College 5 Features & Syllabes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Les 2 klassediagrammen II
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Afsluitend college E. Schrama
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Grafeem-foneemomzetting voor spraaksynthese
Markant Nederlands 2 Thema 1: Woordenbankoefening blz. 50.
Uitwerking tentamen Functioneel Programmeren 29 januari 2009.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Fonologie 1.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Fonologie 2.
Klanken 1.
Taal met één hand Taal- en spraaktechnologie: groepsproject
Processing Unknown Words Wouter Schellekens Merlijn Hutteman.
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Natuurlijke Taalverwerking 3e trimester 98/99 docent: Gosse Bouma.
1. Parsing (epsilon’s, tabellen) 2. Unificatie grammatica Natuurlijke taalverwerking week 7.
Inleiding in de Klankleer
Klankleer I Proeftentamen bespreking
College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische.
Klankleer Practicum.
College 3: Syllabe .
Corpus Steven ( ) 6 wk 3:2000 keelklanken: [  ] 7 wk 3:2001 [  ] 11 wk 3:2002 articulatiebewegingen mond en geluid nog niet synchroon.
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
Open Dag op Locatie Fonologie
Natuurlijke taalverwerking week 4
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Meten bij marktonderzoek
De aanvaardbaarheid van een betoog
Praktische Opdracht CKV
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
De Bij Renzo Wage Groep 5.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
MBR AtT1 College 9 Diagnose met correctmodellen. Verdieping in de formalisatie. In reader: Characterizing diagnoses and Systems J. de Kleer, A.
Stage: Basisschool de Klingerberg
OT & LabPhon Outline Studiehandleiding –Fon 2 BA: Gilbers LabPhon: Phonetics and Phonology Example: Slippin’ & Slidin’ on the Sonority Scale Phonologically-based.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Les 0 Structured Query Language SQL. Programma Les 0 – Introductieopdracht Les 1 Les 2 Les 3 Schriftelijke toets.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Communicatie & gastheerschap
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofdstuk 9 Paragraaf 1 Alles werkt.
Syllabe/Lettergreep in het Nederlands en in het Tsjechisch herfstspreeuwzmrzlina???
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
waarneming en regeling !
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Klankleer Practicum.
Hoofdstuk 3 Grammatica woordsoorten
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

College 5 Features & Syllabes eerste uur: het foneem gerepresenteerd als bundel distinctieve features fonologische regels tweede uur: het foneem als onderdeel van een syllabe

Onderliggende Vorm Onderliggende vorm /hnd/ /hnd + n/ uniek, constant   Oppervlaktevorm [hnt] [hndn] variabel, geconditioneerd argument aanname onderliggende vorm en regels: je past ze ook toe bij nieuwvormingen/nonsens twee blanden - een bland [blnt]

Final Devoicing Data: hond, heb, lev-, reiz-, brand, rib, wuiv-, huiz- /d/  [t]; /b/  [p]; /v/  [f]; /z/  [s] mist generalisatie

Stelling: Foneem is niet kleinste bouwsteen Sommige foneemverschillen ‘kleiner’ dan andere: verschil dak-tak is vergelijkbaar met verschil bak-pak verschil dak-tak is kleiner dan verschil mak-tak

Features Feature = eigenschap van een klank

Features Feature = eigenschap van een klank Foneem wordt gerepresenteerd als een bundel distinctieve (= potentieel woordonderscheidende) features

Bundel Distinctieve Kenmerken van /i/ + high - back - round + tense (+stem) plaatskenmerken wijzekenmerken Redundant feature laryngeaal kenmerk

Vocalen van het Nederlands Front Central Back Close    back high     Close-mid     Open-mid   Open low tense round

Features Vocalen HIGH /i/ is [+high, -low] LOW /a/ is [-high, +low] /e/ is [-high, -low] BACK /i/ is [-back] /u/ is [+back] TENSE /e/ is [-high, -low, +tense] // is [-high, -low, -tense] ROUND /i/ is [-round]; /y/ is [+round]

Fonetische Features niet in alle gevallen toereikend Hoe generaliseer je over alle data? heb-, club, lev-, wuiv- hond, Rod, rijd-, fez, lez-, huiz zag-, vrag-, kroeg Major Class Features

Fonetische Features niet in alle gevallen toereikend Hoe generaliseer je over alle data? heb-, club, lev-, wuiv- hond, Rod, rijd-, fez, lez-, huiz zag-, vrag-, kroeg Verschillende plaatsen van articulatie Verschillende wijzes van articulatie Stemhebbendheid niet altijd ‘trigger’: slotklanken in lam, pa, pal, geeuw ondergaan proces niet.

Features Fonoloog gebruikt vaak andere features dan foneticus. (fonoloog is op zoek naar generalisaties) Functie features: woordonderscheidende klankverschillen aangeven: /t/ vs. /d/; /t/ vs. /s/ aanwijzing articulatie (cf. fonetiek) karakterisering natuurlijke klassen

Natuurlijke Klasse Verzameling fonemen waarop dezelfde regels van toepassing zijn. Voor de karakterisering van de klasse zijn minder kenmerken nodig dan voor de karakterisering van ieder foneem afzonderlijk.

