Seminarie V-ICT-OR 15/02/07 De CultuurDatabank: een schets van verleden, heden en toekomst? Hans Nissens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BFB-bier-krat Q
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
INFORMATIESESSIE CULTUURDATABANK GEGEVENS ONTSLUITEN MET IFRAMES.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Erfgoedbanken Kempens Karakter, Meetjesland, Noorderkempen en Waasland COP Digiprojecten 23 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
TiNCK? Ticket Informatie Cultuur Knooppunt Virtueel cultuurloket: Initiatief Provincie West-Vlaanderen: Onderdeel dienst cultuur.
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Welkom 1.
Vakantiewerking Mechelen Donderdag 3 oktober 2013.
Fotobarometer 2 e kwartaal 2010 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen © 2010.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Kunstenfestival. Circo Paradiso is een kunstenfestival in de ware zin van het woord: alle kunstdisciplines (theater, muziek, dans, film, beeldende kunst…)
Geef gas in de ZONE 30!!. Geef gas in de ZONE 30!!
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Inspiratiedag Lokaal ouderenbeleid 28 september 2007 Prof. Dr. D. Verté, N. De Witte, L. De Donder Vakgroep sociale en culturele agogiek, Vrije Universiteit.
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Van cultuurweb.be naar een UiTnetwerk Strategische marketing in de praktijk 5de Dag van de Cultuurcommunicatie 19/11/2007.
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Van concerttickets tot vuilniszakken? Over aanbod en services Case: vrijetijdscentrum de borre - Bierbeek Maandag 26 september Gent.
Het Nederlands Uitburo
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
UiTdatabank Wie INvoert, haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in jouw gemeente Gemeentenaam, datum.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008.
NETWERKSESSIE VLAAMS-BRABANT “CIJFERS IN DE ETALAGE” 22 NOVEMBER 2013.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Welkom op de Algemene vergadering. Vlaamse Atletiekbestuurders 15 december 2007 te Brussel.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
Erfgoedbank Kempens Karakter “Digitaliseer en registreer je erfgoed” 18 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
GIS-coördinator in Westerlo
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Elektronische kennisgeving van geboorte
Transcript van de presentatie:

Seminarie V-ICT-OR 15/02/07 De CultuurDatabank: een schets van verleden, heden en toekomst? Hans Nissens

Algemene opdracht in periode : Via cultuurcommunicatie en cultuurmarketing mensen te stimuleren om (meer) aan cultuur te participeren. Via informatie- en onthaalservices belangstellenden makkelijker te maken om aan cultuur te participeren. Focus van CultuurNet Vlaanderen: Op een optimale publieksgerichte exploitatie van de CultuurDatabank. Op prospecten en incidentele participanten (ongeveer 60% van de bevolking). Op actieve samenwerking met tal van partners op diverse niveaus, zowel binnen als buiten de culturele sector. CultuurNet Vlaanderen levert op deze manier een bijdrage aan het verhogen en verbreden van de cultuurparticipatie. CultuurNet Vlaanderen

EEN DIENST voor het brede publiek met meerwaarden voor cultuurorganisaties en cultuurcommunicatoren gebaseerd op een breed technologisch platform en win/win-partnerships MET EEN MISSIE het beter bereikbaar maken van alle culturele basisinformatie en dienstverlening via tal van kanalen op maat van het publiek CultuurDatabank

EIGENSCHAPPEN een centrale databank met decentrale invoer gratis toegang en gratis gebruik sector- en niveau-overschrijdend met sterk faciliterend karakter met oog voor alle deelgebieden van de culturele sector (ook de commercieel minder interessante) met oog voor alle culturele initiatieven (ook de lokalen en kleinschalige) sterk publieksgericht en op maat van de gebruiker meer dan cultuur alleen, ook brede vrije tijd CultuurDatabank

TIJDSLIJN: 2002Start project Businessplan 2003Ontwerp en aanbesteding 2004Start realisatie CultuurDatabank & cultuurweb.be 2005Vervolg realisatie cultuurdatabank & cultuurweb.be Lancering Vlaams Parlement 2006Afronding realisatie CultuurDatabank & cultuurweb.be Introductie van nieuwe schermen, performantieingrepen De CultuurDatabank is nu zo goed als af CultuurDatabank wordt meer en meer de referentie voor cultureel aanbod Historiek

