Opgave 1a: afronden int n=5; double a, b, c, d; a = n * 1.5; b = n * 3 / 2; c = n / 2 * 3; d = 3 / 2 * n; a b c d 7.5 7.0 6.0 5.0.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf objecten maken in VBA Ynte Jan Kuindersma, BIRD Automation Nationale Officedag 2009 EDE, 14 Oktober 2009.
Advertisements

Stateful web, developments, trends 1 Webtechnologie Lennart Herlaar.
Programmeren in Java met BlueJ
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Backtracking: –Permutaties –Koninginnen.
Instructie Programmeren Task 8 5JJ70. PAGE 2 Task 8: Double Linked List Het doel van deze opdracht is: Het opbouwen van een tweetal klassen, die samen.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 4 Codeerperikelen Singleton Specificeren Scheiding GUI en Domein Facade.
Omgevingen zijn dan geïmplementeerd als Symbol Tables. Symbol Table mapt een symbool met een Binding Meerdere noties van binding –Meerdere manieren te.
Computervaardigheden en Programmatie Universiteit AntwerpenObjecten 4.1 Computervaardigheden en Programmatie 1rste BAC Toegepaste Biologische Wetenschappen.
Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = ; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Server side scripting 1 Webtechnologie Lennart Herlaar.
Algoritmiek Arrays: wat zijn dat en wat kun je ermee? Loops: hoe hou je ze in bedwang? Hoorcollege 6 - Ma. 9 okt L.M. Bosveld-de Smet.
Inleidend probleem Data structuur (hiërarchie van classes)
Databases I (H.3) Het Entity-Relationship Model Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT) EVMINX4 Week 6.
GESPRG Les 8 Gestructureerd programmeren in C. 101 Array Meerdere variabelen van hetzelfde type kun je samennemen in één array variabele. Stel in een.
Opg.1a: substring } String substring(int a) { int t; for (t=a; t
Hoorcollege 8 Game object structuren. Arrays in games Grid-gebaseerd speelveld (zoals Tetris) Lijst van spelers Lijst van inventory items Lijst van alle.
Eerste deeltoets Uitwerking. Resultaten Gemiddeld: 6,01 Tips voor de volgende keer: – Werk in klad uit, schrijf duidelijk – Oefenen met loops en tellertjes.
Hoorcollege 14 Vijanden, excepties. Wat zit allemaal in een level? Startpositie van de speler Waterdruppels Tiles Vijanden Einde van het level Achtergronden.
Hoorcollege 7 Collections, arrays. Programma ‘Snowflakes’ Sneeuwvlok object.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Algoritmiek Strings & Stringmanipulaties; Controle Structuren; Floating-point notation. Hoorcollege 4 - Ma. 25 sept L.M. Bosveld-de Smet.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 4.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 3 - onderwerpen Instruction timing Shadow.
DU2PRES1 : C vervolg Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Beginselen van C opgaves… volgende week: ARM.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag GUI  command line redirection.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Hoofdstuk 9 Objecten en klassen.
Internetapplicaties - IV Collecties 1 Internetapplicaties Deel 4: Java hulpklassen: Collecties.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 7 onze.
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 2 definitie.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
Encapsulatie: Every man is an island upon himself.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de.
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Gameprogrammeren: Herhalingen
Tinpro015b-les3 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
1. Een klasse is… Een groepje opdrachten Een groepje variabelen
Tinpro015b-les6 Templates.
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Voortborduren op eerder gedaan werk
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Eerste deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
Gameprogrammeren: Arrays
Transcript van de presentatie:

Opgave 1a: afronden int n=5; double a, b, c, d; a = n * 1.5; b = n * 3 / 2; c = n / 2 * 3; d = 3 / 2 * n; a b c d

Opgave 1b: static nEen methode die static is gedefinieerd heeft geen object onderhanden. nBij aanroep van een static methode schrijf je niet een object, maar de naam van de klasse voor de punt.

