MedMec 04 Engagement The Game Called Life Mail: p.m.terstroet@hr.nl Wiki: http://mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenlokaal: 01.10 Postvakjes tegenover portiersloge Aanwezig: woensdag en vrijdag
Agenda 01 juni 2012 Teruggeven opdracht 2 Resterende presentaties opdracht 2 Startformulering noteren per team Abstractieladder toelichten Vanaf nu zoveel mogelijk werken in klas,
Eerste fase ontwerpproces Maatschappelijk thema staat vast Startformulering rond Onderzoek wat bestaat er al op dat gebied? Abstractie ladder maken (verdelen) Startformulering in boek bekijken en aanpassen Planning en rolverdeling
Abstractieladder Een ruimere definitie van het probleem levert meestal meer ideeën op. De creatieve techniek abstractieladder helpt met het bepalen van het juiste abstractieniveau. Is het probleem te breed geformuleerd dan zie je door de bomen het bos niet meer, je kunt geen heldere keuzes maken.
Abstractieladder boek 81 en 276 Schrijf kernwoorden uit het ontwerpprobleem op. Maak per kernwoord een abstractieladder: Formuleer een abstractieniveau hoger: Doe dit door de waarom-vraag te gebruiken. Formuleer een abstractieniveau lager: Met de hoe-vraag daal je verder op de ladder af. Herformuleer de probleemstelling (niet te ruim en niet te breed) om bijv. te brainstormen.
Kernwoord: openbare ruimte Waarom moet het spel in de openbare ruimte plaatsvinden? Iedereen moet het spel kunnen zien terwijl het gespeeld wordt. Het spel moet overal gespeeld kunnen worden enz. Hoe moet het spel in de openbare ruimte plaatsvinden? Het spel moet strenge gedrags regels hebben Anderen mogen geen last ondervinden Het mag geen gevaar voor de spelers opleveren Bepaald vervoer verplicht Je moet herkenbaar zijn als groep enz. enz
Andere kernwoorden in de opdracht Informatief Karakter van het spel Educatief Spelers aantal Preventief Moderne communicatie Spelduur Thema Doelgroep Regels Doelstelling Vorm Aantrekkelijk Uitnodigend Inspirerend Concept Deze in ieder geval behandelen aanvullen met eigen kernwoorden
Startformulering opnieuw bekijken zie pag. 81 t/m 84 boek en site concreet over het probleem en de probleemeigenaar uitdagend en inspirerend en positief gericht http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/creatief-denken/startfase.html Begin met “Hoe” (manier waarop) of “Bedenk” (eindresultaat gericht)
Huiswerk voor 8 juni Werken aan opdracht 3, Fase 1, research en analyse afronden (procesmap). Creatieve techniek: Abstractieladder (verdeel de woorden over alle teamleden). Welke ideeën genereert dit? Startformulering opnieuw onderzoeken (Boek) welke nieuwe inzichten levert dat op? Starten Fase 2, idee- en conceptontwikkeling Wie doet welke creatieve techniek? Bijhouden proces verslag Planning in de gaten houden/ bijstellen Dummy