Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Leer de namen van de noten 1
Mensen komen naar de arts
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Leer de namen van de noten 2
 Aantal verzonden vragenformulieren: 892 stuks  Aantal vragenformulieren retour: 100 stuks  Respons: 11,21% ENQUÊTE DUURZAME MONUMENTEN.
WISKUNDIGE FORMULES.
Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Workshop2: Technisch communiceren. Extra blok Workshop2: Technisch communiceren Stap 1: Hoe creëren ?
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Conflicten en onderhandelingen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Al doende leren training docenten
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Farmaceutische zorg in NCare
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills.
NVAB Richtlijn Contacteczeem
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
POL (MO)-methode  Dit is de kapstok waar je de rest van de zin aan op kunt hangen.  Vervolgens kijk je of er eventueel een meewerkend voorwerp in.
Klinisch redeneren en evidence based practice
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Vijf bemoedigingen voor je geloof Hebreeën 6:9-20.
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Tuinvogels herkennen.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Gespreksvaardigheden
Het nieuwe curriculum Arts-Patient- Communicatie Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Informatie-overdracht (frisbee-techniek)
Transcript van de presentatie:

Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz en Draper Chris Rietmeijer, mei 2009

Het consult volgens Silverman Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en planning Beëindiging van het consult Relatie opbouwen Structuur bieden

Uitzenden én ontvangen het héle consult

Twee Modellen communicatiemodel. traditionele anamnese model

Eén model ziekte (gezichtspunt arts), klacht (gezichtspunt van de patiënt) en context. Het héle consult

Fase: Begin van het consult Niet nieuw: Onderscheid vraagverheldering en anamnese Wél nieuw: beschrijft in detail de benodigde vaardigheden hierbij. Dit geeft veel praktische handvatten voor de aios.

Fase: Informatie inwinnen Nieuw: ziekte-klacht-context-model ook tijdens de biomedische anamnese in eerste instantie open vragen (óók hier) betrekken van visie en beleving van de patiënt meer en betere informatie versterkt de hulpverleningsrelatie. Gesloten vragen zijn ook waardevol

Fase: Uitleg en Advies. Nieuw: Meest illustratief voor Silverman: Hierover nu meer ter voorbereiding oefening hiervan

Uitleg en Advies

Uitleg en Advies Divers onderzoek: “Meer informatie heeft gunstige uitwerking op het beloop van de ziekte.” (“Als de anaesthesist voor de operatie uitlegt hoe de pijn na de operatie bestreden gaat worden is er niet alleen minder pijnstillende medicatie nodig, maar kan de patient ook eerder naar huis.” Egbert ea, 1964)

Uitleg en advies Ley, 1980: “Patiënten onthouden maar de helft.”

Uitleg en advies Divers onderzoek: 80% heeft behoefte aan veel informatie 20% niet

Uitleg en advies Tucket ea, 1985: “Patiënten onthouden informatie veel beter als deze aansluit op hun beleving en ideeën.” DAAR DUS NAAR VRAGEN!!!!!

Uitleg en advies Gezamenlijke besluitvorming leidt tot: Meer tevredenheid Minder bezorgdheid Betere “coping” Betere medicatie-inname Betere bloeddruk Betere HbA1c

Stelling Het gaat er niet om wat theoretisch het beste advies is, het gaat erom met welk advies de patiënt iets kan.

Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts Stelling Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts

Gezamenlijke besluitvorming = het toverwoord Start met samenvatting van bevindingen tot nu toe, en formuleer een werkdiagnose Vraag naar ideeën/belevingen bij patiënt Aansluiting? Nee? Exploreer! Ja? Verder! Stap voor stap vertellen en vragen

Gezamenlijke besluitvorming VS

Frisbee De arts: Gebruikt korte zinnen Gebruikt eenvoudige bewoordingen  Vraagt wat de patiënt al weet  Vraagt hoeveel de patiënt wil weten  Maakt gebruik van herhalingen

Frisbee (vervolg) De arts: Vraagt de patiënt te herhalen wat hij gehoord heeft Vraagt de patiënt naar diens ideeën Merkt non verbale signalen op en laat dat merken Bekrachtigt vragen en tegenwerpingen van de patiënt: “Blij dat u dat zegt/vraagt”

Gezamenlijke besluitvorming VS