Over het arbeidersklasse in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Advertisements

Gelijkheid voor iedereen
Nederland in de 20ste eeuw
Hoofdstuk 6 Democratisering
4.3 Politieke stromingen.
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
de tijd van burgers en stoommachines
Het cultuurstelsel verdwijnt
H8 Op Stoom§8.3 De sociale kwestie In alle gebieden met een opkomende industrie groeide de bevolking sterk Nog nooit was urbanisatie in dit tempo en op.
Een communistische grootmacht
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Ontstaan en ontwikkeling van een politieke stroming
19de eeuw (5.1) Vanaf 1870 beheersen 3 kwesties de Nederlandse politiek -kiesrechtstrijd -sociale kwestie -schoolstrijd Rond die 3 kwesties vindt in Nederland.
Van onderop via -vakbonden -politieke partijen Van bovenaf via een burgerlijk bescha- vingsoffensief van de rijken -doorgeven van burgerlijke normen en.
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
Opdracht 12 (H1) Liberaal VOOR censuskiesrecht
De tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900 Eeuw van de
4.2 de sociale kwestie..
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
De staatsinrichting van Nederland.
De burgemeester van Delft en zijn dochter
Leven in vrijheid Vrijheid heeft te maken met: in je element zijn… Als mens ben je vrij als je leeft in het ‘element’ waar jij voor gemaakt en bedoeld.
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Wat moet je weten aan het eind van de les?
UITDAGING 2 Wat is het kinderrecht dat hoort bij ‘onderwijs’ en bij ‘bescherming tegen kinderarbeid’? De wet dat hierbij hoort is het kinderwetje van houten.
De sociale kwestie.
3 Industrialisatie en Ismen
de tijd van burgers en stoommachines
Inleiding politieke stromingen
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
PTA ED01: Politieke Besluitvorming / weging 40 / H
Politieke stromingen De liberalen
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.
Paragraaf 10.2 Emancipatie
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Oefening met verkiezingsaffiches
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

Over het arbeidersklasse in Nederland 8.5 DE SOCIALE KWESTIE Over het arbeidersklasse in Nederland

Opkomst socialisme in Nederland 1880: economische crisis treft voornamelijk de arbeidersklasse Sociale kwestie: slechte leef- en werkomstandigheden + achtergestelde positie van de arbeiders Liberalen: overheid mag de economische vrijheid niet beperken (laissez-faire) / dient zelfredzaamheid te bevorderen (“sociale wetgeving werkt afhankelijkheid en luiheid in de hand”) Socialisme komt op voor belangen van de arbeidersklasse

De sociale kwestie Rond 1870 ontstond grootschalige arbeidsonrust: Arbeiders hebben niet kunnen profiteren van economische groei in de de 19e eeuw Ambachtelijke werklieden kwamen in moeilijkheden als gevolg van de industrialisatie en richtten vakbonden op Industrialisatie leidde tot verharding / verscherpen van sociale tegenstellingen

Albert Hahn over de sociale kwestie Het Volk, 15-11- 1903 Titel: Een versje Onderschrift: Wij zitten vreselijk in den nood, Mijn jongste zusje is bijna dood. Dat geeft een mondje minder weer Hoe goed toch is onze lieve Heer!

De industrie gaat voor Albert Hahn in de Notenkraker, 24-5-1908 De fabrikant: 'De vorige maand heb je vijf volle dagen vrij gehad om te bevallen, nou moet je al weer een dag weg om het jong onder den grond te stoppen, waar gaat het op die manier met mijn zaken heen?'

Albert Hahn, De Notenkraker, 15 december 1907. Onderschrift: ‘Een fabriekseigenaar in Krommenie staat arbeiders niet toe lid te worden van een vakbond’

Albert Hahn in Het Volk, 25-2-1906 Onderschrift: ‘Tweeërlei nachtarbeid in Limburg’

De burgerij en de sociale kwestie De burgerij probeerde de sociale kwestie onder andere op te lossen met een ‘beschavingsoffensief’ Er ontstonden liefdadigheidsverenigingen die de armen steunden Er kwamen discussies over het economisch liberalisme en met name over kinderarbeid In 1874 kwam de eerste sociale wet tot stand: het kinderwetje van Van Houten (= verbod op het in dienst nemen van kinderen onder de twaalf jaar in fabrieken).

Vergadering van de Maatschappij tot Nut van het Algemeen Het ‘Nut’ was een burgerlijke organisatie die zich in de negentiende eeuw vooral inzette voor opvoedkundige kwesties en onderwijs voor de volksklasse.

Sociale wetgeving Parlementaire enquête naar arbeidsomstandigheden in fabrieken brengt misstanden aan het licht (Regout) Gevolgen: Arbeidswet (1889): werkdag voor vrouwen en jongeren max. 11 uur + verbod op nachtwerk Ongevallenwet (1901): uitkering bij arbeidsongeschiktheid Woningwet (1901): bevorderen van de bouw van volkswoningen

Volkshuisvesting Volkshuisvesting in Zuilen De Lessepsstraat Zicht op de Lessepsstraat