Seminarie V-ICT-OR 15/02/07 De CultuurDatabank: een schets van verleden, heden en toekomst? Hans Nissens
Algemene opdracht in periode : Via cultuurcommunicatie en cultuurmarketing mensen te stimuleren om (meer) aan cultuur te participeren. Via informatie- en onthaalservices belangstellenden makkelijker te maken om aan cultuur te participeren. Focus van CultuurNet Vlaanderen: Op een optimale publieksgerichte exploitatie van de CultuurDatabank. Op prospecten en incidentele participanten (ongeveer 60% van de bevolking). Op actieve samenwerking met tal van partners op diverse niveaus, zowel binnen als buiten de culturele sector. CultuurNet Vlaanderen levert op deze manier een bijdrage aan het verhogen en verbreden van de cultuurparticipatie. CultuurNet Vlaanderen
EEN DIENST voor het brede publiek met meerwaarden voor cultuurorganisaties en cultuurcommunicatoren gebaseerd op een breed technologisch platform en win/win-partnerships MET EEN MISSIE het beter bereikbaar maken van alle culturele basisinformatie en dienstverlening via tal van kanalen op maat van het publiek CultuurDatabank
EIGENSCHAPPEN een centrale databank met decentrale invoer gratis toegang en gratis gebruik sector- en niveau-overschrijdend met sterk faciliterend karakter met oog voor alle deelgebieden van de culturele sector (ook de commercieel minder interessante) met oog voor alle culturele initiatieven (ook de lokalen en kleinschalige) sterk publieksgericht en op maat van de gebruiker meer dan cultuur alleen, ook brede vrije tijd CultuurDatabank
TIJDSLIJN: 2002Start project Businessplan 2003Ontwerp en aanbesteding 2004Start realisatie CultuurDatabank & cultuurweb.be 2005Vervolg realisatie cultuurdatabank & cultuurweb.be Lancering Vlaams Parlement 2006Afronding realisatie CultuurDatabank & cultuurweb.be Introductie van nieuwe schermen, performantieingrepen De CultuurDatabank is nu zo goed als af CultuurDatabank wordt meer en meer de referentie voor cultureel aanbod Historiek
KWANTITEIT aanboditems op jaarbasis waarvan filmitems 1 aanboditem= 1 aanbod op 1 locatie over één of meerdere tijdstippen Referentie met ander bronnen? Aanbod in Tijdagenda: op jaarbasis Aanbod uit onderzoek Ehsal: op jaarbasis 40 à 55 % meer dan vroegere hoeveelheden KWALITEIT 90% heeft een korte beschrijving 70% heeft een lange beschrijving 50% heeft een URL 30% heeft een prijs 10% heeft een foto rijke gegevens beschikbaar Content
THEMATISCHE SPREIDING Populairste categorieën items muziek items film mens en maatschappij theater beeldende kunsten varia literatuur cultureel erfgoed dans GEOGRAFISCHE SPREIDING Brussels gewest Antwerpen West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Vlaams Brabant Limburg Content
CULTURELE ORGANISATOREN en locaties in steden en gemeenten 1400 ‘grote huizen’ over gans Vlaanderen: culturele actoren van bovenlokaal belang waarvan 400 muziekfestivals Aanbod volledig in de CultuurDatabank, steeds voor de komende 4 weken Actieve deelname STEDEN EN GEMEENTEN 88 gemeenten voeren effectief in 101 valideren actief de ingevoerde data Vanaf 2007 actieve campagne naar steden en gemeenten met oog op grotere deelname Met het oog op betere publicatie en meer lokale content Geopartners
PUBLICATIEKANALEN 82 actieve kanalen die gebruik maken van de data uit de cultuurdatabank waarvan 56 kanalen van steden en gemeenten (35 partners) 11 kanalen van intermediaire culturele organisaties (9 partners) 15 kanalen van media online & print (11 mediapartners) Enkele voorbeelden: Mechelen, Leuven, Uit in Regio Kortrijk, Tinck, Hasselt, Brugge, Gent, Onthaal en promotie Brussel (OPB), Aarschot, Sint-Niklaas, Bertem, Lovendegem, Geraardsbergen, Bierbeek, Vilvoorde, Lier, enz… Gezinsbond/Tinteltenen, CJP, VCV, VCOB, Boek.be, Erfgoedvlaanderen – Monumentengids, IBK, SOCIUS VRT, Corelio, Inbev, MSN, Sherpa, ATV, De Persgroep, Concentra, Brussel Deze Week, Stella Artois Diverse nieuwe partnerships in de steigers => Target: verdere stijging publicatiekanalen in 2007 en volgende Publicatie vanuit CultuurDatabank
RESULTATEN GEBRUIKERSBEVRAGING Gebruikers: 3000 actieve gebruikers in 2006 Meer dan 100 nieuwe gebruikers per week 60% voert 1 tot 5 aanboditems in (-7% t.o.v. 2005) 23% heeft ervaring met 6 tot 20 activiteiten 17% met meer dan 20 (+7% t.o.v. 2005) Meer personen actief bezig met de CultuurDatabank én voeren meer in Algemene tevredenheidsscore: Stijging van 6.2 in 2005 tot 6.7 in % geeft score van meer dan 8/10 (stijging van 11% t.o.v. 2005) 21% maximum 5/10 score (daling van 15% t.o.v. 2005) Nog verder optimaliseren van de CultuurDatabank in de toekomst Kennis over publiekskanalen: 73% heeft kennis over cultuurweb.be 28% De Standaard Online & 21% Nieuwsblad.be …. Beter communicatie over het bereik van de CultuurDatabank gegevens Gebruikersbevraging CultuurDatabank
Samenwerking met Toerisme Vlaanderen VIP project: digitaal vrijetijds loket Vlaanderen Bijkomende verbeteringen aan CultuurDatabank (usability en performantie) Verdere uitbreiding van contentverzameling; meer lokale data, meer UIT-data Vereenvoudiging categorisatie Servicelaag ontwikkelen op toepassing Uniform maken van output formaten Verder compatibel maken van ticketing-databanken Vernieuwingsscenario’s op langere termijn i.h.k.b. een (IBBT) onderzoekstraject Meer outputtools voor steden en gemeenten i.h.k.v. Zone 30 en media Toekomst CultuurDatabank