Medmec04 les 3 Engagement
1 Kick-off Inleiding module & werkwijze Les Onderwerpen Huiswerk voor komende week en les 1 Kick-off Inleiding module & werkwijze Formulering individuele leerdoelen Inleiding opdracht 1 en 2 Bestuderen modulewijzer Maken opdracht 1 START met opdracht 2 Werken in dummy 2 Inleveren opdracht 1 Thema’s bespreken, teams vormen Werken aan opdracht 2 Maken opdracht 2, presentatie 3 Presentatie opdracht 2 Inleiding opdracht 3 Starten met ontwerp procedure Startformulering en abstractieladder Werken aan opdracht 3, startformulering en abstractieladder Bijhouden proces verslag 4 Vervolg presentatie opdracht 2 Werken volgens ontwerp procedure Werken aan opdracht 3 5 6 7 8 Spellen spelen 9 10 Herkansing
agenda Presentaties beoordelen Inleiding opdracht 3 Startformulering en abstractieladder
Opdracht 2 onderzoek een bedrijf Maatschappelijke boodschap versus Commercieel doel WWW You tube Reclame uitingen TED Kwaliteitspers maak een presentatie (zie module wijzer)
Presentatie beoordelen Eisen uit de modulewijzer Noteer verschillende onderdelen per punt Deze behandelen we na iedere presentatie Geef nuttige feedback en informatie
Opdracht 3 het spel Maatschappelijk karakter Informatief, educatief of preventief In de openbare ruimte Met moderne communicatiemiddelen 3-4 spelers Spelduur, een uur
Starten met opdracht 3 Vragen verzinnen en op zoek gaan naar de antwoorden en andere input en informate Abstractie ladder maken Startformulering
Abstractieladder De abstractieladder is een techniek Toe te passen in situaties waarin je: Op zoek bent naar de betekenislagen achter een idee. Een visie wilt concretiseren in een uitwerking. Resultaat is bv een startformulering
Abstractieladder Omhoog op de ladder: Omlaag op de ladder Richting betekenis en concept De “waarom…..” vraag Omlaag op de ladder Richting product en uitwerking De “hoe kan ik….” vraag
Abstractieladder Een ruimere definitie van het probleem levert meestal meer ideeën op. De creatieve techniek abstractieladder helpt met het bepalen van het juiste abstractieniveau. Is het probleem te breed geformuleerd kom je hierin om.
Abstractieladder Schrijf de kernwoorden uit het probleem op. Maak per kernwoord een abstractieladder: Formuleer een abstractieniveau hoger. De waarom-vraag duwt je vaak een niveau hoger. Formuleer een abstractieniveau lager. Met de hoe-vraag daal je verder op de ladder af. Herformuleer de probleemstelling (niet te ruim en niet te breed) voor bijvoorbeeld brainstormen.
Kernwoord: openbare ruimte Waarom moet het spel in de o.r. gaan plaatsvinden? Iedereen moet het spel kunnen zien terwijl het gespeeld wordt. Het spel moet overal gespeeld kunnen worden enz. Hoe moet het spel in de o.r. gaan plaatsvinden? Het spel moet strenge gedragsregels hebben Anderen mogen geen last ondervinden Je moet op de fiets Je moet in de auto Je moet herkenbaar zijn als groep
Startformulering concreet over het probleem en de probleemeigenaar uitdagend en inspirerend en positief gericht http://www.leren.nl/cursus /persoonlijke- effectiviteit/creatief- denken/startfase.html Begin met “Hoe” (manier waarop) of “Bedenk” (eindresultaat gericht)
Huiswerk voor volgende les Werken aan opdracht 3, fase 1, research en analyse Werken aan opdracht 3, abstractieladder en startformulering Bijhouden proces verslag inclusief je kennistest Dummy