MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende fase Les /9: creatieve techniek: vooronderstellingen Les /9: Start Opdracht 2B Les 6 - 7/10: convergerende fase (mindmap) feedback vooronderzoek opdr.2B Les 7 -14/10: opdracht 2B, vooronderzoek inleveren Les 8 -21/10: uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen Les 9 -28/10: inleveren opdracht 1 en 2
MEDMEC - Q1- LES 2 - Inleveren opdracht 2A (nulmeting) - Zijn er vragen over de modulewijzer? - Uitleg creatief denken en proces - Trainen creatieve technieken - “creativiteit hoe?zo!” hoofdstuk 2 en 3
Inleveren opdracht 2A (nulmeting)
creatief denken en proces OCAD - What Can Creativity Do
5 misvattingen over creativiteit Je bent creatief of je bent het niet! Je kunt het niet leren. Creativiteit, dat is schilderen op zijde of creatief met kurk. Het is zweverig en voor softies. Mijn omgeving belet me om creatief te zijn. Creativiteit daar heb ik geen tijd voor. Brainstormen en zo dat doen we al.
Creatief denken Het geheel aan denkattitudes, denkvaardigheden, denk- technieken en denkprocessen die de kans op patroon- doorbreking, het leggen van nieuwe verbindingen in onze hersenen, vergroten. Iedereen kan creatief (leren) denken!
Creatief denken Creatieve basisvaardigheden: Je past ze al bewust of onbewust toe -Creatief waarnemen -Uitstel van oordeel -Divergeren -Flexibel associëren -Verbeeldingskracht ontwikkelen
Creatief waarnemen Zintuigen Conditionering (opvoeding,reclame) Waarnemen = persoonlijk/eigen 20% is informatie van buitenaf, 80% wordt in de hersenen geproduceerd,(voorbeeld les 1 krant)
Creatief waarnemen
Tel de vierkanten
Creatief waarnemen Waarnemen is niet alleen visueel (zintuigen) Gehoor : probeer alles te horen wat je nu kunt horen en schrijf het op.
Uitstel van oordeel Bruisende Breinen - Uitstel van oordeel
Uitstel van oordeel Waarom? Omdat nieuwe ideeen per definitie niet in de bestaande denkpatronen passen Als je oordeelt, stopt het exploratieve denken Oordelen komt later in het proces!
Divergeren en convergeren Einde ideeën genereren Start selectie fase/verkennen Start ideeën genereren Einde selectie fase Divergeren Veel ideeën genereren convergeren Convergeren Ideeën selecteren/beoordelen
Divergeren Wanneer we een oplossing voor een probleem zoeken, dan stoppen we wanneer we een redelijke oplossing hebben gevonden. Om nieuwe invalshoeken te verzinnen, moet je voorbij de “logica” gaan. Gewoon meer ideeën verzinnen dan we spontaan doen, dus neiging om te stoppen even uitschakelen. Nieuwe ideeën passen per definitie niet in je bestaande denkpatronen.
FLEXIBEL ASSOCIËREN Associatieketting > snelheid > Weg associeren Kantelen > snelheid + = andere context bv Een bank oefening: eigen mop verzinnen
HUISWERK 1 Oefening divergeren, met gebruik making van de creatieve technieken die we vandaag hebben geleerd. Blz 46 uit boek. (je mag ook een van de andere oefeningen kiezen). Je beste vriend,vriendin, moeder, vader is jarig. Bedenk een originele manier om hem of haar te verassen waardoor je vriendschap/relatie er goed bij vaart.
HUISWERK 2 Doorlezen uit “creativiteit hoe? zo!” Hoofdstuk 1,2, en 3 Van hoofdstuk 4: blz.87 de startformulering Van hoofdstuk 5: blz.109 vooronderstellingen