Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.larmoire. 2. lescalier 3. La grand-mere 4. Le canapé
Advertisements

De gemiddelde leerling
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
Edushock leerfestival
Doublet deel 1 – de basis.
Evaluatie van mentorprojecten
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
VOORBEELD Waarderingsrapport Doe-het-zelf Merken Voorjaar 2009
Naar het Jaareinde toe
Van tweeluik naar driehoeken
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
OHT 3.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Hoe marketingcommunicatie werkt In dit hoofdstuk.
OHT 8.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Mediaplanning In dit hoofdstuk zul je het volgende.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Marketing vandaag en morgen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
1 Hoofdstuk 2: Sportsponsoring. 2 Structuur hoofdstuk 2.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring

Structuur hoofdstuk 2 Terreinverkenning sportsponsoring Toegenomen belang Doelen en doelgroepen Vormen en selectiecriteria Aanbieden van sportsponsoring

Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk • kun je toelichten waarom sportsponsoring een snelgroeiend instrument van marketingcommunicatie is; • heb je inzicht in de doelen en doelgroepen van marketingcommunicatie die sportsponsoring bereikt; • kun je aan de hand van criteria verschillende sportsponsoringvormen beoordelen; • kun je, als verantwoordelijke van een sportsponsoringorganisatie, op een gestructureerde manier potentiële sponsors benaderen.

Terreinverkenning Sponsoring = zakelijke overeenkomst tussen twee partijen. De sponsor biedt geld, goederen, diensten of knowhow. In ruil daarvoor biedt de gesponsorde rechten en associaties die de sponsor commercieel benut.

Terreinverkenning (vervolg) Mecenaat, subsidiëring Vormen van sponsoring: sport cultuur sociaal onderwijs Licenties (promotional licensing) Celebrity endorsement

Toegenomen belang !! Omzichtig omspringen met sponsoringgegevens Sportsponsoring raakt in een stroomversnelling in de jaren zeventig: extrasportieve merken (= merken die niets met sport te maken hebben) ontdekten sport als communicatiemiddel Sponsoring = relatief snel groeiend communicatie-instrument

Grafiek 2.1 Evolutie sponsoring op de wereldmarkt (1984 – 2004)

Grafiek 2.2 Wereldwijde sponsoring naar regio’s (2002 – 2004)

Grafiek 2.3 Evolutie budgetten tien beste wielerteams (in miljoen euro)

Tabel 2.4 Evolutie gemiddeld budget Belgische basketbalclubs in de eerste divisie

Tabel 2.5 De 25 grootste merken van Nederland

Tabel 2.5 De 25 grootste merken van Nederland (vervolg)

Toenemend belang sportsponsoring Globalisering en professionalisering sport & merken Dalende effectiviteit traditionele reclame Toegenomen acceptatie van sportcommercialisering Toegenomen (televisie)coverage Wijzigingen in het medialandschap Doorbraak belevenis- en onderscheidende communicatie via sport

Marketingcommunicatiedoelen Cognitieve doelen (‘think’) Merkbekendheid (actief & passief) Merkinvulling Affectieve doelen (‘feel’) Merkimago Merkbeleving Gedragsdoelen (‘do’) Merktrouw Aankoop

Schema 2.3 Doelgroepen van sportmarketincommunicatie

Sportsponsoringplan in marketingcommunicatie

Beoordelingscriteria Overeenstemming tussen het merk en de sportvorm Basiskenmerken sportvorm Integratiemogelijkheden in marketingcommunicatie Duur impactperiode en sponsoring Inschatting (opportuniteits)kosten

De tien geboden van de sportsponsor

Beoordelingscriteria sportsponsoringvormen Overeenstemming tussen het merk en de sportvorm Basiskenmerken sportvorm Integratiemogelijkheden in marketingcommunicatie Duur impactperiode en sponsoring Inschatting (opportuniteits)kosten

Wanneer sponsoringovereenkomst afronden? Vuistregels voor budgetteren van sportsponsoring

Aanbieden van sportsponsoring Doelstellingen sponsorwerving: Financiële steun krijgen Goederen ontvangen Diensten werven Zichtbaarheid verhogen Band creëren met sponsorend merk

Schema 2.7 Stappenplan voor sponsorwerving

Schema 2.8 Officiële sponsors (in categorieën)

Schema 2.9 Sponsorwerving, van contact tot contract

Communicatiedragers aanbieden Signage = betekening; een teken dat je aanbrengt op een communicatiedrager Onderdeel van sponsoringakkoord Toenemende sportcommercialisering heeft vele nieuwe mogelijkheden gecreëerd

Overzichtsvragen Illustreer aan de hand van voorbeelden de mogelijke marketingcommunicatiedoelen van sportsponsoring. 2. Op basis van welke criteria maakt een potentiële sponsor een selectie tussen diverse sportvormen?