22 september MedMec01 DT les 2 Mail: p.m.terstroet@hro.nl Wiki: http://startpagina.cmd.hro.nl vakgroep: Media en creativiteit jaar 1 DT, modulewijzer Docentpagina: alle slides van de afgelopen les + huiswerk volgende les onder mijn naam Aanwezig: vrijdag P.Hooghweg Lokaal: 1.10, postvakjes tegenover de portiersloge ook P.Hoochweg
Agenda 22.09.2010 Vragen modulewijzer Motto dummy, 14 items met commentaar Het boek en de oefeningen Toelichting opdracht 1b Schema planning Beoordelingscriteria opdracht 1 Ontwerpproces 3 creatieve technieken om tot keuze voor onderwerp gebruiksaanwijzing te komen Huiswerk
Toelichting Opdracht 1b. Inventariseer onderwerpen waarvoor je een gebruiksaanwijzing zou kunnen maken, doe dit door gebruikmaking van 3 gegeven creatieve technieken, selecteer hieruit een longlist van 10. Maak een top 3 vanuit de longlist, wat zijn hierbij je selectiecriteria? Inventariseer je ideeën voor deze 3 handelingen (woord en schets) en kies daarna de meest kansrijke uit. Bedenk dat je geen tekst, cijfers, beweging of geluid kunt gebruiken. Je mag alleen d.m.v. beelden communiceren. Zorg dat het een ‘verhaal’ is met een begin en een eind.
Schema planning Les 2 Genereren van ideeën voor een onderwerp voor gebruiksaanwijzing, dmv creatieve technieken Les 3 Analyse, stappenplan Les 4, 5 en 6 Product realisatie, uitwerken van je gebruiksaanwijzing Les 7 Test en evaluatie Les 8 Bespreken dummy helft groep Les 9 Inleveren opdracht 1 en 2 en helft dummy
Beoordelingscriteria opdracht 1 Kwantiteit–Je hebt minstens drie creatieve technieken gebruikt. Deze technieken hebben geleid tot het genereren van minstens 15 ideeën (zullen er veel meer zijn) voor onderwerp gebruiksaanwijzing Terug te vinden in procesmap. Kwaliteit–De handeling en je gebruiksaanwijzing is niet voor de handliggend. Ook hoe en in welke vorm je gebruiksaanwijzing wordt gemaakt, is met aandacht uitgewerkt. Originaliteit–Je gebruiksaanwijzing getuigt van authenticiteit. Het is nergens (ook niet online) terug te vinden, het komt voort uit je eigen denken.
Het vlieger(wybertjes)model
De 3 Creatieve Technieken Mindmap Omkering Toevalstreffers
Creatieve techniek 1. mindmap Centraal woord of begrip in een cirkel in midden van liggend A4 Vandaar uit 4 belangrijkste begrippen die daar mee te maken hebben(hoofdwegen). Door deze stap voor elk van de buitenste begrippen telkens weer te herhalen kan je een zeer gedetailleerde mindmap maken (hoofdstraten, gewone straten,kleine straten, pleintjes, steegjes etc.) http://www.buzan.com.au/learning/mindmapgallery.html http://mind-map.com/EN/mindmaps/how_to.html?&printerFriendly=1
Creatieve techniek 2. Omkering Zet de zaken op zijn kop! Foute antwoorden Keer onderwerp en lijdend voorwerp om Bedenk totaal foute antwoorden op de vraagstelling Inefficiënte, absurde oplossingen Pas de foute antwoorden toe als inspiratie Waar zou ik nou nooit een gebruiksaanwijzing voor nodig hebben?
Creatieve techniek 3. Toevalstreffers Keuze van lukrake informatie Bijv. uit boek, woord prikken Associëren op basis van dat woord A4 volschrijven met alles wat je met dat woord associeert Resociëer de associaties naar een idee voor een handeling, tot in het belachelijke. Welke leuke onderwerpen komen eruit?
Voorbeeld toevalstreffer: wol Warm – aansteken open haard, hoe houd ik mezelf warm in de auto bij pech,vegen schoorsteen, ontluchten radiatorbuizen. Kriebelen – hoe kan ik jeuk wegnemen op en plek waar ik niet bij kan, hoe kan ik zorgen dat een trui niet kriebelt (diepvries). Motten – hoe sla ik een mot dood, hoe voorkom ik motten, hoe repareer ik een gat in een trui? Etc.etc
Startformulering Aan de hand van 3 creatieve technieken kom je tot een startformulering 1.Voor welke handeling wil je een gebruiksaanwijzing in beeld maken? 2.Beschrijf de handeling van het begin tot eind als verhaaltje met kop en staart. 3. Formuleer de handeling nogmaals nu in 1 heldere regel.
Huiswerk 06.10.2010 Boek: pag. 25 t/m 35 bestuderen (blauw) 38 t/m 48 (rood) 1 oefening bij elke (5 in totaal) creatieve vaardigheid maken, in procesmap 3 creatieve technieken uitgewerkt (ook in procesmap) levert veel onderwerpen op, bekijk mindmaps internet Longlist (10) handelingen Shortlist (3) handelingen Definitieve keuze handeling n.a.v. schetsen en ideeen Startformulering helder, onderwerp wordt vastgelegd Procesmap en dummy bij houden