Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt Nijmegen 27 november 2008
Problemen! Voortijdig schoolverlaten: een zeer hardnekkig probleem Wat is het probleem? Economie niveau 2 Wat kan er gedaan worden? Waarom helpt het niet?
Voortijdig schoolverlaten (1) De Jeugd: verkeerde beelden Onduidelijke cijfers Niet één soort probleem Niet-kunners, Opstappers en Probleemjongeren
Voortijdig schoolverlaten (2) Niet-kunners: startkwalificatie niet haalbaar Opstappers: ‘onzichtbare groep’, geen zware problemen, push/pullfactoren Probleemjongeren: zeer zichtbare groep, veel problemen, speciale arrangementen Meer of minder een opleidingsprobleem
Uitval achtergronden (1) Economie niveau 2, BOL Relatief hoogste uitval (economie + niveau 2) Hoog percentage allochtone deelnemers (43%) Relatief lagere vooropleiding Relatief vaker ouders met lager opleidingsniveau
Uitval achtergronden (2) Reden van uitval Persoonlijke omstandigheden: Z&W 34% Techniek/Economie 24% Verkeerde studiekeuze: Z&W 20% Techniek 17% Econ. 23% Opleiding is niet eerste keuze: 30% Plannen na studie: doorleren Z&W 34% Techniek 30% Economie 19%
Uitval achtergronden (3) Conclusies Uitval type probleemjongeren Uitval type opstappers Differentiëren in de aanpak Aandacht voor groep ‘stille vertrekkers’ Minder voortijdig schoolverlaten Meer rendement
Rendement verbeteren Instroom Betere studie/beroepskeuze Betere intake Structuur van de opleiding Kwaliteit van de BPV Kwaliteit van de begeleiding (leren/loopbaan) Leren op school of op de werkplek? Prikkels voor rendementsverbetering
Waarom werkt het niet? Na vijftien jaar nog geen doorbraak: uitval nog even hoog Waarom? Gebrek aan goede evaluatie Gebrek aan continuïteit Gebrek aan geloof in andermans oplossing Gebrek aan aanpassingsvermogen Doorbreken van de vicieuze cirkel … … maar hoe?