Opgave 1c: Types nPrimitieve types: uintvoorbeeld: 0, 2, -5 udoublevoorbeeld: 1.5, -1e7 ubooleanvoorbeeld: false, true nKlasse als type: waarde is een object, die wordt opgeslagen als verwijzing

Opgave 1d: for → while for (t=0; t<100; t++) g.drawString("hoi", 10, 10*t); t = 0; while (t<100) { g.drawString("hoi", 10, 10*t); t = t+1; }

Opgave 1c: klasse nEen klasse is uEen groepje methodes met een naam uHet type van een object nMethoden uit een klasse kunnen objecten onder handen nemen die die klasse als type hebben.

Opgave 1d: operatoren nx*=y; heeft als effect dat x de waarde van de oude waarde van x maal y krijgt. np||q is alleen true als p of q true is (of allebei)

Opgave 1e: compiler/interpreter nCompiler: programma dat broncode vertaalt naar uitvoerbare code voor een (eventueel virtuele) machine nInterpreter: programma dat de broncode direct uitvoert nDe Java-compiler zet broncode om in bytecode, die door een (meestal in de browser ingebouwde) bytecode-interpreter wordt uitgevoerd.

double void x () a %= x; Button b=ok; double x; x==y+1 2xa0 Button (double) x*x y = x!=x ; 0x2a new Button("ok") Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X this.add(b); String ok (Button b) class OK extends Applet

double void x () a %= x; Button b=ok; double x; x==y+1 2xa0 Button (double) x*x y = x!=x ; 0x2a new Button("ok") Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X this.add(b); String ok (Button b) class OK extends Applet

double void x () a %= x; Button b=ok; double x; x==y+1 2xa0 Button (double) x*x y = x!=x ; 0x2a new Button("ok") Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X this.add(b); String ok (Button b) class OK extends Applet

double void x () a %= x; Button b=ok; double x; x==y+1 2xa0 Button (double) x*x y = x!=x ; 0x2a new Button("ok") Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X this.add(b); String ok (Button b) class OK extends Applet

double void x () a %= x; Button b=ok; double x; x==y+1 2xa0 Button (double) x*x y = x!=x ; 0x2a new Button("ok") Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X this.add(b); String ok (Button b) class OK extends Applet

double void x () a %= x; Button b=ok; double x; x==y+1 2xa0 Button (double) x*x y = x!=x ; 0x2a new Button("ok") Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X this.add(b); String ok (Button b) class OK extends Applet

Opgave 3: fac, macht, coshyp private int faculteit (int n) { int res = 1; } for (int t=1; t<=n; t++) res *= t; return res; private double macht (double x, int n) { double res = 1; } for (int t=1; t<=n; t++) res *= x; return res; private double coshyp (double x) { } double res = 0; for (int t=0; t<20; t+=2) res += this.macht(x,t) / this.faculteit(t) ; return res;

Opgave 4: Bloem

Opg. 4: Bloem void init( ) { class Bloem extends Applet { void paint(Graphics g ) { implements MouseListener int mx, my, n; } void mouseClicked (MouseEvent e ) { } }} g.setColor(Color.GREEN); g.fillRect(mx-n/2,my,n,1000); mx = Integer.parseInt( this.getParameter("x")); my = …; n = 2; this.addMouseListener (this); n++; this.repaint(); for (int t=n; t>=1; t--) { } g.setColor( new Color(255,k,0)); int k = 255*(n-t)/(n-1); g.fillOval(mx, my, b,b); int b = 20*t; g.fillOval(mx-b,my-b,b,b); g.fillOval(mx,my-b,b,b); g.fillOval(mx-b,my, b,b);

Opg. 4: Bloem void init( ) { class Bloem extends Applet { void paint(Graphics g ) { implements MouseListener int mx, my, n; } void mouseClicked (MouseEvent e) { } }} g.setColor(Color.GREEN); g.fillRect(mx-n/2,my,n,1000); mx = Integer.parseInt( this.getParameter("x")); my = …"y"…; n = 2; this.addMouseListener (this); n++; this.repaint(); for (int t=n; t>=1; t--) { } g.setColor( new Color(255,k,0)); int k = 255*(n-t)/(n-1); g.fillOval(mx, my, b,b); int b = 20*t; g.fillOval(mx-b,my-b,b,b); g.fillOval(mx,my-b,b,b); g.fillOval(mx-b,my, b,b);