1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Standaard-bewerkingen
Hoe werkt een rekenmachine?
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
PROS2 Les 2 Programmeren en Software Engineering 2.
Hardware (1) SGDB Informatica.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Logische schakelingen
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Hoe werkt een computer nu precies? Ben Bruidegom & Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam Met steun van stichting Edict.
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Week 2: Microarchitectuur niveau ALU en datapad
Computerarchitectuur
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
WISKUNDIGE FORMULES.

Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1Ben Bruidegom 1 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachines week 1 Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Calculator Calculator  Computer.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
Complexe schakelingen
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Breuken-Vereenvoudigen
SPLD : Simple Programmable Logic Devices Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica DIA 1 DIA 1 Logische functie n Elke logische.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoe werkt een rekenmachine?
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Standaard-bewerkingen
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Test je geheugen
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Bits & bytes.
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Transcript van de presentatie:

1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam

2Ben Bruidegom Onderwerpen: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

3Ben Bruidegom Hardware: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

4Ben Bruidegom Vier hoofdcomponenten: Program Counter Instruction Memory Registetrs Arithmetic Logic Unit

5Ben Bruidegom Hoe zijn die componenten met elkaar verbonden? Instruction Memory Arithmetic Logic Unit (ALU) Program Counter (PC) Registers

6Ben Bruidegom Arithmetic Logic Unit (ALU) Instruction Memory Arithmetic Logic Unit (ALU) Program Counter (PC) Registers De ALU voert berekeningen uit op twee 16 bits-getallen. Het resultaat van de berekening gaat naar de registers. 16 bit

7Ben Bruidegom S1S0BewerkingFunctie 00+ (optellen)Y = A + B 01- (aftrekken)Y = A - B 10& (bitwise AND)Y = A & B 11ingang B doorlatenY = B A B Y Figuur 3: Schema ALU S0S0 S1S1 A A B Y S1 S0 Welke berekeningen kan de ALU uitvoeren? De ALU heeft twee ingangen S1 en S0. Hier mee kunnen vier verschillende bewerkingen op de getallen A en B worden uitgevoerd. Voorbeeld: Als S1 = ‘0’ en S0 = ‘1’ wordt er afgetrokken.

8Ben Bruidegom Registers Instruction Memory Arithmetic Logic Unit (ALU) Program Counter (PC) Registers In de registers worden de (tussen)resultaten van berekeningen opgeslagen.

9Ben Bruidegom Er zijn 16 registers, genummerd van 0 t/m 15. Dit registernummer wordt het registeradres genoemd. Ieder register bevat 16 bitjes die ‘0’ of ‘1’ zijn. 16 data uitgangen (16 bit) Hoeveel bits is dit geheugen totaal? registers ( register)adres Hoeveel bits zijn er nodig om één van deze 16 registers te kiezen? adre s

10Ben Bruidegom Antwoord: 4 bits. Voorbeeld: met het getal 0110 kies je register 6. Hoeveel bits is dit geheugen totaal? Hoeveel bits zijn er nodig om één van deze 16 registers te kiezen? Antwoord: 256 bits Ieder register bevat 16 bits. Er zijn 16 registers dus totaal 16 * 16 is 256 bits

11Ben Bruidegom Hoe zijn de registers aangesloten? First Register rs Address Data Second Register rt Address Data Destination Reg. rd Address Data adresingang (4bit) data uitgang (16 bits) data ingang (16 bits) data uitgang (16 bits) adresingang (4bit) adres ingang (4 bit) clock Op de adresingang van rs wordt het adres gezet van Gelijktijdig worden op de adresingangen rs en rt getallen gezet. Hierdoor wordrt

12Ben Bruidegom Registers First Register rs rs reg[rs] Second Register rt Address Data rt reg[rt] Destination Reg. rd Address rd Data adres ingang (4bit) data uitgang (16 bit) data ingang data uitgang adres ingang (4bit) adres ingang (4 bit) clock

13Ben Bruidegom Instruction Memory (IM) Instruction Memory Arithmetic Logic Unit (ALU) Program Counter (PC) Registers In het instructiegeheugen staat het (computer)programma. Iedere instructie is opgeslagen als een keten van enen en nullen.

14Ben Bruidegom Instruction Memory Address Data datauitgang (35 bit) adresingang (16 bit) Hoeveel bits is dit geheugen?

15Ben Bruidegom Hoeveel bits is dit geheugen? De adresingang is 16 bits. Er zijn dus 2 16 geheugenplaatsen. Iedere geheugenplaats bevat 35 bits. Het totaal aantal bits is: 2 16 X 35 = * 35 = bits.

16Ben Bruidegom Program Counter (PC) Instruction Memory Arithmetic Logic Unit (ALU) Program Counter (PC) Registers De PC houdt het nummer van de instructie bij die wordt uitgevoerd en geeft dat door aan het instructiegeheugen. Bij de eerste instructie heeft de PC de waarde 0.

17Ben Bruidegom Instructies: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

18Ben Bruidegom Instructies Rekenkundige en logische instructies:  ADD (optellen)  SUB (aftrekken)  AND (bitwise AND) Datatransfer  COPY (Register  Register)

19Ben Bruidegom Datapad van een rekenkundige/logische instructie: bijv. ADD Instruction Memory Registers ALU PC Instruction Address rs reg[rs] rt reg[rs] rd Data 4 bit address 16 bit data

20Ben Bruidegom Assembly Language Instruction Memory Registers ALU PC Instruction Address rs reg[rs] rt reg[rs] rd Data Voorbeeld: ADD rd, rs, rt Syntax: ADD $7, $5, $6 Betekenis: register 7 = register 5 + register 6

21Ben Bruidegom Meer instructies: Rekenkundige en logische instructies  ADD  SUB  AND Immediate instructies (Instucties met één constant getal)  LOAD  ADDI  SUBI  ANDI Datatransfer  MOVE

22Ben Bruidegom Datapad van een instructie met een constant getal Instruction Memory RegistersALU PC Instruction Address rs reg[rs] rt reg[rs] rd Data Constant getal 4 bit address 16 bit data

23Ben Bruidegom Assembly Language: Instruction Memory RegistersALU PC Instruction Address rs reg[rs] rt reg[rt] rd Data 100 Hex Voorbeeld: ADDI rd, rs, getal Syntax: ADDI $7, $5, 0x100 Betekenis: register 7 = register Hex

24Ben Bruidegom Voer opdracht 1 en opdracht 2 uit op bladz. 6 en 7

25Ben Bruidegom “Control” van de rekenmachine Instruction Memory ALU operatie PC Instruction Address First Register rs Address Data Second Register rt Address Data Destination Reg. rd Address Data 4 bit address 16 bit data 3 bit control Registerfile (16) Control Multiplexer (Mux)

26Ben Bruidegom 16 bit calculator

27Ben Bruidegom ADDI $4, $3, 0200 Hex

28Ben Bruidegom Demo rekenmachine

29Ben Bruidegom Hoe werkt een computer precies? Les1: Hoe werkt een rekenmachine? Les 2: Rekenmachine met uitbreiding voor “loopjes” Practicum: Voer opdracht 3 t/m 4c uit op bladz. 5.8 t/m 5.9