Auteursomgeving voor Digitale Componenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe werkt een rekenmachine?
Advertisements

Programmeren van een humanoid robot
HM-ES-th1 Les 4 Hardware/Software Codesign with SystemC.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Inleiding in de Civiele Techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(1): Inleiding InstructieSetArchitectuur.
Digitale Elektronica en Processoren
Arduino project.
Basisgeheugenschakelingen
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Hoe werkt een computer nu precies? Ben Bruidegom & Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam Met steun van stichting Edict.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Instructieformaten adressering assembleertalen (zelfstudie.
Week 2: Microarchitectuur niveau ALU en datapad
Computerarchitectuur
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.

De processor.
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(1): Instructietypen (1)
1 Ben Bruidegom AMSTEL-instituut Universiteit van Amsterdam Reehorstconferentie 2007 NLT-module Digitale Techniek Ontwerpen van digitale schakelingen met.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
1Ben Bruidegom 1 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachines week 1 Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Calculator Calculator  Computer.
Logica en Schakelalgebra
1 Woudschotenconferentie 2006 Ben Bruidegom AMSTEL-instituut Universiteit van Amsterdam NLT-module Digitale Techniek Ontwerpen van digitale schakelingen.
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
Complexe schakelingen
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
HM-ES-th1 Les 3 Hardware/Software Codesign with SystemC.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
SPLD : Simple Programmable Logic Devices Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica DIA 1 DIA 1 Logische functie n Elke logische.
Hoe werkt een rekenmachine?
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PEMSY1http:// 1  Herhaling: - ACPS - set status, conditioneel uitvoeren - indexed addressing  Nieuw: - CMP, CMN - half-word.
VPEMSY1, D3ECPT2, DU1EMSY1 : ARM Assemblerhttp:// Hogeschool Utrecht / Electrical Engineering & Design 1 Hogeschool van Utrecht.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology OGO 1.2 project Startbijeenkomst Een microprocessor… …om warm voor te lopen.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (1)
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 2: IDaSS.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Informatica studeren Een dag student 8 maart 2012.
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
PEMSY1http:// 1  Herhaling ARM assembler instructies  branch instructie  conditionele instructies en de flags  oefening.
ZijActief Koningslust
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  herhaling ARM assembler instructies  assembler.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 6 - onderwerpen Uitleg.
Onderwerp: PIC assembler programmeren
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 2 - onderwerpen  Helaas nog geen printjes.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 2 - onderwerpen MPLAB.
VPEMSY1, D3ECPT2 : ARM Assembler 1 Hogeschool Utrecht / Electrical Engineering & Design 1  Herhaling: CMP, CMN,
PEMSY1http:// 1  Herhaling nieuwe instructies van vorige week  nieuw: combineren van assembler en C  oefeningen: assembler.
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
Digitale Techniek voor HAVO
VPEMSY1, D3ECPT2 : ARM Assembler Hogeschool Utrecht / Electrical Engineering & Design 1  Herhaling B/BL, conditions,
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
Wat gaan we doen? Herhaling ARM assembler instructies
Transcript van de presentatie:

Auteursomgeving voor Digitale Componenten SIM-PL Auteursomgeving voor Digitale Componenten Ben Bruidegom Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL INSTITUUT FACULTEIT DER NATUURWETENSCHAPPEN, WISKUNDE EN INFORMATICA UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM

Programma 14.00 Inleiding SIM-PL 14.30 Practicum 14.45 Koffiepauze Digitale Componenten Demo Simulator Demo Editor 14.30 Practicum 14.45 Koffiepauze 15.00 Demo Rekenmachine en Harvard Processor 15.15 Practicum vervolg 15.30 Discussie: Is SIM-PL geschikt voor het VO? Wat moet er beter? Wil ik SIM-PL dan gaan gebruiken?

