College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Advertisements

I love you.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Grammar Chapter 4 – G4 Meervoud.
We zijn toch allemaal gelijk…
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
PHP & MYSQL LES 03 PHP & DATABASES. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Let me tell you about Let me tell you about Let me tell you about Study this example: Alex is a bus driver, but now he is in bed asleep. So: He is not.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Klankleer 1 College 3 Transcriptiepracticum
Instructie grammatica
Cartoon van Charles Darwin gemaakt in 1871 voor Vanity Fair
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Fonologie 1.
Grammaticale modellen
Fonologie 2.
Klanken 1.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
LATIJN Taalproject – Inleiding Taalkunde Periode 4 Jessica Heeman Jelle Don Erik-Jan van Gelderen Chantal van Dijk.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
Inleiding in de Klankleer
College 2: Autosegmentele fonologie
College 5 Features & Syllabes
Klankleer Practicum.
Categoriale Grammatica
Corpus Steven ( ) 6 wk 3:2000 keelklanken: [  ] 7 wk 3:2001 [  ] 11 wk 3:2002 articulatiebewegingen mond en geluid nog niet synchroon.
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
College Historische Fonologie 1
Transcripties Klankleer college 2.
Open Dag op Locatie Fonologie
Sociale media op school
Dit zijn de simpele bloemetjes van de spirea, die vroeg in de lente bloeien. De struik waaraan ze groeien is robuust en moet ieder jaar duchtig worden.
Het bestuur van de stadstaat
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Inleiding CIW Hoorcollege 2.
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Taaltheorie en Taalverwerking Week 5: – Natuurlijke Taal Syntax. (Uitbreiding op CFG: Features.) – Human Parsing: Center-Embedding.
grammar 3.1 en 3.2 the present perfect
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Daar staat een informatieprofessional voor
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Transparantie in taal Kees Hengeveld. Introductie Theoretische taalwetenschappers streven naar een universeel model van taal, d.w.z. een model waarmee.
Startviering Technicum 1 september 2015 STA OP.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
UVW LinkedIn Presentatie
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Present Simple >< Present Continuous
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
DAT GEEL EN BLAUW DAT STROOMT IN MIJ STG de Liemers.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Succesvolle samenwerking tussen organisaties. Soms zo verdomd moeilijk ! Veerle Opstaele Wijnegem 26/05/16.
Grammar – period 2.
Past Simple (v.t.) onRegelmatige werkwoorden allesvoorengels.nl.
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
This is my brother. He lives in London.
‘Inleiding objectgeoriënteerd programmeren met PHP’ ‘Inleiding’
Klankleer Practicum.
geloof…dat het regent geen goed idee is om met een plu te fietsen
Hoe herkennen mensen klanken?
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische regels

Fonologie Fonologie is de tak van taalwetenschap die zich bezighoudt met de functie en organisatie van klanken in klanksystemen

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal?

The sounds of IPA                          bilabial labiodental dental alveolar postalveolar retroflex palatal velar uvular pharyngeal glottal plosive              nasal        trill    tap or flap   fricative                       lateral fricative   approximant (w)      lateral approximant    

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? vb. Nederlands kent geen interdentalen

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? fonemen allofonen vb. Russisch: pal:paal Japans: las:ras

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? fonemen allofonen vb. Russisch: pal:paal Japans: las:ras Nederlands: head []:had []

The sounds of IPA                           Front Central Back Close          Close-mid        Open-mid             Open

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? wat zijn mogelijke combinaties van klanken in de taal? Brvar, Ndour, Nkomo

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? wat zijn mogelijke combinaties van klanken in de taal? welke regelmatigheden doen zich voor?

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? wat zijn mogelijke combinaties van klanken in de taal? welke regelmatigheden doen zich voor? vb. ‘my dog was killed by a car’ Q65 1966 vb. ‘this is my life of sadness, this is the life I live’ Q65 1966

Fonologische processen insertie

Fonologische processen insertie melk, harp vs. soms, hart Winsum the idea-r-is

Fonologische processen insertie melk, harp vs. soms, hart Winsum the idea-r-is

Fonologische processen insertie deletie

Fonologische processen insertie deletie Utrecht, kastje, lichtje, haast je

Fonologische processen insertie deletie Utrecht, kastje, kunststof

Fonologische processen insertie deletie assimilatie

Fonologische processen insertie deletie assimilatie inpakken aanjagen inkopen articulatiegemak

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie leren, leraar vs. kopen, koper perceptiegemak

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie Wet van Dahl: Bantutaal Kirundi: prefix tu/du 1e persoon singularis present du-soma ‘ik lees’ vs. tu-rya ‘ik eet’ du-teka ‘ik kook’ tu-mwa ‘ik scheer’ du-seka ‘ik lach’ tu-va ‘ik kom uit’ du-kubita ‘ik sla’ tu-bona ‘ik zie’

