H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

HC2MFE Meten van verschillen
Onderscheidingsvermogen van hypothesetoetsen toegepast op de z-toets
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Overzicht Sessie 1 Inleiding
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
De omvang van een steekproef bepalen
Inleiding tot inferentie
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Betrouwbaarheidsanalyse van stofbalansen Hella PomariusWaterschap Rivierenland Beleidsafdeling Water Team Wateradvies Carlijn BakDeltares 2 februari 2010.
Statistiek HC1MBR Statistiek.
variabelen vaststellen
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Beschrijvende en inferentiële statistiek
P-waarde versus betrouwbaarheidsinterval
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 15
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Meervoudige lineaire regressie
Inferentie voor kruistabellen
Schatter voor covariantie
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
Continue kansverdelingen
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
variabelen vaststellen
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Populatiegemiddelden: recap
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Statistiek voor Historici
Statistiek voor Historici
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Methodologie & Statistiek I Toetsen van twee gemiddelden 6.1.
Methodologie & Statistiek I Principes van statistisch toetsen 5.1.
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
toetsen van waterkwaliteit
Bouwfysica kouddak-constructie Warmte- en vochtberekening van een
De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie
Hoorcollege 3 Samenhang tussen variabelen
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
28 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Steekproefmethoden bij EU audits Paul van Batenburg.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
– Hoe pak ik een kwantitatief onderzoek aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Lesbrief Vervoer H2.
Het doel en de grondbeginselen van statistiek in klinische onderzoeken
Wat zegt een steekproef?
Standaard normaalverdeling
Betrouwbaarheidsinterval
Begroten & Budgetteren
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Statistiek met grote datasets op de TI 84 Peter Vaandrager
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
variabelen vaststellen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
De omvang van een steekproef bepalen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Rekenen periode 4: Verbanden
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase

Soorten marktonderzoek tijdens product ontwikkeling product-productidee productconcept productuitzetting prijsonderzoek prijsacceptatie merknaam verpakking communicatie overige (pantry, dustbin) testmarkt (ultieme onderzoek)

Statistiek De normale verdeling (Gauss) Standaarddeviatie = σ = SQRT(P * Q / N) (P in %, en Q = 100 – Pl). Uit tabel verband z-waarde (1, 2, 3) en betrouwbaarheid (68%, 95,4%, 99,7%) Totale nauwkeurigheidsinterval = 2 * z * σ Sommen: bepaal steekproef omvang bij een bepaalde gewenste nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.

Statistiek, toetsen Doel: bepalen of uitkomst van steekproef significant afwijkt van: verwacht resultaat; van eerder resultaat (voordat een promotiecampagne werd gehouden bijvoorbeeld) of er een bepaald significant verband is tussen enkele variabelen. Z-toets: Doel: Check of één variabele/waarde met bepaalde betrouwbaarheid ligt binnen het nauwkeurigheidsinterval van een steekproef. Algoritme: Bepaal p in %; dit is: p = aantal-waarnemingen-van-een-waarde totaal-omvang-steekproef Bepaal q = 100 - p (in %) Pas de formule: s of σ = SQRT(p * q / n) toe. Pas de z-waarde toe op basis van de vereiste betrouwbaarheid Check of de waarde ligt binnen het interval.

Statistiek, toetsen (2) T-toets (pooled variance) Doel: check of een steekproef uitkomst significant afwijkt van een andere steekproefuitkomst. Achterliggend idee: overlappen de 2 Gauss krommen (zelfde uitkomst) of niet (significant andere uitkomst). Algoritme: Bepaal van beide steekproeven de p en q waarden in % (zie Z-toets) Bepaal de pooled variance: Sp = SQRT( p1 * q1 / n1 + p2 * q2 / n2). Dit is een maat voor de uitdijing van de beide Gauss krommen samen. Bepaal de kritische z-waarde: Zk = (p1 - p2) / Sp. Dit zegt eigenlijk: hoeveel keer past de uitdijing van de 2 Gauss krommen in het verschil van de gemiddelde waarnemingen. Bepaal de z-waarde op basis van de vereiste betrouwbaarheid. Als Zk > z dan is er een significant verschil. Ofwel: het verschil tussen de waarnemingen is groter dan z keer de uitdijing

Statistiek, toetsen (3) T-toets (pooled variance), vervolg Je kunt het ook anders, meer concreet, benaderen: Bepaal van beide steekproeven de p en q waarden in % (zie Z-toets) Bepaal de pooled variance: Sp = SQRT( p1 * q1 / n1 + p2 * q2 / n2). Dit is een maat voor de uitdijing van de beide Gauss krommen samen. Bepaal de z-waarde op basis van de vereiste betrouwbaarheid. Controleer of: p1 - p2 > z * Sp ofwel check of de afstand tussen p1 en p2 groter is dan z keer de Sp. Het is evident, dat als die afstand kleiner is, er natuurlijk geen significant verschil tussen die twee waarden p1 en p2 is.

Statistiek, toetsen (4) Chi-kwadraat Doel: check of meer dan 2 variabelen significant van elkaar afwijken of check of er samenhang is tussen variabelen in een kruistabel. Achterliggende idee: door de genormeerde afstand van meerdere sets van variabelen te berekenen kun je die afzetten tegen de waarden uit een genormeerde Chi2-tabel. Is de waarde groter, dan is er een significant verschil. De z-waarden zitten al in de tabel verwerkt.

Statistiek, toetsen (5) Chi-kwadraat (vervolg) . Algoritme: Zorg voor een kruistabel met rijen en kolommen met waarden Wi Zorg voor een analoge T-tabel of theoretische waarde of nul-waarde tabel met waarden Ti. Randvoorwaarden: elke Ti > 1, maximaal 10% van de cellen Ti < 5. Zo niet: rijen of kolommen samenvoegen. Bereken de Chi2: Chi2 = Σ { (Wi - Ti)2 / Ti } ; sommeer alle genormeerde celafstanden. Bepaal de vrijheidsgraden = (aant.kol - 1) * (aant. rijen - 1) Lees kritische Chi2 waarde af uit tabel en check of deze groter is dan Chi2 die berekend is. Zo ja: dan is er significant verschil.

Tijdreeksanalyse Waarde = Trend ± Seizoensafwijking ± A (toevallige afwijking) Exponential smoothing over periode t: Voorspellingt = α Wt-1 + (1 - α) Wt-2 Je geeft verschillende (hoger) wegingsfactoren aan meer recente periodes. Causale tijdreeksmodellen. Q = α1 A + α2 B + α3 C, waarbij αi verschillende weegfactoren zijn, en A, B en C bepaalde gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld prijsverlaging, mediabudget, actie concurrent etc.