STUDIEWIJZER NEDERLANDS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Lerarenopleiding Nederlands
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
CONCEPT OPERATIE X.
Taalbeleid.
Thema 4 Les 11a Herinneringen
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Freemind Eelco Jurjens, Edwin Haak, Annet Kops en Frank van Polen.
First ID project Waterlant-Ydoorn
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Workshop Open Leercentrum
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Informatie- avond groep 6
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Begeleiden, hoe doe je dat?
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Blok 4.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Instructies examen 26/ Waarover gaat het? Hoofdstuk ‘Thema 2: België’ (volledig, pp. 1-12) Hoofdstuk ‘Thema 1: De Europese Unie’ (gedeeltelijk,
Freemind.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Aardrijkskunde Brugklas 1 Les 1.
Het schrijven van een verhaal
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Township  Maken van een huis.  Arme zwarte bevolking  Huis in de township  Vooraanzicht van het huis  Plattegrond van het huis  Bewoners van het.
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Kies je personages en sleep ze op de prent. Titel Geschreven door :
Omgang en Verzorging H4. Lesopbouw Oriëntatiefase Aan de slag Theorie Praktische handelingen Evaluatiefase.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Activerende teksten.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Leren leren: een stappenplan Als iets geen moeite kost, is het dan wel de moeite?
Het schrijven van een verhaal
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Communicatie Les1.
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Plannen en optimaliseren
Interview voorbereiden
Lezen samenvatten.
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Filmrecensie Vwo Uitleg PO1 en Activiteit Oefenen Ideetjes.
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Informatieve teksten, interviewverslag
Sensomotoriek Elise van Weene
Interview verslag schrijven
Les 4: Observeren Les 4:
Sensomotoriek Elise van Weene
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
Observeren rapporteren
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
En wat opdrachten bespreken
Kies je personages en sleep ze op de prent.
Transcript van de presentatie:

STUDIEWIJZER NEDERLANDS OPERATIE X

Twee delen 1 Hoe schrijf ik een verhaal? (2 lesuren en thuistijd) 2 Hoe maak ik een strip? (3 lesuren)

Opbouw studiewijzer Zoals de les BZL Nederlands in DPB-berichten Zoals de studiewijzer PO Zoals de voorbeelden straks bij de vakverantwoordelijken

Opbouw studiewijzer Toelichting: uitleg les Doelen Tijdsduur Leerstof De opdracht en werkwijze: met stappenplan Toetsing en beoordeling Tips en valkuilen

Hoe schrijf ik een verhaal? Leerstof: bouwstenen (w-vragen) structuur (I – M – S; alinea’s)

Hoe schrijf ik een verhaal? Opdracht en werkwijze: plannen leerstof vastzetten vanuit een tekst (vragen leiden naar de theorie) - Waarover? - Structuur? - Hoe verwoorden?

Hoe schrijf ik een verhaal? zelf een verhaal schrijven peerevaluatie (met beoordelingsblad) afwerken

Hoe maak ik een strip? Leerstof: tekens, codes, ballonnen … in strips personages en attributen, gevolgen van tijd en ruimte

Hoe maak ik een strip? Opdracht en werkwijze: plannen leerstof vastzetten vanuit strips: - tekst in strips - personages: held of schurk? typeren met bn

Hoe maak ik een strip? Zelf een strip maken: personages typeren vanuit verhaal de omkadering bespreken: - ruimte, - tijd, - voorwerpen. Met een discussieforum.