Welkom! Media & Creativiteit Les 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
MEDMEC Les 1 Toelichting module
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01-02 Mail: Wiki: Media en.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec 1 Herfst Les 4.
MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Medmec04 les 3 Engagement.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Docent medmec = Wil Adolfs
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media & Creativiteit Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Huiswerk voor vandaag les 4
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Identiteit
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Toelichting module: Les schema per week
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
MedMec01-2 Les schema per week
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Media & Creativiteit. MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Creatief Denken maar eerst:.
Creatief Denken maar eerst:.
Transcript van de presentatie:

Welkom! Media & Creativiteit Les 2

Wat is er in het nieuws?

Zoals beloofd, filmpje http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search http://www.youtube.com/watch?v=-hanU3N1hqc

Weekoverzicht Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces Breed beeld mediaterrein Toelichting op de module Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik Dummy Maken opdracht 2A 2 Inleveren opdracht 2A Creatief denken en proces Gebruik dummy Voorbereiden volgende les 3 Trainen creatieve technieken: startfase en divergerende fase Gebruik Dummy 4 Trainen creatieve technieken: vooronderstellingen 5 Trainen creatieve technieken: ideale situatie 6 Trainen creatieve technieken: Convergerende fase (mindmap) Tussentijds feedback vooronderzoek 7 Tijdens de les opdracht 2B Vooronderzoek 2B inleveren Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen 9 Inleveren opdracht 1 en 2 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek

MEDMEC - Q1- LES 2 Inleveren opdracht 2A (nulmeting) Zijn er vragen over de modulewijzer? Uitleg creatief denken en proces Trainen creatieve technieken “creativiteit hoe?zo!” hoofdstuk 2 en 3

Hoorcollege Beroepswereld Marcel Kampman o.a http://www.picnicnetwork.org/person/1828 Woensdag 9 september het 6e uur (12.55-13.45) E3.02.

Inleveren opdracht 2A (nulmeting)

creatief denken en proces VOORBEELD Grafimedia opdracht: Je bent werkzaam bij een ‘creatief’ bureau en wilt aan je klanten uitleggen hoe je te werk gaat. Visualiseer het creatieve ontwerpproces 2 uur de tijd http://www.humanmediadesign.nl/index.php/hmd-news-a-stories/1-latest-news/71-een-creatief-ontwerpproces-hoe-ziet-dat-eruit

5 misvattingen over creativiteit Je bent creatief of je bent het niet! Je kunt het niet leren. Creativiteit, dat is schilderen op zijde of creatief met kurk. Het is zweverig en voor softies. Mijn omgeving belet me om creatief te zijn. Creativiteit daar heb ik geen tijd voor. Brainstormen en zo dat doen we al.

Iedereen kan creatief (leren) denken! Creatief denken Het geheel aan denkattitudes, denkvaardigheden, denk- technieken en denkprocessen die de kans op patroon- doorbreking, het leggen van nieuwe verbindingen in onze hersenen, vergroten. Iedereen kan creatief (leren) denken!

Creatief denken Creatieve basisvaardigheden: Creatief waarnemen Je past ze al bewust of onbewust toe Creatief waarnemen Uitstel van oordeel Divergeren Flexibel associëren Verbeeldingskracht ontwikkelen

Creatief waarnemen Zintuigen Conditionering (opvoeding,reclame) Waarnemen = persoonlijk/eigen 20% is informatie van buitenaf, 80% wordt in de hersenen geproduceerd,(voorbeeld les 1 krant)

Creatief waarnemen

Creatief waarnemen Tel de vierkanten

Creatief waarnemen Waarnemen is niet alleen visueel (zintuigen) Gehoor : probeer alles te horen wat je nu kunt horen en schrijf het op.

Uitstel van oordeel Bruisende Breinen - Uitstel van oordeel

FLEXIBEL ASSOCIËREN Associatieketting > snelheid Kantelen > snelheid + = andere context bv Een bank oefening: eigen mop verzinnen

Divergeren Wanneer we een oplossing voor een probleem zoeken, dan stoppen we wanneer we een redelijke oplossing hebben gevonden. Om nieuwe invalshoeken te verzinnen, moet je voorbij de “logica” gaan. Gewoon meer ideeën verzinnen dan we spontaan doen, dus neiging om te stoppen even uitschakelen. Nieuwe ideeën passen per definitie niet in je bestaande denkpatronen.

Divergeren en convergeren Start ideeën genereren Divergeren Veel ideeën genereren Einde ideeën genereren Start selectie fase/verkennen convergeren Convergeren Ideeën selecteren/beoordelen Einde selectie fase

HUISWERK 1 Oefening creatieve technieken, met gebruik making van de creatieve technieken die we vandaag hebben geleerd. Blz 46 uit boek. (je mag ook een van de andere oefeningen kiezen). Maak je eigen mop!

HUISWERK 2 Doorlezen uit “creativiteit hoe? zo!” Hoofdstuk 1,2, en 3 Van hoofdstuk 4: blz.87 de startformulering Van hoofdstuk 5: blz.109 vooronderstellingen