Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Kennis 2 Maken 30 september 2004
Programma: welkom! 13.35prof.dr. Ch. De Weert 14.00prof.dr. Peer Scheepers 14.20prof.dr. Frans Husken 14.35drs. Tamara Boelee 14.50vragen en pauze 15.15prof.dr. Hans Beentjes 15.30drs. Renee van Os 15.45vragen en pauze 16.15prof.dr. Wout Ultee 16.30drs. Stijn Ruiter 16.45vragen en afsluiting 17.00borrel
Participerende leerstoelgroepen Communicatiewetenschap Culturele Antropologie / Ontwikkelingsstudies Onderwijskunde Methoden van Onderzoek Sociologie
Mission statement Comparative questions: Social inequality Social cohesion Rationalization Comparisons: over time within societies between societies over time between societies
Social inequality, c omparative questions: differences in the access to and control of the resources that affect the chances people have in the course of their life, i.e., the impact of resources on socio-economic achievement, variation between and within countries is affected by structural differences and national policies
Social cohesion, c omparative questions: social participation in formal organizations and in informal social networks, including groups of self-identification, i.e., social participation and (pro and anti) social behavior, exclusionist attitudes and behavior regarding outgroups, representations of social reality in mediated communication, the production of mediated communication, and the reception and interpretation of representations
Rationalization, c omparative questions: systems of beliefs and meaning, ideologies and practices of members of different societal groups, i.e., secularization within society, comparing indigenous and non-indigenous denominations
Methodologische ondersteuning Ontwikkeling van designs en instrumentarium: waarnemingen/metingen bij groot- en kleinschalig veldonderzoek Verzameling en opbouw van complexe datasets: multi-actor, multi-moment, multi-level Geavanceerde analyses van complexe gegevens
Innovatief onderzoeksprogramma Hoogwaardig, theorie-toetsend empirisch onderzoek Longitudinale en/of cross-culturele vraagstellingen Multi-disciplinaire participatie Multi-methodische onderzoeksontwerpen Gericht op meerdere analyse-niveau’s >>>>> Criteria voor innovatieve onderzoeksprojecten periode : CvB innovatiegelden!!
Innovatieve research master Comparative research on societies Social inequality Social cohesion Rationalization Gecertificeerd door NVAO Studiebeurzen voor studenten vanaf Ontwikkeling van Ph.d. opleiding
NISCO als onderzoeksinstituut Onderzoeksschool Research master Ph.d. opleiding KNAW ERKENNING in 2007: coherence, significance, relevance, productivity and viability Oude schoenen / Nieuwe schoenen
NISCO - ONDERZOEKSSCHOOL: selectie criteria 1eerste auteur artikel internationaal 'peer reviewed' tijdschrift 6 2co-auteur artikel internationaal 'peer reviewed' tijdschrift4 3eerste auteur hoofdstuk internationaal 'peer reviewed' boek6 4co-auteur hoofdstuk internationaal 'peer reviewed' boek4 5eerste auteur artikel nationaal 'peer reviewed' tijdschrift of boek 4 6co-auteur artikel nationaal 'peer reviewed' tijdschrift of boek2 7. a.auteurschap internationaal 'peer reviewed' boek gelijk aan 3 resp.4 internationale artikelen18/24 7. b.redactie internationaal 'peer reviewed' boek gelijk aan 1 resp. 2 internationale artikelen6/12
NISCO: VERNIEUWINGEN Coherent en productief onderzoeksprogramma Research Master plus Ph.d. Opleiding Innovatieve junior (en senior) projecten: CvB innovatiemiddelen Actieve(re) werving externe fondsen: Open competities NWO Veni, Vidi en Vici