Spatial classificatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Defining a standard JSON-based exchange format for learning metadata Manon Haartsen.
Advertisements

Zelf objecten maken in VBA Ynte Jan Kuindersma, BIRD Automation Nationale Officedag 2009 EDE, 14 Oktober 2009.
Semantiek en Geo-Informatie Oracle SIM workshop 16 Juni 2010,
Personal before business in requirements prior-IT-ization Johan F. Hoorn Vrije Universiteit Computer Science Information Management and Software Engineering.
OpenGIS Web Feature Services om kadastrale data te bewerken Afstudeervoordracht - 14 mei 2004 Thijs Brentjens – GISt, TU Delft.
Service Coordination Protocols ● Noodzaak (Eddy) ● Coordination protocols (Eddy) ● Infra-structuur (Eddy) ● WS-Coordination (Eddy) ● WS-Transaction (Pepijn)
Wim van Duijn Applicatie engineer Douwe Wagenaar
Programmeren in Java met BlueJ
Cloud Computing woensdag 20 november Wat is Cloud Computing ? Cloud Computing.
Lucene/SOLR 1: inleiding + indexering
COSTA Common Set of Tools for Assimilation of Data OpenDA/COSTA voor operationele modellen en kalibratie rivier toepassingen Nils van Velzen Simona gebruikersdag.
TCP/IP Fundamentals 7 december 2001 Internet Society, Zoetermeer Iljitsch van Beijnum Copyright 2001 Iljitsch van Beijnum Er zijn onderdelen.
Internet altijd en overal: de GigaPort GPRS-pilot Klaas Wierenga Innovatie Manager 10 oktober 2000.
Hibernate Ignace Van Tricht Bert Jacobs 2 Juni 2009
Project Software Engineering Universiteit AntwerpenBetrouwbaarheid 2.1 Ontdek de 7 verschillen.
Voor VBA programmeurs Maurice de Beijer.  Maurice de Beijer.  The Problem Solver.  Visual Basic MVP.  Blog: theproblemsolver/default.aspxhttp://msmvps.com/blogs/
Presentatie IA Solutions 2005: Programma generatie voor: PLC en SCADA Een update van deze PPT is te downloaden op: Rob Kits - Technisch.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 4 Codeerperikelen Singleton Specificeren Scheiding GUI en Domein Facade.
National Institute For Space Research SRON-EO strategie, NL gebruikersgemeenschap, Radboud Koop, 24 sept 2004 Page 1 SRON EO strategie – NL gebruikersgemeenschap.
Light models Waarom? Mockup Independent Mark up Analyse geometrie samenstellingen >100+ Downstream gebruik Exact/gefacetteerd.
Akoestiek en geluidshinder LES 3
Ben Raes en Sam Decrock1 Tracking algoritmes Tracking Algoritmes Richting van ons project.
Spatial Association. Spatial Association Rule X → Y X → Y P 1 ..  P m → Q1 ..  Qn (c%) P 1 ..  P m → Q1 ..  Qn (c%) Los predicaat: 1-predicate.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken.
Server side scripting 1 Webtechnologie Lennart Herlaar.
1 Toegepaste Informatica Keuzevak C++ 3°jaar. 2 Studiefiche  Software  Boek (hfst 3-5)  Presentatie (website)
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
LokWeb and LWB 7 maart 2006 by Maarten and Hilverd.
Algoritmiek Arrays: wat zijn dat en wat kun je ermee? Loops: hoe hou je ze in bedwang? Hoorcollege 6 - Ma. 9 okt L.M. Bosveld-de Smet.
Client Management met ConfigMgr Jannes Alink – Management.
Databases I (H.3) Het Entity-Relationship Model Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
3.6 Architecture of HIS. 3.7 Integrity & Integration within HIS Suraja Padarath /10/2007.
ASA: Peer tutor support Onderlinge ondersteuning van studenten in een Learning Network.
Modelling spatial dependencies for mining geospatial data Marlies Mooijekind.
Opgave 1a: afronden int n=5; double a, b, c, d; a = n * 1.5; b = n * 3 / 2; c = n / 2 * 3; d = 3 / 2 * n; a b c d
Spatial subgroup mining
Flocking using Global Roadmaps Niels Gorisse Motion Planning 26 februari 2003 University Utrecht.
Algorithms and Application for spatial data mining Ronnie Bathoorn.
Hoorcollege 8 Game object structuren. Arrays in games Grid-gebaseerd speelveld (zoals Tetris) Lijst van spelers Lijst van inventory items Lijst van alle.
Hoorcollege 13 Animatie, game physics. De speler Wordt aangestuurd via toetsenbord Kent verschillende soorten bewegingen Rennen Stilstaan Springen Doodgaan.
Hoorcollege 14 Vijanden, excepties. Wat zit allemaal in een level? Startpositie van de speler Waterdruppels Tiles Vijanden Einde van het level Achtergronden.
Hoorcollege 7 Collections, arrays. Programma ‘Snowflakes’ Sneeuwvlok object.
The Architecture.  GameLoop  Opbouw  Verschillende Modules  Comminucatie  Tekenen.
Hibernate Object relational mapping
Algoritmiek Java GUIs, AWT en Swing API Overzicht te bestuderen stof, voorbeeldtentamen Hoorcollege 15 - Ma. 11 dec L.M. Bosveld-de Smet.
DB&SQL8- 1 VBA Visual Basics for Applications: eigen Office versie vanaf Office2000 gelijk voor alle applicaties Programmeren onder meer nodig voor Het.
Hidden Markov Models Introductie Project: 1. Initializatie 2. Training.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen Mei 2005.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Hoorcollege 9 Jewel Jam The revenge. Hierarchie van game objecten Game object (lijst) Game object (grid) Game object (lijst) Game object.
De relatie tussen Computer Assisted Auditing Techniques & Sampling
Internetapplicaties - IV Collecties 1 Internetapplicaties Deel 4: Java hulpklassen: Collecties.
Dutch Automatic Speech Recognition Using Kohonen Neural Networks Delft University of Technology Faculty of Information Technology and Systems Knowledge-Based.
Microsoft Operations Manager & Scripting
Web Applicaties Bouwen met Visual Studio .NET
Afdrukken met Visual Basic 2008
1 Okt 4, 2005 Oracle en XML. 2 Okt 4, 2005 xml in database Datatype XMLTYPE  hét xml datatype in de database CLOB, varchar2... Opslag XMLType (Object)tabel.
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 9(2): Virtual.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Hoorcollege 5 Herhaling, game object interactie. Ball class class Ball { Texture2D colorRed, colorGreen, colorBlue; Texture2D currentColor; Vector2 position,
BREIN Erik Bury, Antoine Vandermeersch en Anouk Van Laer.
Plan Coordination by Revision in Collective Agent Based Systems Adriaan ter Mors en Gijsbert Deelder Plan Coordination by Revision in Collective.
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
The beast has been released! 4 arcade-style games Interviews with famous people in the game industry Develop browsers games for any device (phone, tablet,
Algoritmiek Class Hierarchies, Inheritance. Hoorcollege 12 - Ma. 20 nov L.M. Bosveld-de Smet.
What the aibos could learn from the midsize league Overview of past research activities at the University of Amsterdam Speaker Jürgen Sturm.
1 OMI Modelleren van content. 2 Vocabulary Content “gevangen” in begrippenapparaat: Vocabulary: lijst met termen nauwelijks semantiek Ontology:
PART 2: QIN PET Phantom Segmentation Challenge Instructions 1.
Transcript van de presentatie:

Spatial classificatie Marlies Mooijekind

Overzicht Spatial classificatie Two-step methode: classificeert objecten in spatial database Spatial classificatie van images Conclusies

Spatial classificatie Classificatie: het toekennen van een een voorgedefinieerde klasse aan object op basis van zijn eigenschappen Spatial classificatie: geometrie spatial relaties met andere objecten eigenschappen van objecten in de buurt

Classificatieproces Learning fase: bouw classifier m.b.v. eigenschappen learning set classifier: decision tree, neurale netwerken Test fase Applicatie fase Close_to(x,water) Avg_income(x, LARGE) High_profit = N True False High_profit = Y

Algoritmen Veel algoritmen Verschillen in: soort classifier toepassing (fraude detectie, landgebruik etc.) objecten die geclassificeerd worden Pixels in images Objecten in spatial database

Objecten in spatial database object heeft non-spatial attributen en geometrisch attribuut Two-step methode vindt object beschrijvingen maakt decision tree

Two-step methode Object beschrijving: Bouwt decision tree non-spatial attributen, number of salespersons in a store spatial gerelateerde attributen met non-spatial waarden, population living within 1km from store spatial predikaten, close_to(X,sea) spatial functies, driving_distance(x,sea) Bouwt decision tree

Voorbeeld Learning set: 5 objecten OID1,..,OID5 (winkels, winkelcentra) class label high_profit: Y of N

Object beschrijving Alleen relevante attributen, predikaten en functies gebruiken versnelt bouwen decision tree decision tree compacter en nauwkeuriger Welke attributen, predikaten en functies zijn relevant ?

Selecteren predikaten/functies Two-step methode kies sample objecten uit learning set eerste ruwe predikaten/functies vinden van sample objecten (bijv. m.b.v. MBRs) relevante ruwe predikaten/functies extraheren alleen relevante predikaten/functies in detail berekenen voor alle objecten in learning set

Extractie relevante predikaten/functies Elke predikaat/functie initieel gewicht 0 Update gewichten Voor elk sample: nearest hit en nearest miss S Nearest miss Nearest hit

Extractie relevante predikaten/functies Behoud alleen predikaten/functies met gewicht > threshold gebaseerd op statische methoden

Object beschrijvingen Bereken relevante predikaten/functies in detail en generaliseer

Spatial gerelateerde attributen met non-spatial waarden Geaggregeerde informatie

Spatial gerelateerde attributen met non-spatial waarden Geaggregeerde attributen berekenen met buffers: hoe groot buffers welk deel van object dat buffer snijdt meerekenen Relevantie analyse Geaggregeerde data generaliseren

Object beschrijving Close_to(x,water) Avg_income(x, LARGE) High_profit = N True False High_profit = Y

Pixels in images Veel methoden pixel-based Sommige methoden segmentatie van images: classificatie objecten = groepen van pixels Experimenten: subclassificatie m.b.v. geometrie (water in rivieren, kanalen, meren etc.)

Conclusies Spatial classificatie: Classificatie van non-spatial attributen geometrie spatial relaties tussen objecten eigenschappen van buurobjecten Classificatie van objecten in spatial database: two-step methode pixel in images: verder onderzoek nodig