STRUCTUUR, INVARIANTIE, EN TAAL Johan van Benthem Institute for Logic, Language.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Dependency Parsing by Inference over High-recall Dependency Predictions Sander Canisius Toine Bogers
Advertisements

TELLEN IN TAAL: de vorm van rekenen en redeneren

Een carrière als actuariële professional naam… datum.
Nederlab Laboratory for research on the patterns of change in the Dutch language and culture Kickoff, 25 januari, 2013 Meertens Instituut, Amsterdam.
Ontwikkelingen op en rond het Science Park
Welkom Informatiebijeenkomst voor Studenten over AFS 4 juli 2013.
Pieter Adriaans IvI-ILLC Universiteit van Amsterdam NIOC open problemen in de studie van rekenen en informatie.
UvA, opleiding AI, cursus IOOP UvA - Opleiding AI Cursus Imperatief & Objectgeoriënteerd Programmeren College 1: maandag 31 januari 2011.
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
10 april 2013 André Botermans stedenbouwkundige / urban planning Welkom.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Wat de markt met ons doet Lezing voor de KNB 9 september 2010 Margo Trappenburg.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Drieslag functioneel rekenen
Dit is de start- en eindpagina
Informatie avond Atheneum-4
Stochastiek Oriëntatie op onderzoek en beroep Michel Mandjes
PARADOXEN EN ONBEWIJSBAARHEID
REKENEN, REDENEREN, COMPLEXITEIT
Study Abroad! 13 november Study Abroad! Wat kan de IDEA-league voor je betekenen? Prof.dr.ir. F.W. Jansen onderwijsdirecteur TI/MKT Faculteit Informatietechnologie.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Trillingen en golven Sessie 1.
BEWIJSPATRONEN EN LOGICA
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Willem de Zwijgerschool
Robotica & Systemen Programming the Sun SPOT Digital Signal Processing Algorithms Embedded Control Systems Computational Principles of Mobile Robotics.
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Sociale mobiliteit: individuen, groepen, buurten Jan Rath
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Zelf materiaal ontwikkelen
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 4 - onderwerpen Multiplexen.
KLAS 2 EIGENTIJDSE LEREN
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
De PHL-Bibliotheek PHL-Bibliotheek, op het kruispunt van vraag en antwoord. Databanken en Tijdschriften PHL-bibliotheek Architectuur.
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Wiskunde Kevin van Dorssen.
Pressure Line voert nationale en internationale projecten uit op het gebied van ontwerp, communicatie, promotie en educatie.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
DU2PRES1 : C vervolg Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Arrays en pointers lichtkrant op het ARM bordje.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Babbage DRO Welkom!.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Maak, uitgaande van een MIDI file, een (klein) programma.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  Een (vaste) melodie spelen op de PC speaker 
Stage binnenland Imre Dehner &. Onderzoek Richting geëmitteerd licht manipuleren Toename geëmitteerd licht.
Waarom is talenkennis zo belangrijk? Daarom!. Resultaten en bevindingen permanente vakvergaderingen: denktanks (taal)lessen in niveaugroepen verplichte.
HTML. Wat is HTML Je kunt er sites mee bouwen Hypertext Markup Language Afspraken voor opmaak: tags.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Met de Kennisbasis in zee!
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
1| library | library Pure – introductie.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Wisselen?
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  de track structuur van een MIDI file interpreteren.
Conceptuele denker Anne
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
CLIL-didactiek voor Duits
Programmeren.
Ouderavond klas 6 oktober 2017.
Welkom KT op Het Twickel College Borne.
Transcript van de presentatie:

STRUCTUUR, INVARIANTIE, EN TAAL Johan van Benthem Institute for Logic, Language and Computation ILLC UvA open college, 8 october 2003 Hoe Wiskunde Werkt

Grootte en bijecties A B  x  A  y  B: f(x) = y  y  B  x  A: f(x) = y  x  A  y  A: x  y  f(x)  f(y) Bewaart grootte, maar niet extra ordening <. Gehele getallen, breuken: even groot, andere <: x f(x) f

Ordeningen en isomorfisme Grafen: punten met pijlen (relatie) 1a1a G H 23bc23bc Bijecties van G op zichzelf: 3x2x1 = 6 Ordebewarende bijectie: isomorfisme: x < y  f(x) < f(y) Slechts 3 van de 6 bijecties isomorfismen. Géén isomorfisme tussen G en H!

Algemene transformaties A B Transformatie f bewaart ook structuur in A en B. Voorbeeld: meetkundige structuur: Driehoeken en bewaren van ‘tussen’ relaties. PprqPprq q r p p x f(x) f y f(y)

Een rijker isomorfisme Isomorfismen tussen rijkere structuren (ook met operaties):soms verrassend 30 {a, b, c} {b, c} {a, c} {a, b} {c] {b} {a} 1  Delers van 30P({a, b, c} ) x deelt y x  y x = GGD(y, z) x = y  z

Transformaties en invarianten Functies/transformaties tussen verzamelingen: van ‘ruwer’ tot ‘fijner’ Bewaren meer of minder structuur Anders gezegd: transformaties leiden tot invariante eigenschappen Bijecties bewaren altijd de cardinaliteit |A|, niet altijd de ordening (isomorfismen wél) Vind structuurverschil bij niet-bijectie: Bijv. breuken dicht, gehele getallen niet:  x  y(x<y  z (x<z  z<y))