KWANTITEIT aanboditems op jaarbasis waarvan filmitems 1 aanboditem= 1 aanbod op 1 locatie over één of meerdere tijdstippen Referentie met ander bronnen? Aanbod in Tijdagenda: op jaarbasis Aanbod uit onderzoek Ehsal: op jaarbasis  40 à 55 % meer dan vroegere hoeveelheden KWALITEIT 90% heeft een korte beschrijving 70% heeft een lange beschrijving 50% heeft een URL 30% heeft een prijs 10% heeft een foto  rijke gegevens beschikbaar Content

THEMATISCHE SPREIDING Populairste categorieën items muziek items film mens en maatschappij theater beeldende kunsten varia literatuur cultureel erfgoed dans GEOGRAFISCHE SPREIDING Brussels gewest Antwerpen West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Vlaams Brabant Limburg Content

CULTURELE ORGANISATOREN en locaties in steden en gemeenten 1400 ‘grote huizen’ over gans Vlaanderen: culturele actoren van bovenlokaal belang waarvan 400 muziekfestivals  Aanbod volledig in de CultuurDatabank, steeds voor de komende 4 weken Actieve deelname STEDEN EN GEMEENTEN 88 gemeenten voeren effectief in 101 valideren actief de ingevoerde data  Vanaf 2007 actieve campagne naar steden en gemeenten met oog op grotere deelname  Met het oog op betere publicatie en meer lokale content Geopartners

PUBLICATIEKANALEN 82 actieve kanalen die gebruik maken van de data uit de cultuurdatabank waarvan 56 kanalen van steden en gemeenten (35 partners) 11 kanalen van intermediaire culturele organisaties (9 partners) 15 kanalen van media online & print (11 mediapartners) Enkele voorbeelden: Mechelen, Leuven, Uit in Regio Kortrijk, Tinck, Hasselt, Brugge, Gent, Onthaal en promotie Brussel (OPB), Aarschot, Sint-Niklaas, Bertem, Lovendegem, Geraardsbergen, Bierbeek, Vilvoorde, Lier, enz… Gezinsbond/Tinteltenen, CJP, VCV, VCOB, Boek.be, Erfgoedvlaanderen – Monumentengids, IBK, SOCIUS VRT, Corelio, Inbev, MSN, Sherpa, ATV, De Persgroep, Concentra, Brussel Deze Week, Stella Artois Diverse nieuwe partnerships in de steigers => Target: verdere stijging publicatiekanalen in 2007 en volgende Publicatie vanuit CultuurDatabank

RESULTATEN GEBRUIKERSBEVRAGING Gebruikers: 3000 actieve gebruikers in 2006 Meer dan 100 nieuwe gebruikers per week 60% voert 1 tot 5 aanboditems in (-7% t.o.v. 2005) 23% heeft ervaring met 6 tot 20 activiteiten 17% met meer dan 20 (+7% t.o.v. 2005)  Meer personen actief bezig met de CultuurDatabank én voeren meer in Algemene tevredenheidsscore: Stijging van 6.2 in 2005 tot 6.7 in % geeft score van meer dan 8/10 (stijging van 11% t.o.v. 2005) 21% maximum 5/10 score (daling van 15% t.o.v. 2005)  Nog verder optimaliseren van de CultuurDatabank in de toekomst Kennis over publiekskanalen: 73% heeft kennis over cultuurweb.be 28% De Standaard Online & 21% Nieuwsblad.be ….  Beter communicatie over het bereik van de CultuurDatabank gegevens Gebruikersbevraging CultuurDatabank

Samenwerking met Toerisme Vlaanderen VIP project: digitaal vrijetijds loket Vlaanderen Bijkomende verbeteringen aan CultuurDatabank (usability en performantie) Verdere uitbreiding van contentverzameling; meer lokale data, meer UIT-data Vereenvoudiging categorisatie Servicelaag ontwikkelen op toepassing Uniform maken van output formaten Verder compatibel maken van ticketing-databanken Vernieuwingsscenario’s op langere termijn i.h.k.b. een (IBBT) onderzoekstraject Meer outputtools voor steden en gemeenten i.h.k.v. Zone 30 en media Toekomst CultuurDatabank