief Koningslust
II. DE BASISHOUDING BESCHRIJVING
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
MHCU Opzet trainingsplan. MHCU Visie Doelstellingen  Alle teams moeten met een zo hoog mogelijke intensiteit, hockeytechnieken en tactieken aangeleerd.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
De start: een kunst of een kunde?
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Functionele training voor hardlopers
Transcript van de presentatie:

Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010

Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen voormiddag: fundamentele loopbeweging + variaties in spelvormen namiddag: sprint + start + aflossingen Zaterdag 01/05 (13u30-17u30) hindernissen + uithouding

Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) Examens Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) Didactische oefeningen lopen spelvormen aan elkaar in 2 groepen (‘oefenexamen’) opdracht (cf. mail 10-03-2010) Examens theorie (08/05) opdracht spelvormen (cf. mail 10-03-2010) ppt + cursustekst praktijk didactiek (05/06) indien opdracht lopen

Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Opbouw lessen Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: doelstellingen bij de jeugd: waarnaar wordt gewerkt? methodologie bij de opbouw + foutenanalyse vergelijking techniek kind – volwassene praktische en organisatorische richtlijnen Niet steeds spelvormen, ook oefenvormen Theorie wordt meteen getoetst aan de praktijk

Herhaling fundamentele loopbeweging Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Herhaling fundamentele loopbeweging Essentieel bij het sprinten

Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: algemeen Snelheid is een basiseigenschap in alle atletiekdisciplines, komt best tot uiting in de sprint Veel oefenen! Van belang: reactiesnelheid versnellen maximale snelheid snelheidsuithouding

1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Pag. 96 Voetplaatsing bal van de voet recht Lichaam neigt voorwaarts Armen en benen alternerend

1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Pasfrequentie Variaties geen 60’s sprinten tikspelen, puzzellopen, parcours, enz.

1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Sprintonderdelen: reactiesnelheid reactiespelen versnellen bv. trekpaard maximale snelheid spelvormen met voldoende afstand (30m) sprintuithouding

1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Lichaamshoudingen romp/hoofd armen + handen benen en knieën voeten Basisoefeningen (cf. praktijk)

1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Fouten al springend ‘lopen’ te kleine passen achteroverhellen van de romp op de tenen lopen onvoldoende armbeweging

1. De sprint: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: vergelijking volwassenen - kind Technische bouwstenen meer verfijnd (pag. 151) Betere coördinatie Krachtigere uitvoering

1. De sprint: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: praktische en organisatorische tips Lopen in eigen baan Uitbollen/uitwijkmogelijkheden Correcte verhouding inspanning vs. rust Goede opwarming

Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: vragen?

2. De start: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: doelstellingen bij de jeugd Pag. 97 “Goed begonnen is half gewonnen” Staande start (verplicht voor benjaminen) armen en benen tegengesteld voeten in de looprichting gewicht evenredig verdeeld ellebogen (fair-play!)

2. De start: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: doelstellingen bij de jeugd Start uit startblokken kennis van de startprocedure voor het startsignaal – “Op uw plaatsen” – “Klaar” – “Start” benen gebogen (90° – 120°) vertrek van laag naar hoog bekken boven schouderas hoofd neerwaarts duwen tegen de startblokken schouders boven de handen (sterkte!) reageren op signalen

2. De start: methodologie + foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: methodologie + foutenanalyse Vanuit reactieoefeningen in diverse houdingen opbouwen naar start uit startblokken Coördinatie + kracht als voorwaarde Afstand + hoogte blokken Zowel links als rechts

2. De start: methodologie + foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: methodologie + foutenanalyse Basisoefeningen (cf. praktijk) Fouten houdingen coördinatie (springen, geen duwactie) armbeweging actie na de start

2. De start: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: vergelijking volwassenen - kind Pag. 152 Beter ontwikkelde schoudergordel Hogere krachtproductie Betere coördinatie

2. De start: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: praktische en organisatorische tips Cf. veiligheidsaspecten sprint Voldoende afstand tussen kinderen Correcte opbouw (blessurepreventie!)

Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: vragen?

3. Aflossingen: doelstelling bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: doelstelling bij de jeugd Pag. 102 Team is belangrijker dan het individu 1 ‘tactiek’ binnen de jeugd(categorieën) Taken gever (‘roepen – kijken – geven’) Taken nemer (blind vertrekken – aannemen)

3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Leren doorgeven van materiaal Manier van doorgeven: links aannemen, rechts doorgeven impliceert doorgeven tijdens het lopen iedereen kan op iedere plaats staan (uniformiteit) Regels aanloopzone (10m) aflossingszone (20m)

3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Snelheid is belangrijk, niet cruciaal Basisoefeningen (cf. praktijk) Fouten nemer te snel of te traag geen stabiele ontvangarm achteruit kijken foute manier van doorgeven

3. Aflossingen: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: vergelijking volwassenen - kind Tactiek Iedere loper kent zijn plaats Sneller lopen, snellere doorgave

3. Aflossingen: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: praktische en organisatorische tips Niet op het einde van een intensieve training (blessures + coördinatie) Geef duidelijke richtlijnen, aflossen is niet eenvoudig Maak gelijke groepen

Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: vragen?