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie metathesis

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie metathesis vb. ‘ask’ ‘he asked me for a picture’ Bread 1969 ‘don’t ask me why’ Billy Joel 1977 ‘he asked this old lady’ Run DMC 1986

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie metathesis alternanties

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie metathesis alternanties vb. flapping ‘the letter’ Box Tops 1967, Pretty Things 1970 domein flapping ‘beat it’ Michael Jackson 1982

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie metathesis alternanties fusie

Fonologische processen insertie deletie assimilatie dissimilatie metathesis alternanties fusie regen, tegen, zegen vaasje, katje

Complexe processen Compensatory Lengthening: deletie van tweede deel van een diftong wordt gecompenseerd door vocaalverlenging van het eerste deel Cruyff; kruis; kuis lijf; blijf vrouw; hou; jou

Generatieve Taalkunde Standaardwerk fonologie: N. Chomsky & M. Halle (1968) The Sound Pattern of English, Harper & Row, New York. Doel: verklaring voor wat het verschijnsel menselijke taal inhoudt Middel: opstellen van generatieve grammatica’s

Generatieve Grammatica’s Grammatica = beschrijving van het taalsysteem van de individuele gebruiker; beschrijving van wat sprekers van een taal (vaak onbewust) van die taal weten. Generatief = systeem van expliciete regels

UG (Universele Grammatica) Aanname Generatieve Taalkunde: Grammatica’s zijn gedeeltelijk aangeboren UG is aangeboren gedeelte Mensen ontwikkelen hun taalsysteem op basis van UG plus de leerfase Generatieve Taalkunde wil het aangeboren taalvermogen beschrijven

Principes en Parameters Principes: eigenschappen die gemeenschappelijk zijn voor alle talen. vb. syllabes zijn eenheden die bestaan uit consonanten en/of vocalen

Principes en Parameters Principes: eigenschappen die gemeenschappelijk zijn voor alle talen. vb. syllabes zijn eenheden die bestaan uit consonanten en/of vocalen Parameters: taalspecifieke instellingen. vb. Nederlands staat clusters van medeklinkers toe; Japans niet vb. ‘garasu’ vb. Gronings staat nasalen toe als syllabekern; Nederlands niet vb. ‘we moeten pakken kopen’

Hypotheses over mogelijke grammatica’s Probleem: soms kan een beschrijving van een fonologisch proces op verschillende manieren. reis - reizen s  z of: z  s

Hypotheses over mogelijke grammatica’s Probleem: soms kan een beschrijving van een fonologisch proces op verschillende manieren. reis - reizen s  z of: z  s Daarom moeten hypotheses worden opgesteld over mogelijke grammatica’s met als doel het aantal ogenschijnlijk correcte grammatica’s drastisch te reduceren: UG-hypotheses

Voorbeeld UG-hypothese Beknoptheidseis meest beknopte/best generaliserende beschrijving is UG-beschrijving argument: kind maakt generalisaties stade i.p.v. stond loopte i.p.v. liep dus: ‘n wordt labiaal voor labiaal’ is beter dan ‘n wordt m voor m, n wordt m voor p, n wordt m voor b’

Kind maakt generalisaties gememen [] i.p.v. genomen [no]

Fonologische Regels A  B / C D vb hond: /d/  [t] / $

Fonologische Regels A  B / C D A = foneem / / (slashes) vb hond: /d/  [t] / $ A = foneem / / (slashes)

Fonologische Regels A  B / C D A = foneem / / (slashes) vb hond: /d/  [t] / $ A = foneem / / (slashes) B = realisatie van dat foneem [ ] (brackets)

Fonologische Regels A  B / C D A = foneem / / (slashes) vb hond: /d/  [t] / $ A = foneem / / (slashes) B = realisatie van dat foneem [ ] (brackets) C D = omgeving; het foneem bevindt zich op een positie tussen C en D hier: D = $ (syllabegrens) andere grenssymbolen: + (morfeemgrens) # (woordgrens)

Onderliggende Vorm Onderliggende vorm /hnd/ /hnd + n/ uniek, constant

Onderliggende Vorm Onderliggende vorm /hnd/ /hnd + n/ uniek, constant   Oppervlaktevorm [hnt] [hndn] variabel, geconditioneerd

0-hypothese 0-hypothese: klankvorm komt rechtstreeks uit lexicon zonder tussenkomst van fonologische regels tegenargument: allomorfie (fonol. alternanties) vb. geef verkleinvorm van nonsenswoorden: ‘proom’ en ‘spral’

Allofonische Regels: Foneem /s/ in het Duits Foneem: Allofonen: /s/ so, sieben [z] spät, stark [] aus, es [s]

Allofonische Regels: Foneem /k/ in het Nederlands /k/  [k] / [u] retracted /k/  [k] / [o] retracted /k/  [k] / [i] fronted vgl. tongpositie [o] en [u] met tongpositie [i] +