Masterclass WEB 2.0 Eric Sieverts GO, mei/juni 2009, NBD-Biblion.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Advertisements

SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
BLOGGEN met GOOGLE Een onderdeel van het “Goochel” avontuur… BLOGGEN met Google presentatie van Seniornet Vlaanderen VZW Lesgever: ……………….
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Module: Delicious • Verzameling ‘favorieten of bookmarks’ • Eenvoudig om eigen bookmarks bij te houden • Je kan er overal aan (waar internet is) • Gebruikt.
Bibliotheek.nl Mobiele App Bibliotheek.nl Jan-Pieter Laauwen 23 maart 2010.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
open, inspirerend en ambitieus
Onderzoekscompetenties en VOET-en
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 18 mei 2011 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2013 Wageningen.
Web 2.0 en de informatievoorziening Eric Sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- en Informatie Management (Hogeschool van Amsterdam)
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
Bibliotheek Hogeschool Zuyd & Social Media Judith van Hooijdonk 25 november 2010.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Web 2.0 Toepassingen voor management assistant
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Toepassingen voor management assistant
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 20 juni 2013 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Een.
Google WEB Services 6 oktober Wat zijn WEB services ? Google WEB Services Applicaties via het WEB Ruimte beschikbaar stellen op het WEB Communicatie.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Onderwijs 2.0. Even voorstellen Walter Vos Tweedejaars IDM/Media & informatiemanagement Digitaal samenwerken Google:
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Les 4 - UGC & Social Media I-C1F,
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
mei 2008 Jonna Lind Marianne Mantel Jan Lauwen
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
realtime & social: blogs & tweets
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Online ontwikkelingssamenwerking Utrecht, December 2008.
Weblog/Blog woensdag 25 september Weblog/Blog Wat is een ”Weblog of Blog”? Een soort van dagboek op internet, dat door anderen op internet kan worden.
Van Google Webalbums Bijbehorende software Allemaal gratis.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Special. Startpagina Profiel.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Social media: Digitaal gereedschap om samenwerking te ondersteunen Adri Verhoosel, Leer- en innovatiecentrum.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Social bookmarking Evy Mertens Maud Schyns Laurent Mulliez Lien Staelens.
realtime & social: blogs & tweets
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Transcript van de presentatie:

masterclass WEB 2.0 Eric Sieverts GO, mei/juni 2009, NBD-Biblion

wat bedoelen we met WEB 2.0 ? verschillende gezichtspunten: het sociale web het doe-het-zelf web het personaliseerbare/organiseerbare web het machineleesbare web het communicatieve web maar in praktijk meestal combinaties hiervan

het sociale web samenwerking (collaboration) groepsvorming (communities) samen werken: wiki’s centraldesktop google docs... sociale netwerken: linked-in hyves plaxo facebook... discussies: ning flickr-groups.... uitwisselen & adviseren: delicious librarything tagclouds livingsocial stumbleupon digg reddit...

het doe-het-zelf web zelf publiceren zelf ontsluiten zelf beoordelen zelf adverteren bloggen wiki’s foto’s tentoonstellen in Flickr video’s uitzenden op YouTube materiaal taggen presentaties geven op Slideshare reviews schrijven op Librarything, Amazon,.... adverteren op Marktplaats, Craigslist,...

het personaliseerbare en organiseerbare web social bookmarking social/personal searching persoonlijke homepage/startpagina delicious furl connotea citeUlike... Google CSE Rollyo stumbleupon digg reddit eKudos... netvibes iGoogle pageflakes...

het machineleesbare web rss-feeds mash-ups integratie & interoperabiliteit integratie van..... met Google-maps widgets & gadgets in je startpagina plaxo integreert andere sociale netwerken integratie van sociaal netwerk met mail-account integratie Google Books met.....

het communicatieve web bloggen (tekst, podcast,....) twitteren chatten (tekst, geluid, beeld) commentaar achterlaten discussies voeren

web 2.0 & de informatiespecialist nieuwsgierige gebruiker alternatieven voor huidige tools & technieken verschil en overlap tussen tools als adviseur bij keuzes koppelen van tools aan bestaande diensten innoveren met nieuwe tools tools inpassen in je eigen workflow tools inpassen in de workflow van je organisatie tools inzetten voor behoefte/verwachting van gebruikers

zelf publiceren diverse (deels) gratis platforms voor: weblogsbijv. blogger, wordpress,...bloggerwordpress wiki‘sbijv. pbwiki, wikispaces, mediawiki,...pbwikiwikispacesmediawiki foto’sbijv. flickr, picasa, pbase, smugsmug,...flickrpicasapbasesmugsmug video’sbijv. youtube, flickr, smugsmug,...youtubeflickrsmugsmug presentatiesbijv. slideshareslideshare boekenbijv. blurb, lulu,...blurblulu advertentiesbijv. marktplaats, craigslist,...marktplaatscraigslist geo-infobijv. google-earth, panoramio, …google-earthpanoramio kaartenbijv. wayfaring,...wayfaring reisgidsenbijv. wikitravel, world66,...wikitravelworld66 ugc = user generated content