Major Class Features Final devoicing er/aar er/aar2 Insertieregel

Primaire functie: aanduiding natuurlijke klasse [sonorant] Def. Poging: Bij sonorante klanken passeert de luchtstroom zonder veel tegenwerking van de articulatieorganen door de mond-, neus- en/of keelholte. Obstructie is relatief: bijvoorbeeld bij vocalen minder dan bij nasalen. Vocalen /a,i,u, .../, glides /j,w/, liquids /l,r/ en nasalen /n,m,…/ zijn [+son] Obstruenten /p,t,k,b,d,f,s,z,x,…/ zijn [-son]

terug naar: Final Devoicing Data: hond, heb, lev-, reiz-, brand, rib, wuiv-, huiz- /d/  [t]; /b/  [p]; /v/  [f]; /z/  [s] mist generalisatie Major Class Features

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Major Class Features

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Regel: [-sonorant]  [-stem] Major Class Features

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Domein: ABVA, hebzucht Regel: [-sonorant]  [-stem] / $ Major Class Features

Bundel Distinctieve Kenmerken van /t/ - sonorant + anterieur + coronaal - continuant - nasaal - stem hoofd kenmerk plaatskenmerken wijzekenmerken laryngeaal kenmerk

Fonologische Plaatsfeatures         er/aar er/aar2 Insertieregel

Fonologische abstracties /p/ : /b/ /f/ : /v/ +ant; -cor zowel bilabiaal als labiodentaal /t/ : /d/ /s/ : /z/ +ant; +cor // : // // : // -ant; +cor /k/ : // /x/ : // -ant; -cor generaliseert over velair en uvulair

Allofonen van velaire fonemen /x/  [] /k/  [] Schisisspraak koek /kuk/  [u] kijk /kk/  [] cacao /kk/  []

Allofonen van // Het taalsysteem is niet veranderd! // → ?

-er/-aar Data: reken-; tennis-; handel-; reinig- woeker-; zanik-; knutsel-

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- Major Class Features

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- /r/  [a:r] /  +son + +cons Major Class Features

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- balsem- (!) Major Class Features plaatsfeatures

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- balsem- (!) /r/  [a:r] /  +son + +cons +cor Major Class Features plaatsfeatures

Insertieregel data: half, Belg, melk, darm, durf, borg, hark niet: soms, hars, hart, vals, geefs, België plaatsfeatures Major Class Features

Insertieregel   [] / +son [-cor] $ +cons -nas data: half, Belg, melk, darm, durf, borg, hark niet: soms, hars, hart, vals, geefs, België uitzondering: doorn, lantaarn plaatsfeatures Major Class Features

Assimilatieregel +nasal   ant /  ant +cor  cor  cor  back  back where   and  variables over + and - data: inpakken, inkopen

Regelvolgorde Opdr. Geef geordende regels voor de afleidingen: hebzucht [hpsxt] zandbak [zmbk] Om wat voor soort processen gaat het hier?

Syllabe Moeilijk te definiëren fonetisch: ‘mond open-mond dicht’ echter: little (Engels), kopen (Gronings) definitiepoging: syllabe bestaat uit een V, eventueel voorafgegaan en/of gevolgd door één of meer C’s

Functie Syllabe Fonotactische restricties Domein fonologische regels (met name in prosodie)

Eenvoudig Syllabemodel rhyme onset nucleus coda

Eenvoudig Syllabemodel rhyme onset nucleus coda k  t

Sonoriteitshiërarchie Minst sonorant: obstruenten /p,t,k../ /f,s,x../ nasalen /n,m../ liquids /l,r../ glides /j,w../ vocalen /i,u../ Meest sonorant: /a/

Sonority Slope (UG principe) Sonoriteit neemt toe tot aan de nucleus van de syllabe en neemt weer af vanaf de nucleus b r  n d

Uitgewerkt Syllabemodel onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. Nederlands: peak alleen vocalen; margin core en coda alles behalve vocalen Satellites: alleen sonorante consonanten; Extra-syllabische posities: s, t (p, k)

Minimale Syllabe syllabe rhyme nucleus peak

Optimale Syllabe syllabe onset rhyme margin nucleus m.core peak

CVC-syllabe syllabe onset rhyme margin nucleus m.core peak coda

Syllabe en Sonority Slope onset rhyme margin nucleus m.core satellite peak satellite coda b r  n d s m  r f

Nederlandse Syllabe syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. b r  n d s t r  n d h  r f st

Extra-syllabische posities syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. b  s k k s  n

Extra-syllabische posities syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app.   s p p s i

Meerdere parseringen syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. s n u p s n u p

Minimale Syllabe syllabe rhyme nucleus peak (0;10)

Optimale Syllabe syllabe onset rhyme (1;2) margin nucleus m.core peak

Optimale Syllabe syllabe onset rhyme (1;3) margin nucleus m.core peak

Volgende stadium syllabe onset rhyme margin nucleus m.core peak coda

Data Steven (1;9) syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. k l  k b r o d s t u l s X a p

Data Steven (1;9) syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. k (l)  k b (r) o d (s) t u l (s) X a p

Data Steven (1;9) syllabe onset rhyme (1;9) margin nucleus m.core peak coda k  k b o d t u l X a p

Data Steven (2;0) syllabe onset rhyme margin nucleus m.core peak coda X a p (2;0)

Nederlandse Syllabe syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. b r  n d s t r  n d h  r f st (2;0)

Nederlandse Syllabe syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. s t e    (2;0)

Probleemgeval syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app.  X t

Probleemgeval syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. s X  p

Positionele gemarkeerdheid en segmentele gemarkeerdheid (2;2) /l/  [w] in margin core (3;10) /l/  [w] in coda