september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit jaar 1 VT, modulewijzer Docentpagina: alle slides van de afgelopen les + huiswerk volgende les onder mijn naam Aanwezig: woensdag, vrijdag Lokaal: 1.10, postvakjes tegenover de portiersloge
Huiswerk voor vandaag les 4 3 aangegeven creatieve technieken uitgewerkt, per techniek duidelijk aangeven op welke ideeën voor een gebruiksaanwijzing je bent gekomen. Longlist (10) handelingen selecteren Shortlist (3) handelingen selecteren uit longlist, waarom? Definitieve keuze handeling en waarom Startformulering helemaal helder, wordt genoteerd Reflectievlieger (proces) en dummy bijhouden
Agenda les 4 Hoe gaat het met de dummy? Vragen 3 creatieve technieken van vorige week? Welke handeling wordt gekozen? En waarom? Beantwoordt die aan de opdracht? Wat waren de beoordelingscriteria ook al weer? Wat is een goede startformulering? Wordt aan eind van de les genoteerd. Toelichting stappenplan groot en gereduceerd 10 beeldideeën per stap noteren en tekenen (divergeren) Werk studenten laten zien Werken in de klas
Waar zijn we nu?
Opdracht 3. gebruiksaanwijzing Kies een ongewone of bijzondere handeling. Het moet een min of meer complexe handeling zijn met duidelijk begin en eind. Maak voor deze handeling een gebruiksaanwijzing en bedenk een toepassing. Met andere woorden waar en hoe is je gebruiksaanwijzing terug te vinden. Je mag hierbij geen tekst, cijfers, beweging, geluid gebruiken. Je mag dus alleen d.m.v. beelden communiceren. Is de handeling in de klas uit te voeren? Niet verplicht
Beoordelingscriteria opdracht 3 Kwantiteit–Je hebt minstens drie creatieve technieken gebruikt. Deze technieken hebben geleid tot het genereren van minstens 15 ideeën voor onderwerp gebruiksaanwijzing Terug te vinden in je reflectie (vlieger). Kwaliteit–De handeling en je gebruiksaanwijzing is niet voor de handliggend. Ook hoe en waar je gebruiksaanwijzing wordt aangetroffen is met aandacht uitgewerkt. Originaliteit–Je gebruiksaanwijzing getuigt van authenticiteit. Het is nergens (ook niet online) terug te vinden, het komt voort uit je eigen denken.
Onderwerp: Iemand begraven Startformulering: Ik wil laten zien hoe wij in het westen een dode begraven, van net overleden tot uiteindelijk de kist onder de grond is. N.B. Je ontwerp moet voor iedereen van 8-80 jaar duidelijk zijn, dus ook voor mensen uit een andere cultuur of voor mensen die niet kunnen lezen.
Groot stappenplan begraven 1.Iemand is dood. 2. Mensen zijn verdrietig omdat hij/zij niet meer leeft. 3. Kist uitzoeken 4.datum plannen. 5.Alle bekenden uitnodigen door brief of advertentie. 6. Dode wordt gewassen en afgelegd 7.Krijgt mooie kleding aan. 8.Wordt in kist gelegd 9. Mensen komen kijken thuis of in centrum, 10.Afscheid van dode 11.Voorwerpen in kist 12. Kist wordt gesloten 13. Met auto of koets naar begraafplaats.14. Kerkdienst of praatje 15. toespraken etc, 16. Muziek, veel mensen zijn in het zwart.17.Met z’n allen de begraafplaats op, achter elkaar in een rij, priester of begrafenisondernemer voorop. 18. Er wordt een route afgelegd. 19. Er wordt stilgehouden bij gat in de grond. 20.Kist gaat in het gat in de aarde, men laat de kist zakken 21. Allen om het graf, nog meer toespraken 22. Iedereen schepje aarde op de kist, soms ook bloem. 23. Kransen en bloemen op de aarde 24. Men gaat weer terug naar binnen 25. Condoleren, koffie en cake 26. Intimi gaan mee naar huis. 27.Broodmaaltijd, borrel. 28. Later op de dag als iedereen weg is, kist totaal afgedekt door aarde. 29.Ongeveer 2 maanden later steen met inscriptie, duidelijk wie daar ligt en hoe oud hij/zij is geworden.
Zoveel mogelijk (10) beeldideeën per stap Stap1. Iemand is dood: 1. Kruisjes op de ogen. 2. Geraamte. 3. Liggend. 4. Geen kleur meer 5. Hart tikt niet meer 6. Als engel 7. Stippellijn figuur 8. Mes in de buik 9. Munten op ogen voor de veerman. 10.Contour op straat bij misdaad Pas nà 10 ideeën kritisch naar je ideeën kijken Door met stap 2. etc.
Huiswerk voor les 5 Dummy, Reflectie bijhouden Stappenplan groot Stappenplan gereduceerd Per stap van ‘t gereduceerde stappenplan minimaal 10 beeldoplossingen bedenken in woord en beeld.(echt tekeningetjes maken!) Beste beeldoplossingen per stap selecteren en naast elkaar plaatsen op papier (klad, ziet er nog niet goed uit, een geraamte a.h.w)