Een anachronisme? Welk beeld heb jij bij/van ridders?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Karel en grote problemen
Seculiere en Reguliere Geestelijken
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Zingeving van het bestaan
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Feodale stelsel.
Tijd van monniken en ridders
Kerstening van Noordwest-Europa - werkwijze
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Verdediger van het Christendom
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
Gemaakt door: Stef Zuidervaart en Fleur Nordmann
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 7: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 2: De Germaanse cultuur en opkomst der Franken.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 7: ontwikkeling van het jodendom en.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Hoge en lage edelen Het merendeel der adel bestond uit lage adel
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 11: Het Christendom in Europa Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Artikel: Vrije steden, repressieve staten
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Hoofdstuk VI: De Middeleeuwen Les 2: Karel de Grote
Kenmerk 5: De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Les 1: Alexander de Grote Haironia.
Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde handelskaravanen.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
H3:§ 4:p Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde.
Karel en grote problemen
Kenmerk 5: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Hoofdstuk VI: De Middeleeuwen Les 1: Germanen
Hoofdstuk V: Rome Les 8: Opkomst van het Christendom
Hoofdstuk V: Rome Les 7: Neergang van het Westen.
Vroege Middeleeuwen.
Middeleeuwen.
Aantekeningen en afbeeldingen.
Vroege middeleeuwen tot 1000 Late middeleeuwen tot 1500
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 4: Phoeniciërs.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 1 - Verzet en.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Geschiedenis Mevr. Liefting
Een Christelijke samenleving
Renaissance en Opstand
5.1 Leenheren en leenmannen Tijd van monniken en ridders Middeleeuwen
4.1 de Pruikentijd.
De vroege middeleeuwen
Monniken en ridders 5.1 Leenheren en leenmannen
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
Van ruiters naar gentlemen
Tijdscharnier 1500    1 Middeleeuwse christenen geloofden dat je na je dood op je daden werd beoordeeld en dat God je eeuwig strafte (in de hel) of eeuwig.
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Kenmerk 12: Ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur Les 22 artikel: Een hoffelijke anachronisme.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 11: Ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur Les 1: Een hoffelijke anachronisme

Een anachronisme? Welk beeld heb jij bij/van ridders? Artikel M1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Een anachronisme? Welk beeld heb jij bij/van ridders? Volgens de schrijver van het artikel Ridders vóór het jaar 1000? Worden ridders ten onrechte in het tijdvak van de vroege middeleeuwen (500-1000) geplaatst. Én verschijnen de “echte” ridders pas na 1000 op het toneel.

Het stereotiep Geharnaste strijd Met een paard Dapper Trouw Artikel M1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het stereotiep Geharnaste strijd Met een paard Dapper Trouw Verdediger van de zwakke én van het zwakke geslacht Een tot ridder geslagen schildknaap Ceremoniële inzegening

Het stereotiep en de beeldvorming Artikel M1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het stereotiep en de beeldvorming Uit heldenverhalen uit de hoge middeleeuwen (11e en 12e eeuw) Welke vaak gingen over ridders uit de Karolingische tijd of zelfs eerder Het heeft er alle schijn van dat de contemporaine schrijvers/vertellers een ideaalbeeld neerzette dat meer betrekking had op hun wereld én aansloot bij wereldbeeld

Artikel M1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Echte Ridders Het woord ridder/ruiter/chevalier/caballarius voor zwaar bewapende ruiter ontstaan vlak vóór het jaar 1000 Veel van deze ridders behoorden tot de adel, maar een deel ook niet Ook lieten ze zich niet allemaal leiden door een soort erecode Tot aan 1300 was er ook weinig ceremonie bij het toetreden tot de ridderstand en werden er zeker geen zogenaamde ridderproeven afgenomen Het tot ridder slaan is vaak een handeling vlak voor het gevecht geweest In naam van God en voor de Kerk strijden kwam zeker voor, maar over het algemeen zag de Kerk de ridders toch als boeven

Artikel M1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Echte Ridders Daarentegen zien we wel vanaf 1200 aan de vorstenhoven een gedragscode ontstaan die zo typerend is voor het stereotype beeld van de ridder Dapper Onverschrokken Hoofs Duidelijk mag zijn dat de periode van 500-1000 niet als een tijd van ridderschap mag worden gelabeld!

Artikel M1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Wortels Maar klopt er dan helemaal niets van het ridderbeeld vóór 1000? Zien we toch ergens aanknopingspunten? Ja, bijvoorbeeld De kern van het Frankische leger bestond uit zwaarbewapende ruiters Bij de edelen in het hof van Karel de Grote leefden al wat we idealen van ridderlijkheid kunnen noemen Krijgshaftigheid Een christelijk vorst dient de zwakke te helpen Initiatie van jongens in de stand der strijders In naam van de Kerk strijden (ofschoon wereldlijke motieven veelal doorwogen) Ook zien we in de Karolingische tijd een soort voorloper van de riddertoernooien in de vorm van gezamenlijke trainen.