1 Video Multimedia Rein van den Boomgaard Universiteit van Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een afdelingswebsite bouwen met Google Sites
Advertisements

Inleiding door Kees Neggers
Hoe werkt een rekenmachine?
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Geheugencapaciteit
Informatica klas 4 Hoofdstuk 1
Digitale Video 1) Van analoog naar digitaal 2) Keuzes en consequenties 3) Compressie Methodes en Codecs 4) Toekomst.
Informatieverwerkende systemen
Computer: hulp, training, advies en webdesign Redenen om de computer de mijden Onbekend angst onbemind.
MP3 Compressie van geluid.
1 T-Mobile introduceert overal in Nederland Pim van der Feltz Marketing Directeur 24 mei 2005.
Inbraakbeveiliging De NetworX klavieren. 2 Inleiding Alle voorgestelde klavieren zijn zeer gebruikersvriendelijk en compatibel met alle centrales van.
Uw oude video films van PC naar DVD.
Oplossingsstrategieën
Voeg modeltitel in Voeg model-subtitel in Formulemanager Salland op Glasvezel.
Als U begrijpt wat ik bedoel...
Oefenvragen Hst. 3 paragraaf 1 t/m 3.
Over computers.
PHOTOSHOP CS5 Licht en Kleur.
Profielschets Dit programma maakt een schets van uw gezicht aan de hand van de door u ingevoerde informatie over uw gelaatskenmerken. Klik met de muis.
Magento Speed Analysis
Mitchel Brunings Kristian Thijssen.  Optimale instelling verwarmingsketels Met oog op energie besparing  Hoe laat aan voor 21°C om 7:30 uur?  ‘s Nachts.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Infosnelweg als econ. product Veel bedrijven: belangstelling voor nieuwe toepassingen -> toch risico -> dilemma Men durft niet voluit investeren in onzekere.
De verschillende evoluties: Digitalisering Microchiptechnologie Bandbreedte Koperpaar -> coax -> glasvezelkabel Compressietechniek Schakeltechnologie Servers.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Methods of Development. Workspace Data folder versus.
De tafel van….
Tafel van vier De tafel van 4 1 x 4 = 42 x 4 = 8 3 x 4 = 124 x 4 = 16 5 x 4 = 206 x 4 = 24 7 x 4 = 288 x 4 = 32 9 x 4 = 3610 x 4 = 40.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Digitale fotobewerking Seniorweb
Wat is downloaden? Bestanden op internet zetten, Bestanden van internet binnenhalen, Surfen op internet.
Smart TV woensdag 7 november Wat is een Smart TV? Smart TV.
November 2001 Powerpoint-presentaties: Gebruiksmogelijkheden  Transparanten  Computerondersteunde presentaties  Autonome toepassingen.
Powerpoint-presentaties: Gebruiksmogelijkheden  Transparanten November 2010  Computerondersteunde presentaties  Autonome toepassingen.
ELIS – Multimedia Lab Multimedia academiejaar 2006–2007 Practicum 2: Videocodering 26 februari 2007 Sarah De Bruyne Multimedia Lab vakgroep Elektronica.
ELIS – Multimedia Lab Multimedia academiejaar 2006–2007 Practicum 3: Codeerefficiëntie 12 maart 2007 Sarah De Bruyne Multimedia Lab vakgroep Elektronica.
KPRES1 : C vervolg Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology Les 2 sheet 1 Wat gaan we doen:  Een (vaste) melodie.
Technische universiteit eindhoven 1 1 OO2-project: Beeldbewerking G. de Haan EH9.27.
SURFnet Relatiedagen, Noordwijkerhout, 30 mei 2006 Altijd en overal online iPass Klaas Wierenga
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Aardrijkskunde 1.6 Ontdek Nederland met de atlas.
Controle over de belichting
Les 1a De PC © Johan Jacobs.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
BB examen Dorus Daris. Stage 1 Er zijn trends in de doorlooptijden waarneembaar.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Geheugencapaciteit
HDD Jouw data als nullen en enen op een schijf.  De harde schijf; een overzicht  Data  Techniek  Praktijk  Opvolgers  De harde schijf; een overzicht.
No Guts No Glory -14 Kantoren -Conference / Video room -Meeting room (25 personen) -Luxe volledig ingerichte keuken -Parkeerplaatsen (36) -Snel internet.
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
De tafel van 4.
Downloaden van muziek en films woensdag 26 maart 2014.
ICT-management 2/12/2003Wellens Evi ADSL. ICT-management 2/12/2003Wellens Evi Inhoud n Geschiedenis van ADSL n Wat is ADSL? n Hoe snel is ADSL? n Wat.
Powerpoint-presentaties: Gebruiksmogelijkheden  TransparantenTransparanten  Computerondersteunde presentatiesComputerondersteunde presentaties  Autonome.
Les 24 november 1999 Lesbijdrage: Geschiedenis en multimedia Lesbijdrage: MS Access Overleg Bibliografisch zoeken: aanbod aan de K.U.Leuven Bibliografisch.
MULTIMEDIA & Informatie en Informatieverwerking Rein van den Boomgaard Universiteit van Amsterdam.
Online marketing tools Google 1.Google tracking pixel installeren 2.Keyword planner gebruiken 3.Trends spotten 4.Remarketing lijst maken in google adwords.
Kijken met het oog van de museum bezoeker
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4.
H01: Informatie Digitaal Toetsweek1 : VT41, 50 min.
VoIP en ADSL in een: de FRITZ!Box
De Pauw Oriane Silber Magali
TIMER STARTEN DE TIJD IS OM! TIJDSLIMIET: 30 seconden
Informatieverwerkende systemen
ICT in het bedrijfsleven Bedrijfsorganisatie 3e Jaar
Omzetting van kleur naar zwart wit
Transcript van de presentatie:

