Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010
Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen voormiddag: fundamentele loopbeweging + variaties in spelvormen namiddag: sprint + start + aflossingen Zaterdag 01/05 (13u30-17u30) hindernissen + uithouding
Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) Examens Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) Didactische oefeningen lopen spelvormen aan elkaar in 2 groepen (‘oefenexamen’) opdracht (cf. mail 10-03-2010) Examens theorie (08/05) opdracht spelvormen (cf. mail 10-03-2010) ppt + cursustekst praktijk didactiek (05/06) indien opdracht lopen
Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Opbouw lessen Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: doelstellingen bij de jeugd: waarnaar wordt gewerkt? methodologie bij de opbouw + foutenanalyse vergelijking techniek kind – volwassene praktische en organisatorische richtlijnen Niet steeds spelvormen, ook oefenvormen Theorie wordt meteen getoetst aan de praktijk
Herhaling fundamentele loopbeweging Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Herhaling fundamentele loopbeweging Essentieel bij het sprinten
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: algemeen Snelheid is een basiseigenschap in alle atletiekdisciplines, komt best tot uiting in de sprint Veel oefenen! Van belang: reactiesnelheid versnellen maximale snelheid snelheidsuithouding
1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Pag. 96 Voetplaatsing bal van de voet recht Lichaam neigt voorwaarts Armen en benen alternerend
1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Pasfrequentie Variaties geen 60’s sprinten tikspelen, puzzellopen, parcours, enz.
1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Sprintonderdelen: reactiesnelheid reactiespelen versnellen bv. trekpaard maximale snelheid spelvormen met voldoende afstand (30m) sprintuithouding
1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Lichaamshoudingen romp/hoofd armen + handen benen en knieën voeten Basisoefeningen (cf. praktijk)
1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Fouten al springend ‘lopen’ te kleine passen achteroverhellen van de romp op de tenen lopen onvoldoende armbeweging
1. De sprint: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: vergelijking volwassenen - kind Technische bouwstenen meer verfijnd (pag. 151) Betere coördinatie Krachtigere uitvoering
1. De sprint: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: praktische en organisatorische tips Lopen in eigen baan Uitbollen/uitwijkmogelijkheden Correcte verhouding inspanning vs. rust Goede opwarming
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. De sprint: vragen?
2. De start: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: doelstellingen bij de jeugd Pag. 97 “Goed begonnen is half gewonnen” Staande start (verplicht voor benjaminen) armen en benen tegengesteld voeten in de looprichting gewicht evenredig verdeeld ellebogen (fair-play!)
2. De start: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: doelstellingen bij de jeugd Start uit startblokken kennis van de startprocedure voor het startsignaal – “Op uw plaatsen” – “Klaar” – “Start” benen gebogen (90° – 120°) vertrek van laag naar hoog bekken boven schouderas hoofd neerwaarts duwen tegen de startblokken schouders boven de handen (sterkte!) reageren op signalen
2. De start: methodologie + foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: methodologie + foutenanalyse Vanuit reactieoefeningen in diverse houdingen opbouwen naar start uit startblokken Coördinatie + kracht als voorwaarde Afstand + hoogte blokken Zowel links als rechts
2. De start: methodologie + foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: methodologie + foutenanalyse Basisoefeningen (cf. praktijk) Fouten houdingen coördinatie (springen, geen duwactie) armbeweging actie na de start
2. De start: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: vergelijking volwassenen - kind Pag. 152 Beter ontwikkelde schoudergordel Hogere krachtproductie Betere coördinatie
2. De start: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: praktische en organisatorische tips Cf. veiligheidsaspecten sprint Voldoende afstand tussen kinderen Correcte opbouw (blessurepreventie!)
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. De start: vragen?
3. Aflossingen: doelstelling bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: doelstelling bij de jeugd Pag. 102 Team is belangrijker dan het individu 1 ‘tactiek’ binnen de jeugd(categorieën) Taken gever (‘roepen – kijken – geven’) Taken nemer (blind vertrekken – aannemen)
3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Leren doorgeven van materiaal Manier van doorgeven: links aannemen, rechts doorgeven impliceert doorgeven tijdens het lopen iedereen kan op iedere plaats staan (uniformiteit) Regels aanloopzone (10m) aflossingszone (20m)
3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Snelheid is belangrijk, niet cruciaal Basisoefeningen (cf. praktijk) Fouten nemer te snel of te traag geen stabiele ontvangarm achteruit kijken foute manier van doorgeven
3. Aflossingen: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: vergelijking volwassenen - kind Tactiek Iedere loper kent zijn plaats Sneller lopen, snellere doorgave
3. Aflossingen: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: praktische en organisatorische tips Niet op het einde van een intensieve training (blessures + coördinatie) Geef duidelijke richtlijnen, aflossen is niet eenvoudig Maak gelijke groepen
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 3. Aflossingen: vragen?