Indonesië.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Advertisements

Hst 4: De wereld indelen.
H 7 Krachten Deel 3 Vectoren.
Indonesië.
Indonesië.
Planning voor deze les:
Islam: beginsituatie Jaar na Christus wordt Mohammed op het Arabische schiereiland geboren. Het werd begrensd door het Byzantijnse en het Perzische.
Ontwikkeling in verschillende snelheden
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Nederland en Indonesië
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
Timothy Vandewal 4SVBB Congo
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Indonesië.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Planning: Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)
Landbouw in Europa §2.2 Middellandse Zeegebied
Indonesië.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’ Diversiteit alom!
Hst 4: De wereld indelen.
Islam Moslims in Nederland.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Het Midden Oosten.
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Godsdienst.
Paragraaf 5.6 Islam.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Indonesië : het grootste eilandenrijk ter wereld
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 13 t/m 20
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
HET GAAT NIET OM RACISME BEELDVORMING OVER MINDERHEDEN IN AL HAAR SUBTILITEITEN.
Indonesië.
Landschappen en wereldkaart
Case-studies toetsen aan visies
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Wereldsysteemanalyse
Kolonisatie & dekolonisatie
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Afgewezen en Geliefd.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Paragraaf 2 – Krachten meten
Topondernemers 1 tot en met 15 A tot en met Z
Paragraaf 3 – Nettokracht
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
STERKE EUROPESE ECONOMIE
Hoofdstuk 10 Conflicten.
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Hoofdstuk 10 Paragraaf 3.
Zuidoost-Azië PPT A5 - ZOA PENTA - AK - PD
Vergelijkingen oplossen
Hoofdstuk Conflict en cultuur.
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
4 Diversiteit.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
NATIE: IDEOLOGIE EN WERKELIJKHEID
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Transcript van de presentatie:

Indonesië

Planning voor deze les: Terugblik paragraaf 5.1 Uitleg paragraaf 5.2: beheersing van conflicten Molukken Aceh [~Atjee~] Problemen van een jonge staat Centripetale/centrifugale krachten Oefenopdrachten hst 5

Terugblik paragraaf 5.1 Etnische en culturele diversiteit Etnische groepen Rassen: Javanen (Mongoloïde – gele) ras. Provincie papoea (Negroide – zwarte) ras Sumatra (Europees – blanke) ras Zoveel volken op Indonesië, hoe komt dit? Chinezen als minderheidsgroep Grote afgunst maar wel belangrijk voor economie! Staat en godsdienst gescheiden in Indonesië (Seculier)

Zoveel volken, hoe komt dit? Homo Sapiens Duizenden jaren daarna, vele migratiestromen richting Indonesië geweest. Cultuurkenmerken overnemen bv: van Arabische handelaren (islam) Koloniale verleden (christelijke religie)

Paragraaf 5.2 Beheersing van conflicten Twee conflicten: Molukken Aceh Molukken: Gegevens Molukken 40% christen >50% moslim <5% boeddhisme/ hindoeïsme Conflict loopt sinds onafhankelijkheid in 1945

Geschiedenis conflict: Molukken strijden voor eigen staat (RMS = Republik Maluku Seletan) Strijd voor onafhankelijke staat noem je Separatisme (afscheiding) Begin conflict: onafhankelijkheidsoorlog Indonesië (vandaar veel Molukkers in Nederland). In tussentijd word er in Nederland gestreden voor de eigen staat (dit dmv kapingen en gijzelingsacties). In tussen blijven de spanningen op Molukken aanwezig wat leidt tot het bloedige conflict van 1999-2002. Strijd tussen Christenen en Islamieten. Overwegend de christenen willen een eigen staat, maar de huidige politiek van Jakarta is er op gericht om Islamieten voorrang te geven op de goede (overheids)banen, om die drang te temmen. Ook steeds meer moslims op Molukken door oa Transmigratiebeleid; daardoor vergrote invloed van Java op de situatie.

Aceh Eeuwenlang een opstandige provincie Streeft al lange tijd naar regionalisme (zekere vorm van autonomie) of zelfs naar separatisme (onafhankelijkheid). Aceh word flink bevochten omdat er veel grondstoffen aanwezig zijn. Maar ook vanwege zijn gunstige ligging in de straat van Malakka. Na aftreden van Soeharto (dictatuur) in 1998 kwam er meer decentralisatie van wetten. (Regio’s kregen meer macht). Hierdoor krijg je van regio tot regio andere wetten. (vergelijk VS) Atjeers streven naar islamitische staat. Er werd dan ook veelvuldig gevochten in Aceh. De oplossing werd gevonden in onverwachte hoek. Tsunami van 2004.