1 Video Multimedia Rein van den Boomgaard Universiteit van Amsterdam

2 data explosion 1200 lines x 1600 pixels per line RGB, 24 bit (3 bytes) per color pixel Total uncompressed (raw) size is 5.8 Mbyte 36 photo’s film: 200 Mbyte (about 1/3 of a CD-ROM)‏ Download time: 1.5 hours (GSM); 12 minutes (ISDN/56k); 46 second (ADSL); 5 seconds (slow IntraNet); <1 second (fast IntraNet)‏

3 data explosion 576 lines x 720 pixels per line YUV, 16 bit (2 bytes) per color pixel Total uncompressed (raw) size per frame is 830 kByte 1 hour of video 75 GByte Download time: 16 hours (slow IntraNet); 2 hours (fast IntraNet)‏

4 compressie minimaliseer bitrate in de digitale representatie van het video signaal waarbij: signaal (beeld) kwaliteit behouden blijft codec niet te complex vertragingen in codec minimaal en voorspelbaar

5 compressie ■ lossless compression: ■ lossy compression: CoderDecoder signal in signal out bit rate

6 compressie afwegingen efficientie (bpp, bpf)‏ lage bitrate gewenst signaal (beeld) kwaliteit zo klein mogelijk complexiteit (MIPS, geheugen) codec vertragingen instantaan afspelen van video stream

7 video compressie observaties spatiele correlatie naburige pixels zijn vaak gelijk spectrale correlatie R,G,B beelden vertonen grote overeenkomsten temporele correlatie pixels in verschillende frames vertonen overeenkomsten perceptuele redundantie het menselijk oog ziet niet alles

8 lossless codering ■ omkeerbaar: dus codering zonder verlies ■ voorbeelden: entropie codering (gebaseerd op kansen van voorkomen)  run length codering  Hufman codering  Arithmetische codering ■ toepassingen: video editing

9 lossy codering onomkeerbaar proces de gedecodeerde data is niet gelijk aan de originele data kwaliteit is afhankelijk van de compressie methode vb bron codering

10 hybrid coding ■ combineert entropie met bron codering ■ gebruikt in bijna alle gangbare video codecs  JPEG  MPEG-1  MPEG-2  MPEG-4

11 compressie ratio ■ sterk bepaald door de kwaliteit van de video input data:  ruis is moeilijk te coderen (daarom ook worden oude films “opgeknapt” voordat ze op DVD worden gezet)  resolutie (spatieel en temporeel)  quantisatie (bits per pixel)‏

12 ontwerp keuzes ■ lossy versus lossless ■ compressie factor ■ fixed of variable compressie factor ■ bestand tegen transmissiefouten ■ complexiteit van codec  vergelijk DVD versus WebCam

13 resolutie verminderen

14 resolutie verminderen

15 aantal kleuren verminderen 24 bit ( different colors)‏

16 aantal kleuren verminderen 8 bit (256 different colors)‏ Compression factor 3

17 aantal kleuren verminderen 6 bit (64 different colors)‏ Compression factor 4

18 aantal kleuren verminderen 4 bit (16 different colors)‏ Compression factor 6

19 aantal kleuren verminderen 1 bit (2 different colors)‏ Compression factor 24

20 PCM (pulse code modulation) ‏ ■ Quantize the signal level into a fixed number of bits Q f f'

21 prediction coding ■ meaningful signals are often highly predictable:  from the behaviour in the past, the future signal values can be aproximated