zelf publiceren in de werkomgeving weblog –door afdeling –door/namens projectleider –groepsblog ten behoeve van –informatieverspreiding –kennisuitwisseling –creëren van betrokkenheid & draagvlak –“publieke” reacties / discussies –voorkomen van verstopte mailbox maar: hoe garandeer je dat het wordt gelezen? (dat is minder vanzelfsprekend dan bij mail) voorbeelden van gebruik van weblogs en andere Web 2.0 toepassingen in bibliotheken: nlbiblioblogs.pbwiki.comnlbiblioblogs.pbwiki.com

zelf publiceren in de werkomgeving wiki –kruising tussen tekstverwerker en website –ten behoeve van samenwerken aan zelfde “documenten” doel –samenwerking –kennis opbouwen en verspreiden –(bij Wikipedia) gebruik maken van “wisdom of the crowds”, “million minds approach” maar –wie bepaalt wat “de waarheid” is? –hoe gaat het met beheer? versies structuur en overzicht

zelf publiceren in de wikipedia iedereen mag toevoegen en corrigeren (account nodig; en er is controle) nuttig vanuit bibliotheek-achtergrond: aan sectie “references” van relevante lemma’s boeken uit eigen collectie toevoegen standaard template biedt via ISBN automatische linkmogelijkheid naar Worldcat

social bookmarking bookmarks (favorieten) bewaren op een webserver, voorzien van “tags” of anderszins te organiseren, voor persoonlijk gebruik om met anderen te delen om te ontsluiten of te promoten om anderen op te attenderen om anderen met zelfde interesse te vinden om materiaal voor onderwijs klaar te zetten...

social bookmarking algemeendeliciousdelicious diigo yahoo-bookmarks wetenschappelijkconnoteaconnotea citeulike bibsonomy 2collab nieuws (deelnemers voegen zelf nieuws toe en bepalen wat belangrijk is; geen persoonlijke collecties) reddit newsvine digg ekudosekudos (nl)

samenwerken documenten / projecten –wiki –google docs, zohogoogle docszoho –central desktopcentral desktop ideeën uitwisselen en bediscussiëren –ning (bijv. bibliotheek20.ning.com)ningbibliotheek20.ning.com bookmarks –delicious etc. –H2OplaylistH2Oplaylist

netwerken profielsites –linked-in (internationaal, professioneel) –plaxo (soort metasite) –hyves (nl; aanvankelijk vooral jeugd) –facebook (professioneel) –myspace (vooral US) als onderdeel van andere applicaties –ning –flickr-groupsflickr-groups –....

taggen en promoten in alle soorten applicaties –blogposts –bookmarks –nieuwsberichten –foto’s & video’s –websites (bijv. bij StumbleUpon)StumbleUpon –boeken (bijv. bij LibraryThing)LibraryThing

taggen / folksonomy nadeel van taggen door gebruikers geen standaardisatie van gebruikt vocabulaire –problematiek van homoniemen / synoniemen / woordvormen voordeel van taggen door gebruikers beter dan vooraf bedacht vocabulaire (?) –het is het jargon van de gebruiker zelf –communities delen gezamenlijk vocabulaire lijstjes eerdere tags moedigen standaardisatie wel aan bij evenementen advies hoe verslaglegging te taggen

taggen en promoten tagclouds visualiseren welke tags veel worden gebruikt diensten tonen nieuws in volgorde van “populariteit” maar hoe zit dat met? vs. de grote massahet niche-product “sociale” aspect laat ook die specialisten elkaar vinden

organiseren voor jezelf persoonlijke startpagina (met rss-feeds, widgets enz.) iGoogle netvibes pageflakes

organiseren (ook) voor anderen boeken in bijv. LibraryThing Google books rss-feeds, widgets enz in bijv. netvibes (universes in netvibes “eco-system”)netvibes“eco-system”

selectief zoeken persoonlijk gespecificeerde zoekmachines Google CSE rollyo (searchrolls ook uit te wisselen)rollyo sociale zoekmachines (alle deelnemers dragen bij) stumbleupon omgili eurekster / swicki

waarom nu pas web-2.0 ? interactie en flexibiliteit integratie en mash-ups zijn nu makkelijker mogelijk dankzij de techniek, zoals: –web-services –api's –ajax (asynchronous javascript and xml) –…..

web-2.0 in de eigen organisatie ? voorbeelden blogs wiki materiaal in Flickr video’s in YouTube aanwezigheid in virtuele werelden (bijv. Second Life) mash-ups –zorg dat je daar bent waar je gebruikers zijn tagging van je eigen materiaal

web-2.0 in de eigen organisatie ? Discussie: welke diensten en mogelijkheden waarmee je vandaag hebt kennisgemaakt ga je persoonlijk gebruiken? welke diensten en mogelijkheden lijken geschikt om die binnen je organisatie te introduceren? welke diensten maken een betere profilering van (de dienstverlening van) je afdeling mogelijk? …..

nu de spin in het web 2.0 ? Eric Sieverts