Awareness, Trial, Repeat als middel voor publiekswerving Ilona Terkessidis en Marc Michils 2de Dag vd cultuurcommunicatie,
Het merk als kapstok Middel om te overleven Eerlijkheid en authenticiteit Eigendom van de consument Dé onderscheidende factor Veel sterke non-profit merken Eerst intern dan extern Een breiwerk van associaties
Merk conditions learn status realise advice curiosity amusement new opportunities availability convenience benchmarking transactions flexibility experience socializing certainity trust enrichment
Central values Expressive values Instrumental values Characteristics Product Brand
Self realisation Success User friendly Mouse, integrated software,... Personal computer Apple Apple: the Power to be your best Central values Expressive values Instrumental values Characteristics Product Brand
Doelgroep is nooit ‘iedereen’ Markt Prospects Klanten Trouwe klanten Advocates
De ATR trein 1. Awareness 2. Trial 1.Awareness 2.Cognitive 3.Emotion 4.Traffic 5.Trial 6. Repeat 7. Loyal 8. Advocate 3. Repeat
Stap 1 : Awareness Onbekend is onbemind –Vorm en inhoud Onverschilligheidsbarrière doorbreken –Eerste filter: ‘I like it’ or ‘I don’t like it’ Via emotie naar ratio –“Reason leads to conclusions, emotion leads to action”
Ratio én emotie
Lovemarker
1. Awareness 2. Cognitive 3. Emotion 4. Traffic 5. Trial 6. Repeat 7. Loyal 8. Advocate Print Newsletters Events Marketing Portals: MSN Webgames Personnel Viral marketing Affichage, posters Audiovisuele media Overaanbod aan media
Nieuwe media On line Guerilla Media creativiteit
Don’t call us, we’ll call you Steeds moeilijker om de consumenten te doen luisteren, behalve als ze zelf op zoek zijn naar informatie en interesse tonen –Internet –Klacht –Extra services –Winkelpunt –Boomerangkaarten –On line games –Virale acties –Antwoordkaarten –0800/-nummers –Etc Meer en meer zwevende kiezers en zwevende kopers die laat beslissen
De ATR trein 1. Awareness 2. Trial 1.Awareness 2.Cognitive 3.Emotion 4.Traffic 5.Trial 6. Repeat 7. Loyal 8. Advocate 3. Repeat
Stap 2 : Trial Motivatoren en demotivatoren Technieken en tactieken uitwerken die drempelverlagend zijn zodat de consument het product uitprobeert –Locatieprojecten –Events –Cross selling technieken –Member gets member –Samenwerking met partners –Publiekswerking
Stap 3 : Repeat Acties die tot herhaalaankoop/bezoek aanzetten –Andere aanpak regelmatige klanten tov niet-klanten: andere taal, ander aanbod, andere prijs,... Vbn –Extra service –Getrouwheidskaarten –Abonnementen in culturele sector –On line acties –Database opvolging En... het product als een unieke ervaring
first impression browsing point of decision purchase first usage remember re-use tell others try something else from the brand The customer journey
A-t-L : imago Sponsor sport en muziek POS : visibiliteit + Dealer incentive - In paper ads - in paper acties DM na 1,5 maand met aanbod (tickets) Face2Face : Meets & greets vr lezers Online service (membership): backgrounds - gratis tickets - … DM : 3 maand in vouchers Geomkt adressen MMS / SMS : first headlines of foto’s / titels morgen Nodig je vriend uit DM na 2,5 maand met aanbod (tickets) Voorbeeld : een krant
Het ideale (repeat) medium: de klant zelf
Het product als unieke ervaring differentiation Cost price High price undifferentiated unique COMMODITY PRODUCT SERVICE EXPERIENCE price
Succes!