Medmec04 week 5 Engagement
LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer o Maken opdracht 1 o START met opdracht 2 en 4 o Werken in dummy, let op week 6! 2 o Hoorcollege (verplicht, daarom geen les) o Inleveren opdracht 1, uitgeprint o Maken opdracht 2 en uploaden o Werken in dummy 3 o Opdracht 2 show o Thema’s bespreken, teams vormen o Inleiding opdracht 3 o Ontwerp procedure/planning maken o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag o Werken in dummy 4 o Werken volgens planning/ontwerp procedure aan opdracht 3 o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag o Werken in dummy 5 o Werken volgens planning/ontwerp procedure aan opdracht 3 o In de les het laten testen van je game, eerste versie o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag o Werken in dummy 6 o Werken volgens planning/ontwerp procedure aan opdracht 3 o In de les het laten testen van je game, tweede versie o dummy inleveren! o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag 7 o Werken volgens ontwerp procedure o Voorbereidingen treffen voor het spelen, feedbackformulieren printen o Bijhouden individuele proces verslag 8 o Spel spelen o Spel beoordelen o Jouw spelbeoordeling verwerken in een conclusie o Opdracht 3 afronden 9 o Inleveren opdracht 3 10 Periode overzicht
LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer o Maken opdracht 1 o START met opdracht 2 en 4 o Werken in dummy, let op week 6! 2 o Hoorcollege (verplicht, daarom geen les) o Inleveren opdracht 1, uitgeprint o Maken opdracht 2 en uploaden o Werken in dummy 3 o Opdracht 2 show o Thema’s bespreken, teams vormen o Inleiding opdracht 3 o Ontwerp procedure/planning maken o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag o Werken in dummy 4 o Werken volgens planning/ontwerp procedure aan opdracht 3 o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag o Werken in dummy 5 o Werken volgens planning/ontwerp procedure aan opdracht 3 o In de les het laten testen van je game, eerste versie o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag o Werken in dummy 6 o Werken volgens planning/ontwerp procedure aan opdracht 3 o In de les het laten testen van je game, tweede versie o dummy inleveren! o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden individuele proces verslag 7 o Werken volgens ontwerp procedure o Voorbereidingen treffen voor het spelen, feedbackformulieren printen o Bijhouden individuele proces verslag 8 o Spel spelen o Spel beoordelen o Jouw spelbeoordeling verwerken in een conclusie o Opdracht 3 afronden 9 o Inleveren opdracht 3 10 Periode overzicht vervolg
Agenda Quis! Met je eigen team!
Vraag 1 Welke drie onderdelen van een spel zijn het belangrijkst?
Vraag 2 We spelen games om een relevante ervaring op te doen. Hoe wordt zo’n ervaring ook wel genoemd?
Vraag 3 Hoe maak je van ‘Play’ een Meaningfull Play?
Vraag 4 Noem vijf voorbeelden uit games van een resultaat van een actie.
Vraag 5 Noem ten minste vijf eigenschappen van regels.
Ga staan. Ik geef de antwoorden. Het team gaat zitten wanneer een antwoord niet goed is. Het team dat het langst kan blijven staan is de winnaar!
De antwoorden: Vraag 1: Welke drie onderdelen van een spel zijn het belangrijkst? Doel, regels, keuzes Vraag 2: We spelen games om een relevant ervaring op te doen. Hoe wordt zo’n ervaring ook wel genoemd? Meaningfull play Vraag 3: Hoe maak je van Play een meaningfull play? Interactie oftewel merkbare resultaten uit de acties van de spelers Vraag 4: Noem vier voorbeelden uit games van een resultaat van een actie. Level omhoog Audio feedback Punten scoren Visuele feedback De tegenstander inhalen Vraag 5: Noem ten minste vijf eigenschappen van regels. Regels beperken de speler’s acties Regels staan vast Regels zijn bindend Regels komen herhaaldelijk voor Regels zijn expliciet en eenduidig Regels behoren toe aan elke speler
10 tips rapid prototyping 1. WTF? (Where’s The Fun?) 2. Kies de juist Tool 3. Fouten maken = GOED! 4. Meer tijd != Betere Kwaliteit 5. Beperk de kaders (!?) 6. Parallelle ontwikkeling 7. Fake it! (if you can) 8. Kill your darlings © 9. Gooi alles overboord...(en als het dan nog werkt is het goed)
10 Na 20% van de beschikbare doorlooptijd van het ontwikkel traject moet het eerste prototype getest worden.
Test je idee, het spel the play bedenk samen hoe
Games zijn: Doel + Regels + Keuzes Doel van game design is om “Meaningful PLAY” te creëren “Meaningful PLAY” ontstaat doordat regels zich manifesteren in de “Magic Circle” Content is koning; Testen is het hoogste goed!
Game is een ervaring De ervaring geeft je betekenis middels interactie (regels) waardoor het spelen als relevant wordt ervaren: Dit heet meaningful PLAY
Meaningful PLAY Resultaten uit acties van de spelers bijvoorbeeld: Level omhoog Punten krijgen Inhalen van de tegenstander Feedback krijgen, middels audio of visueel
Regels Regels beperken de speler’s acties Regels zijn expliciet en eenduidig Regels behoren toe aan elke speler Regels staan vast Regels zijn bindend Regels komen herhaaldelijk voor
Huiswerk voor volgende les Werk aan het spel, onderzoek, test, denk aan de regels, meaningful play, wat is de betekenis, om welke ervaring gaat het? (uitschrijven!) (Idee en concept fase.) Werk je individuele procesverslag bij. Dummy