Oefeningen Hoofdstuk 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cirkels…omtrek en oppervlakte
Advertisements

Hoofdstuk 8: Recursie.
Van domeinklasse tot implementatie
Het ontwerpen van een klasse
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Computervaardigheden en Programmatie Universiteit AntwerpenObjecten 4.1 Computervaardigheden en Programmatie 1rste BAC Toegepaste Biologische Wetenschappen.
Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = ; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN.
Hoofdstuk 5: Bestanden.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Hoofdstuk 2 : Inleiding tot Java Applicaties
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
JAVA1 Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
JAVA1 H 9. OBJECTGEORIENTEERD PROGRAMMEREN: OVERERVING 1. INLEIDING Wat is overerving (inheritance)? Overerving is een mechanisme waarbij software opnieuw.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Java GUI nJava is platform-onafhankelijk nLook&feel past zich aan aan het platform new FileDialog(……).show();
Arrays.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
De omtrek van een cirkel
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Overloading My name is overloading, cause we are many.
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Datacommunicatie en netwerken
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Scope. Scope van variaben/methoden Een variabele is te gebruiken binnen de { en } waarbinnen hij is aangemaakt. Hetzelfde geld voor een methode { int.
Encapsulatie: Every man is an island upon himself.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 7 Herhaling Nieuw!. while ( x
Hoofdstuk 8 Keuze verplicht…. Opdrachten voorwaardelijk uitvoeren opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt if (temperatuur
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Activity Bij het starten van een app:
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Basis Gameprogrammeren
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Tinpro015b-les6 Templates.
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Digitale beeldverwerking
Transcript van de presentatie:

Oefeningen Hoofdstuk 3

WAT IS DE UITVOER VAN: g.drawString( "Welcome to", 25, 25 ); g.drawString( "Java Programming!", 25, 25 ); g.drawString( "Java Programming!", 25, 30 );

OPGAVEN Vraag de nettoprijs van een artikel (in euro) en de BTW (%). Geef de brutoprijs weer op het scherm. Lees de straal van een cirkel in. Druk de omtrek van de cirkel af (omtrek = 2r). Gebruik de constante Math.PI voor de waarde van . De klasse Math behoort tot de package java.lang, dus we hoeven deze klasse niet te importeren.

// Oefening 1 Hoofdstuk 3 (theorie) OPLOSSING OEFENING 1 // Oefening.java // Oefening 1 Hoofdstuk 3 (theorie)   import java.awt.Graphics; // importeert klasse Graphics import javax.swing.*; // importeert package javax.swing public class Oefening extends JApplet { private double brutoPrijs;

// initialisatie van de applet: waarden worden ingegeven public void init() { String firstNumber; String secondNumber; double nettoPrijs; int btw;   // eerste getal wordt aan de gebruiker gevraagd firstNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef de nettoprijs" ); // het tweede getal wordt aan de gebruiker gevraagd secondNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef de BTW" );

  // converteert getal van type String naar type double nettoPrijs = Double.parseDouble( firstNumber ); // converteert getal van type String naar type int btw = Integer.parseInt( secondNumber ); // berekening brutoprijs brutoPrijs = nettoPrijs + (nettoPrijs * btw / 100); }

  // het resultaat wordt weergegeven public void paint( Graphics g ) { // oproepen van de geërfde methode paint super.paint( g ); g.drawString( "brutoprijs : " + brutoPrijs, 25, 25 ); } // end method paint } // end class Oefening

// Oefening 2 Hoofdstuk 3 (theorie) OPLOSSING OEFENING 2 // Oefening.java // Oefening 2 Hoofdstuk 3 (theorie)   import java.awt.Graphics; // importeert klasse Graphics import javax.swing.*; // importeert package javax.swing public class Oefening extends JApplet { private double omtrek;  

// initialisatie van de applet: waarden worden ingegeven public void init() { String firstNumber; double straal;   // een getal wordt aan de gebruiker gevraagd firstNumber = JOptionPane.showInputDialog( "Geef de straal van de cirkel" ); // converteert getal van type String naar type double straal = Double.parseDouble( firstNumber ); // berekening omtrek omtrek = 2 * Math.PI * straal; }  

// het resultaat wordt weergegeven public void paint( Graphics g ) { // oproepen van de geërfde methode paint super.paint( g );   g.drawString( "omtrek van de cirkel : " + omtrek, 25, 25 ); } // end method paint } // end class Oefening