Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Het laatste jaar op De Piramide
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
ACT iviteitenweger Acceptance and Commitment Therapy
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Een lessenserie van drie lessen
Steven C. Hayes, PH.D. Nico Warnez 1BaTP AO
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Het laatste jaar op De Piramide Groep 8 bereidt zich voor op de GROTE STAP.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Mindfulness.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Een werkstuk maken.
Decanenkring Kennemerland & decanen Hogeschool Inhollland
Visie & Strategie.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
Volksuniversiteit Zwolle
Informatieavond groep 3
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardigheden
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Loskomen van taal Defusie.
Groeien door obstakels
ACT model van menselijk functioneren
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Creatieve hopeloosheid Controle is het probleem
Drie vormen van gedrag:
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen Derde lesuur: 20 december 2012 Onderwerp: zelf-als-context Jan te Winkel Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut

Inhoud ACT ouderen: kernvaardigheid zelf-als-context Bespreking thuiswerk cognitieve defusie Zelf-als-context bij ouderen Oefening Waarnemer Thuiswerk voor 31 januari 2013

Thuiswerk 1 Oefening “Ik ben” vervangen door “Ik heb de gedachte dat”. Hoe heb je dat zelf ervaren ? Heb je het ook bij ouderen toegepast? Oefening “Melk, Melk, Melk” en vocalisaties. Hoe heb je het zelf ervaren? Heb je het ook bij ouderen toegepast? Oefening ‘Gele Jeep” Heb je de oefening in een lopende behandeling met ouderen kunnen toepassen?

Thuiswerk 2 Literatuur: 6 “Opbouwen van aanvaarding door defusie van taal” Kernboodschappen: Deliteraliseren = aanvallen op de taal (losse woorden) als vervanger van de daadwerkelijke ervaring. Leren je gedachten niet voor waar aan te nemen. Ondermijnen van redenen als oorzaken = afstand nemen afgezaagde en gekoesterde formuleringen. Conventie en/maar

Zelf-als-context Versterken van de vaardigheid bij de oudere een observatie in te nemen tegenover alles wat innerlijk gebeurt. Helpen ervaren dat de oudere niet samenvalt met zijn ervaringen. Dat er een kern in iedereen is die onveranderlijk is en toch overal aanwezig.

Varianten van Zelf Het geconceptualiseerde Zelf Het voortdurende Zelfbewustzijn Het observerende Zelf

Experiëntiële Oefening Oefening voor het bewustmaken van het zelf als perspectief. Oefening waarnemer Ervaringen?

Experiëntiële oefening Metafoor Schaakbord Ervaringen?

Thuiswerk 31 januari 2013 Lees 7 Het zelf ontdekken, het zelf ontkoppelen en 9 Bereidheid en toewijding: ACT in gang zetten. Lees je eigen waarden kompas teug en vul zo nodig aan. Evalueer de vijf lesuren ACT: wat levert het je op em hoe zou je verder willen?

Alvast wat oefenen?