Objecten: Digitale Componenten Hardware met alle in/uitgangen 0 of 1 16 bit Processor Complexiteit Van poort tot processor Hiërarchische compositie Timing 16 bit rekenmachine 16 bit ALU 2 * 4 bit opteller Full Adder AND/OR /XOR- poort

Voorbeeld poortschakeling: “Majority Voter” Set value a c b a Signal cond. sensor a Majority Voter Valve control b Y Signal cond. sensor b c Vat Signal cond. sensor c valve redundant system

Waarheidstabel “Majority Voter” Logica Formule: Y = (a AND b) OR (a AND c) OR (b AND c) Benodigde componenten: - Drie AND-poorten met twee ingangen - Eén OR-poort met drie ingangen

Schema “Majority Voter”

Demo SIM-PL Executer

Ontwerpen van componenten en schakelingen Simple (basis) Basisfiguren Input/Output Programmering Delay Complex (hiërarchie) Subcomponenten Input/Output Verbindingen

Voorbeeld: 4 bits opteller

Demo SIM-PL Editor Simple Component Complex Component Bouwen XOR poort Full Adder bouwen uit: Majority Voter Twee XOR-poorten

16 bit rekenmachine Instruction Memory Registers (16) ALU PC Instruction Address First Register Address Data Second Register Address Data Destination Reg. Data 4 bit address 16 bit data 3 bit control Registers (16)

Instructieset Mnemonic Betekenis Voorbeeld LOAD rd, imm Laad getal in register LOAD $1, 0x 0020 r1  0x0020 MOVE rd, rt Copy register MOVE $3, $2 r3  r2 ADD rd, rs, rt Optellen registers ADD $5, $6, $7 r5  r6 + r7 SUB rd, rs, rt Aftrekken registers SUB $5, $6, $7 r5  r6 - r7 ADDI rd, rs, imm Optellen register en constante ADDI $5, $6, 0x1234 r5  r6 + 0x1234 SUBI rd, rs, imm Aftrekken register en constante SUBI $7, $6, 0x1234 r7  r6 - 0x1234

16 bit rekenmachine SUBI $4, $3, 0100

Demo rekenmachine

Van rekenmachine  processor Toevoegen: Data Memory Componenten om “loopjes” te kunnen executeren

Uitbreiding met Data Memory Instruction Memory Registers (16) Data Memory ALU Register # PC Address Instruction Register # Address Data out Register # Data in Data Bij een Harvard architectuur is het geheugen gescheiden in twee delen: instructiegeheugen en datageheugen

Uitbreiding instructieset: LW rd, rs ,index Load Word from Memory LW $2, 0x8($1) R2 Address (8 + r1) SW rs, rt, index Store Word to Memory SW $2, 0x8($1) Address (8 + r1) r2 Instruction Memory Registers Data Memory 100 ALU 1st register # PC Instruction 2nd register # Address Address Dest. reg. # Data Data SW $r0, 100($r1) Memory[$r1 + 100] = $r0

Uitbreiding hardware en instructieset voor ‘loopjes’: BRA offset Branch Always to “label” BRA label PC  PC + offset BZ rt, offset Branch if rt = 0 BZ $6, end If (r6 = 0) goto ‘end’ BEQ rs, rt, offset Branch if rs = rt BEQ $6, $8, loop If (r6 = r8) goto ‘loop’ Instruction Memory Registers Data Memory ALU PC Instruction Data out Address 1st register # 2nd register # Dest. reg. # Data in FFFB z Branch ADD & 0009 0004 Offset LOAD

De status van de Harvard machine na het uitvoeren van de instructie Load Immediate 0x01FD

Waarom SIM-PL? Geeft inzicht in de werking van digitale schakelingen op alle niveau’s Auteursomgeving voor docenten en scholieren Geschikt voor “profielwerkstukken” Uitgewerkt werkstuk met handleiding voor Mastermind Beschikbaar onder GPL licentie (Free Software) http://staff.science.uva.nl/~benb/SIM-PL Wordt toegepast in het WO en binnenkort ook in het HBO Project Digitale Universiteit i.s.m. Hogeschool van Amsterdam To do

SIM-PL geschikt voor het voortgezet onderwijs? Verbeteringen: Gebruikersvriendelijker Editor Undo optie .. Uitbreidingen Toevoegen C-Compiler

Toepassen van SIM-PL in het VO? Wie van jullie wil het gaan gebruiken? Toegepast bij VWO-scholieren Beta-festival (2 keer) Schoolklassen uit Zaandam en Weert