22 prediction coding  f(n) =f(n)-f(n-1)‏ f(n) =f(n-1)+  f(n)‏

23 difference coding ■ M is a memory module (time delay)‏  d(n)=f(n)-f(n-1)‏ Q f d' M + - d

24 predictive coding f M + - d + f M +

25 predictive coding f M f' M + Q

26 predictive coding f M f' M + Q

27 Neighboring Pixels are Correlated Locally there is little variation in color. If you know one pixel intensity, you can make a fair prediction about its neighbors

28 DPCM on Images Variance = 2700 Variance = 340 Differential Pulse Code Modulation

29 Original (in Gray Value) ‏

30 DPCM - Q: 4 bit/pixel

31 DPCM - Q: 3 bit/pixel

32 DPCM - Q: 2 bit/pixel

33 DPCM - Q: 1 bit/pixel You may not like this picture, but compare to this one …

34 PCM - Q: 1 bit/pixel

35 DPCM - Q: 1 bit/pixel

36 MPEG video codering ■ Kleur codering ■ Spatiele resolutie vermindering ■ Prediction Coding ■ Bron codering ■ Entropy Coding

37 MPEG Kleur ■ RGB kanalen zijn sterk gecorreleerd ■ Decorrelatie in YCbCr kleur systeem:  Y = R G B  Cb = B - Y  Cr = R - Y ■ Quantizatie in YUV kleursysteem  veelal 16 bits voor YUV tezamen

38 MPEG resolutie ■ Sample Y at full resolution ■ Sample U and V at reduced resolution  example: 4:2:2 Video Coding Y Y Y Y Y U. U. U V. V. V Y Y Y Y Y U. U. U V. V. V Y Y Y Y Y U. U. U V. V. V ■ This works because of the way the human eye works

39 prediction coding ■ de pixel waardes f(x,y,t) voor vaste x,y kunnen met prediction coding worden gecodeerd ■ waarom zal dit niet goed werken in de praktijk?

40 prediction coding ■ om weinig verandering van waarde f te krijgen in difference signal moeten we het pixel 'volgen' in de tijd: MOTION COMPENSATION ■ Motion compensation per pixel (optical flow) is te duur voor video: blocks!

41 motion compensation ■ macro blok van 16x16 pixels ■ search window is niet vastgelegd in standaard  wat voor invloed heeft dit op kwaliteit van de codec?

42 bron codering ■ het differene signaal (van het motion compensated signaal) wordt met een JPEG achtig algorithme gecodeerd  ook in difference signaal kunnen we perceptueel zonder al te verlies de nadruk leggen op de lagere frequenties  evenals in JPEG worden ook hier de AC coefficienten van de DCT runlength gecodeerd en wordt een entropy coding (Hufman) gebruikt voor de bit allocatie

43 MPEG encoder

44 MPEG decoder

45 GOPS ■ Don't do difference coding for a long period of time !  why not?

46 GOPS ■ Don't do difference coding for a long period of time ! (robustness and random access) ■ At regular intervals encode a video frame with JPEG: the I-FRAMES ■ In between the I-frames predictive coding can be used  MPEG distinguishes:  P-frames (predict from the past)  B-frames ('predict' from past and future...)‏

47 video compressie standards ■ Broadcast (high bit rate)‏  MPEG-1  MPEG-2 ■ Video conferentie (low bit rate)‏  H.261  H.262 ■ Interactief  MPEG-4

48 H.261 ■ ontworpen voor video telefoon en video conferentie over ISDN ■ bitrate: n x 64kbps ■ QCIF (172x144)‏ ■ CIF (352x288)‏ ■ Codering  DCT a la JPEG  Blok gebaseerde motion compensatie

49 H.263 ■ low bit rate applicaties ■ 10 – 384 kbps ■ SQCIF (128x96) – 16CIF (1408x1152)‏ ■ codering lijkt op H.261

50 MPEG-1 ■ ontworpen voor VHS video kwaliteit op CD-ROM ■ 1.5 Mbps ■ codering als H.261 met  random access van frames  snel vooruit / achteruit

51 MPEG-2 ■ ontworpen voor 'broadcast' kwaliteit ■ HDTV ■ 2 Mbps en hoger ■ gebruikt in o.a. DVD

52 nadelen ■ geen universeel formaat voor zowel locale opslag als streaming ■ geen interactie ■ MPEG-4: meer dan alleen video... ■ MPEG-7: ? ■ and more..