Problemen van een jonge staat Staat erg jong Nederlands-Indië pas officieel opgericht in jaren 20. Toentertijd 1 centraal gezag Na onafhankelijkheidsoorlog werden de rechten van territoriale integriteit gerespecteerd. De bestaande grenzen worden de nieuwe grenzen van het land. Recht op zelfbeschikking Andere volken hebben recht om te bepalen tot welke staat ze behoren! Hier kwam/komt weinig van terecht omdat Jakarta (lees: Soerkarno/Soeharto) vele volken onderdrukt. (vergelijk ook Rusland – Tsjetsjenie, abchazie etc). Geef een reden waarom deze gebieden niet zelfstandig mogen worden?

Centripetale / Centrifugale krachten Om te zorgen voor een eenheidsstaat (ter voorkoming van het uiteenvallen van het land) zijn bindende krachten nodig. De zogenaamde centripetale krachten. Eenheid kun je creëren door nation building/ natievorming. Bindende krachten zijn (nation building): Transmigratie Javanisering Bahasa Indonesia Maar ook Sport Feestdagen Helden Tegenover centripetale krachten staan centrifugale krachten. Krachten die je land uiteendrijven: Conflicten Kloof arm en rijk (Javanisering) Etc.

Een nieuwe weg? Sinds 1998 lijkt Indonesië democratischer te worden. Oost-Timor kreeg zelfbeschikkingsrecht en werd onafhankelijk. Weinig belang bij Oost-Timor omdat er toch geen grondstoffen zijn! Toch blijft Indonesië tegen problemen aanlopen, zoals de rol van het leger. Wie is de baas van Indonesië: De regering of het leger? (vergelijk opstand Egypte)

Voor nu: Maak oefenopdracht hst 5 Maak opdrachten van paragraaf 5.2

Opdracht 1 (alleen te maken met GB 53) Gebruik GB151C. In de legenda kun je lezen welke overheersende godsdienst waar in Indonesië voorkomt. Beredeneer, gebruikmakend van deze gegevens, waarom op Maluku (Zuidelijke Molukken) meer religieuze conflicten voorkomen dan op Maluku Utara (Noordelijke Molukken). Opdracht 2 In Indonesië speelt een aantal territoriale conflicten. a. Welke geografische factor draagt eraan bij dat juist in dit land zoveel territoriale conflicten voorkomen? b. Welke sociaal-culturele factor draagt eraan bij dat juist in dit land zoveel territoriale conflicten voorkomen?

Opdracht 3 Bekijk de figuur en gebruik eventueel de GB. De spreiding van de Chinezen in Indonesië over de eilanden is niet willekeurig en hangt samen met de bestaansmiddelen waarmee de Chinese bevolking zich van oudsher bezig houdt. a. Wat is het voornaamste bestaansmiddel van de Chinezen? b. Verklaar het verband tussen de spreiding van de Chinezen en hun bestaansmiddelen.

Opdracht 4 (alleen te maken met GB 53) Bekijk GB151C. a. Welke twee gebieden hebben het hoogste aantal slachtoffers? b. Eén van beide gebieden heeft een bijzondere positie in Indonesië. Noem twee kenmerken van dit gebied die dit ondersteunen. c. De bijzondere positie van het gebied hangt samen met het politieke geweld dat in deze regio voorkomt. Verklaar dit.   Opdracht 5 Over Indonesië wordt wel eens gezegd dat het land zich kenmerkt door ‘eenheid in verscheidenheid’. Direct hiermee hangt samen dat in Indonesië op veel plaatsen sprake is van een territoriaal conflict. a. Welke geografische factor zorgt ervoor dat juist in Indonesië zoveel territoriale conflicten voorkomen? b. Gebruik (GB137) en (GB 146/147). Ook op het eiland Timor was sprake van een territoriaal conflict. Bij dit conflict speelde het koloniaal verleden een belangrijke rol. Leg dit uit. c. Noem een sociaal-cultureel kenmerk van Oost-Timor dat verband houdt met het koloniaal verleden. d. De Indonesische regering heeft zich destijds krachtig verzet tegen de onafhankelijkheidsstrijd van de Oost-Timorezen. Leg uit waarom dit verzet zo hevig was.