Invarianties genereren Taal! Eigenschappen te formuleren in taal bijv. dichtheid als globale orde-eigenschap, of een speciale relatie tussen objecten als y is onmidellijke opvolger van x: x<y   z (x≤z  z<y) Beide bewaard onder orde-isomorfismen Invariantie voor orde-isomorfisme f tussen A en B, en beweringen E in de taal van Week 1: E geldt voor d in A  E geldt voor f(d) in B

Invariantie en taal, vervolgd We zagen dus: de wiskundige taal is invariant voor isomorfismen t.b.v de basispredikaten. ‘Erlanger Programma’ (Felix Klein): kies willekeurige klasse transformaties, en maak enkele basis-invarianten tot kernpredikaten in de wiskundige taal. Helmholtz: meetkunde en perceptie: translaties, rotaties en menselijk bewegen: basispredikaten “tussen”, “even ver”, e.d.. Idee doorgedrongen in natuurkunde, informatica, psychologie, taalkunde,...

Is de taal expressief volledig? We zagen: een goed gekozen taal definieert alleen maar eigenschappen die invariant zijn voor de gegeven transformaties. Expressieve volledigheid: Het omgekeerde: Kan onze taal ook iedere invariante eigenschap van objecten definiëren? Antwoord: In het algemeen niet, soms wel. Als eindige grafen A, B dezelfde eigen- schappen hebben in de taal van Week 1, dan is er orde-isomorfisme tussen A, B. Maar i.h.a. zijn er allerlei invarianten om ons heen die niet in onze taal worden ‘herkend’!

Fijnstructuur: vergelijkingsspel Gelijkenis-speler G tegen Verschil-speler V spelen met twee structuren A, B: Stadium: even lange eindige rijtjes objecten: a uit A, b uit B. Geeft een partiële functie f. Ronde: V kiest een graaf en een object a erin; G kiest een object b in de andere graaf. Nieuw stadium: a, b + nieuwe link a–b V wint als f geen ‘partieel isomorfisme’ is. Spel kan in principe oneindig door gaan. We kiezen meestal een eindig aantal rondes.

Voorbeelden 1a A B 23bc23bc V heeft 2 rondes nodig om spel te winnen. A gehele getallen B breuken G wint het spel over 2 rondes; wie wint met 3? Wie wint tussen breuken en reële getallen?

Winnende strategieën en definieerbare verschillen Week 6: In ieder spel tussen A, B heeft één van de twee spelers G, V een winnende strategie. Kan niet allebei! Winnende strategie voor G is een structurele ‘analogie’, bijv. een isomorfisme. Winnende strategie voor V gekoppeld aan taal: Bijv.  x ¬  y x<y in het eerste geval, en in het tweede spel weer: dichtheid. Verband: duur van spel, vorm van formule...

Spel-invariantie en taal Fundamentele stelling, spelen van lengte k: De volgende twee condities zijn equivalent: G heeftwinnende strategie in het A,B-spel A, B maken dezelfde beweringen waar die hoogstens k geneste kwantoren bevatten. Of G of V heeft een winnende strategie! Verband: win-strategieën voor V, formules van nesting ≤k waar in A en onwaar in B.

Clinton’s principe “It all depends on what you mean by ‘is’”… Éénzelfde wiskundig onderwerp wordt vaak bestudeerd met heel verschillende maten van structuurgelijkheid. Voorbeeld: tellen versus ordenen, meetkunde versus topologie, enz. Evenzo in andere vakgebieden: bijv. taalkunde: verschillende begrippen van zinsstructuur – of informatica, verschillende genres processen...

Wanneer zijn processen gelijk? Grafen als procesdiagrammen: Punten = toestanden, pijlen = overgangen. Zijn de volgende paren processen gelijk? aa a b bc c

Bisimulatie van processen Bisimulatie voor A, B: relatie E die begin- toestanden verbindt, en ook als xEy, dan (a)x, y hebben zelfde locale eigenschappen (b1)als x  a z, dan  u: y  a u & zEu, (b2) als y  a u, dan  z: x  a z & zEu. ‘Zigzag eigenschap’: proces-simulatie Voorbeelden vorige slide: wel en niet?

aa a b bcc NEE!

Speciale eigenschappen Elke graaf opgevat als proces heeft een grootste ‘bisimilair’ proces: boom van alle mogelijke proces-verlopen. Elke graaf heeft ook een kleinste bisimilair proces: de ‘bisimulatie-contractie’ Gebruik in theorie van processen, en praktische simplifikatie van processen.

Een modale taal van processen De niet-bisimilaire paren hebben intuïtief verschillende proces-eigenschappen Uitdrukbaar in een taal! Bisimulatie is ‘grover’ dan isomorfie, dus die taal ‘armer’ dan de wiskundige taal tot nu toe Modale logica geeft de juiste invarianten: <a  ‘  geldt in minstens één a-opvolger’ [a]  ‘  geldt in alle a-opvolgers’ Voorbeelden: zie college-tekst homepage.

Modale bisimulatie in meetkunde Zwakkere talen met ruwere simulaties zijn ook te bedenken voor de meetkunde en andere wiskundige theorieën.

Samenvatting Keuze van transformaties definieert een klasse van wiskundige structuren, en hun theorie Transformaties leiden tot invarianten Invariante predikaten genereren taal Soms talen ‘expressief volledig’, vaak niet. Invers verband: meer transformaties, minder invarianten, zwakkere taal Diverse niveaus: wiskundige taal, modale taal Fijnere structuurvergelijking met spelen!