1Ben Bruidegom 1 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachines week 1 Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.larmoire. 2. lescalier 3. La grand-mere 4. Le canapé
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Hoe werkt een rekenmachine?
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Hoe werkt een computer nu precies? Ben Bruidegom & Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam Met steun van stichting Edict.
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Naar het Jaareinde toe
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
WISKUNDIGE FORMULES.

Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
1 SOCS Hoofdstuk 1 Computerarchitectuur. 2 Overzicht Eenvoudig C Arrays Functies Records Dynamische gegevenstructuren Macro’s C.
De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Calculator Calculator  Computer.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
Complexe schakelingen
1. Salut! a. Nee b. In c. Hoi. 2. vert a. Rood b. Groen c. geel.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoe werkt een rekenmachine?
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
PEMSY1http:// 1  Herhaling ARM assembler instructies  branch instructie  conditionele instructies en de flags  oefening.
ZijActief Koningslust
Bits & bytes.
VPEMSY1, D3ECPT2 : ARM Assembler 1 Hogeschool Utrecht / Electrical Engineering & Design 1  Herhaling: CMP, CMN,
PEMSY1http:// 1  Herhaling nieuwe instructies van vorige week  nieuw: combineren van assembler en C  oefeningen: assembler.
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
Wat gaan we doen? Herhaling ARM assembler instructies
Transcript van de presentatie:

1Ben Bruidegom 1 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachines week 1 Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”

2Ben Bruidegom 2 Recapitulatie rekenmachines Vier hoofdcomponenten en hun samenhang

3Ben Bruidegom 3 Rekenmachine II

4Ben Bruidegom 4 Instructieset Rekenkundige en logische instructies  ADD  SUB  AND Immediate instructies (Instructies met één constant getal)  LOADI  ADDI  SUBI  ANDI Datatransfer  COPY

5Ben Bruidegom 5 Instructieset van Rekenmachine II InstructieBetekenisVoorbeeldBetekenis ADD rd, rs, rtOptellen registersADD $5, $6, $7r5  r6 + r7 SUB rd, rs, rtAftrekken registersSUB $5, $6, $7r5  r6 - r7 AND rd, rs, rtBitwise AND registersAND $5, $6, $7r5  r6 & r7 COPY rd, rtCopy registerCOPY $3, $2r3  r2 ADDI rd, rs, immOptellen register en constanteADDI $5, $6, 0x1234r5  r6 + 0x1234 SUBI rd, rs, immAftrekken register en constanteSUBI $7, $6, 0x1234r7  r6 - 0x1234 ANDI rd, rs, immBitwise AND register en const.ANDI $5, $6, 0d34r5  r6 & 0d34 LOADI rd, immLaad getal in registerLOAD $1, 0x 0020r1  0x0020

6Ben Bruidegom 6 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachine Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”

7Ben Bruidegom 7 Uitbreiding instructieset met Branch- instructies: Rekenkundige en logische instructies  ADD  SUB  AND  COPY Immediate instructies (Instucties met één constant getal)  ADDI  SUBI  ANDI  LOADI Branch instucties  BZ (Branch if zero)  BEQ (Branch if equal)  BRA (Branch always)

8Ben Bruidegom 8 Voorwaarden Branch-instructie Een sprong in een programma wordt alleen uitgevoerd als: - er een Branch-instructie geprogrammeerd is én - de Zero-uitgang van de ALU 1 is.

9Ben Bruidegom 9 Uitbreiding hardware Componenten die de voorwaarden scheppen om een sprong mogelijk te maken. Dit zijn:  een Branch-bit;  een extra ALU-uitgang; (zero flag)  een AND-poort;  een LoadPC-ingang zodat de PC naar een andere waarde kan gaan de volgende;  een extra Adder om het adres te berekenen waar de PC naar toe moet springen.

10Ben Bruidegom 10 ALU met Zero-flag A B 11 Z Y(y 15, y 14,….,y 0 )

11Ben Bruidegom 11 Wanneer wordt een branch-instructie uitgevoerd? Evaluatie conditie (zero)

12Ben Bruidegom 12 Wanneer wordt een branch-instructie uitgevoerd? Evaluatie conditie (zero) Er gelden twee voorwaarden: Branch-instructie Zero-flag is 1 (ALU-resultaat is 0) De uitgang van de AND-poort wordt dan 1 en deze stuurt LoadPC

13Ben Bruidegom 13 Naar welke instructie springt de PC? Huidige waarde PC is 5; FFFD = -3; 3 instructies terug; Nieuwe waarde PC wordt 2

14Ben Bruidegom 14 Naar welke instructie springt de PC? Syntax : BEQ rs, rt, label Voorbeeld: BEQ $7, $5, label Betekenis: if (inhoud register 7 = inhoud register 5) goto label Welke operatie moet de ALU uitvoeren?

15Ben Bruidegom 15 Waarom is er een RegWrite-lijn nodig?

16Ben Bruidegom 16 Wanneer wordt er gesprongen? Clock ALU Zero Branch LoadPC Voorwaarden sprong: Branch = 1 Zero = 1 Opgaande klokflank tijd

17Ben Bruidegom 17 Wanneer wordt er gesprongen? Clock ALU Zero Branch LoadPC Voorwaarden sprong: Branch = 1 Zero = 1 Opgaande klokflank tijd

18Ben Bruidegom 18 Spikes & glitches Clock ALU Zero Branch LoadPC spike glitch tijd

19Ben Bruidegom 19 Toelichting opdracht 8 Vermenigvuldigen op de basisschool Multiplicand a 1210 Multiplier b Product

20Ben Bruidegom 20 Vermenigvuldigen binair Multiplicand a 1010 Multiplier b Product

21Ben Bruidegom 21 Multiplicand a 1010 Multiplier b Product Vermenigvuldigen binair

22Ben Bruidegom 22 Multiplicand a 1010 Multiplier b Product Vermenigvuldigen binair

23Ben Bruidegom 23 Multiplicand a 1010 Multiplier b Product Vermenigvuldigen

24Ben Bruidegom 24 Multiplicand a 1010 Multiplier b Product Shifting & Masking b1101result0000 mask0001a1010 b AND mask0001ADD(a, result)1010

25Ben Bruidegom 25 Multiplicand a 1010 Multiplier b Product Shifting & Masking b1101result1010 mask0010a10100 b AND mask0000No ADD ADD mask, mask, mask = Shl 1, mask ADD a, a, a = Shl 1, a

26Ben Bruidegom 26 Multiplicand a 1010 Multiplier b Product Shifting & Masking b1101result1010 mask0100a b AND mask0100ADD(a, result)110010

27Ben Bruidegom 27 Multiplicand a 1010 Multiplier b Product Shifting & Masking b1101result mask1000a b AND mask1000ADD(a, result)