Het talentontwikkelend model binnen de atletiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Advertisements

Anneke Lam Harry Weijers
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
September : Periodiseren
INFOAVOND SPORT- en SPEELAANBOD ZOMERVAKANTIE
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
AVO A-Junioren Seizoen
Rekenen Cito M6 oefenen.
Steunpunttrainingen Doelgroep en doelstellingen Organisatie
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Training & Voeding Roy Elias.
Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
SOM 2 REMMENDE HARDLOPER
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Koninklijk Kortrijk Sport Atletiek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Zondag 26 januari Selectiespelers zijn prestatiegerichte spelers die geselecteerd zijn op niveau gekoppeld aan leeftijd binnen de vereniging. Trainers:
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 7
Rekenregels van machten
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
1x5= 2x5= 3x5= 4x5= 5x5= Om te controleren: Ga met je muiswijzer over de som tot het een handje wordt. Klik dan en je ziet het goede antwoord! 6x5= 7x5=
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
TLG Zaandam Werkgroep 4a Fons, Han en Henk Reactieve / verticale verplaatsing 17 november 2007.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
DE VOORZIENINGEN.
VERHOUDINGEN.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Vandaag.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
welke hoef je niet te leren?
Accommodatie SBHC Xenios
Cv = F u  F = Cvu  F = Cv(el - bl) u = (el - bl)
Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’. Inhoud Inleiding - Parantee vzw - Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’ Doelstellingen van Parantee vzw.
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
de vragen over de winter.
De tafel van 4.
Het jaartje rond … maart juni september december april juli oktober
KTC BERINGEN KIDSTENNIS
De vier seizoenen.
Personeelstraining Typ hier uw thema.
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
LTAD model Training van hardlopers gericht op lange termijn succes.
Kempenregio Athletics champs
Uitleg pupillenouders AVO’83 21 maart
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Transcript van de presentatie:

Het talentontwikkelend model binnen de atletiek Berghmans, Bil, Delecluse, Ponnet, Pottie, Van Driessche

Deel 5: De praktische invulling van een jaarplanning

Hoofdstuk 1: Inleiding Hoofdstuk 2: De jaarplanning Hoofdstuk 3: De periodeplanning Hoofdstuk 4: Een trainingssessie

Hoofdstuk 1: Inleiding Geen echte trainingsperiodisering Wel voldoende variëren binnen het bewegingsaanbod. Periodeplanning: - Nagaan of alle elementen van algemene en specifieke referentiekaders aan bod komen. - Nagaan of de verschillende trainingsdoelstellingen in een juiste verhouding worden aangeboden.

Natuurlijke periodisering Hoofdzakelijk Balspelen in winter Turnen in winter indien zaal beschikbaar Werpen in lente en zomer Springen in lente en herfst Lopen kan heel het jaar Accommodatie beschikbaar ? Weer en seizoenen Examenperiodes Vacantieperiodes

Hoofdstuk 2: De jaarplanning Wordt opgemaakt door hoger opgeleide Legt accenten in het jaarverloop. Geeft de verhouding aan tussen de verschillende trainingsdoelstellingen. Geeft aan hoe de verschillende componenten van de talentontwikkeling zich in belangrijkheid verhouden tot elkaar.

500 trainingscomponenten 50 trainingsweken of 100 trainingssessies 85 keer WERPEN SPRINGEN 180 keer LOPEN 75 keer BALSPELEN 50 keer CONDITIE 25 keer TURNEN Elke training duurt ongeveer 1u 30min Per training vijf componenten Elke bouwsteen wordt 15 tot 20min geoefend. Omvangrijk = moeilijk werkbaar periodeplanning

Hoofdstuk 3: De periodeplanning Geen echte trainingsperiodisering in functie prestaties Wel voldoende variëren binnen het bewegingsaanbod. Periodeplanning: - Nagaan of alle elementen van algemene en specifieke referentiekaders aan bod komen. - Nagaan of de verschillende trainingsdoelstellingen in een juiste verhouding worden aangeboden.

100 doelstellingen (20 trainingssessies = 10 weken) Veronderstelling: 100 doelstellingen (20 trainingssessies = 10 weken) 30 algemene doelstellingen 70 atletiekspecifieke doelstellingen 36 Lopen 17 Werpen 17 Springen 15 Balspelen 10 Conditie 5 Turnen 24 snelheid 12 uithouding 12 cyclisch 12 hindernis

Periodeplanning VARIATIE 100 doelstellingen = 100 trainingsonderdelen = 20 trainingssessies = 10 weken 12 Lopen snelheid / cyclisch 12 Lopen snelheid / hindernis 12 Lopen snelheid / uithouding 17 Werpen 15 Balspelen 5 Coördinatie 5 Conditie 5 Turnen 17 Springen VARIATIE = 5 onderdelen per sessie

Hoofdstuk 4: Een trainingsessie 90 minuten Telkens 15 à 20 minuten

4.1 Het bijsturen van een spelvorm Toezien of de beoogde trainingsdoelstellingen worden gerealiseerd. 4.2 trainingsomvang en trainingsintensiteit Trainingsomvang stijgt met de leeftijd Trainingsintensiteit stijgt systematisch onder invloed van groei en maturatieproces. 4.3 Van ‘spelend aanleren van atletiek- vaardigheden’ naar ‘basistraining’ en ‘topsporttraining’ Verschuiven van spelvormen via speelse oefenvormen naar oefenvormen Basistraining blijft gericht op brede talentontwikkeling