Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)1 Jacques Terken ID: Unit Communication Research group UCE (User-Centered Engineering)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwalificaties op EQF niveau 5
Advertisements

Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Copyright © 2008 Tele Atlas. All rights reserved. Zet uw Business Data op de kaart: Locaties in eTOM ®
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Programmeren in Java met BlueJ
2 Functional Requirements Project Projectbeschrijving Medewerkers en hun projectfunctie Inhuur materiekennis Resources Benodigde resources Activiteiten.
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Process Mining: Discovery and Analysis of process-aware environments using event logs Eindhoven University of Technology Department of Computer Science.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
WISKUNDIGE FORMULES.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.

F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
Transcript van de presentatie:

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)1 Jacques Terken ID: Unit Communication Research group UCE (User-Centered Engineering)

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)2 Agressie opgewekt door interactie met systemen

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)3 Belang van User Focus volgens bedrijven

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)4 Relationship between Effort and Costs Fixing an error in the early product development phase costs about 2-10 $ Fixing an error in the late product development phase costs about $ Conclusion: the more effort at the beginning, the less cost at the end! (ref.: Barry Boehm, Software Engineering Economics. 1981, Englewood Cliffs, ISBN X)

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)5 Opdracht: Ontwerpen van gebruiksvriendelijke interfaces voor interactieve systemen/producten/diensten HCI  Ergonomie Discussie: –De intuitieve interface Case: mobiele telefoon

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)6 Bronnen Voorafgaande kennis (Literatuur/Richtlijnen/Standaards/Eigen ervaring etc) Informatie van en over gebruikers verkregen door middel van gebruikerstest, interviews etc

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)7 User research

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)8 Utility vs Usability Schackel (1991): Onderscheid Utility – Usability – Likeability utility--will the system/product do what is needed functionally? usability--will the users actually work it successfully? likeability--will the users feel it is suitable?

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)9 Requirements Functionele requirements: “Wat moet het systeem doen” (omvat Constraints) methoden: observatie, analyse van documenten, interviews, … resultaat bijv. In de vorm van dataflow diagram

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)10 Niet-functionele/ usability requirements (Schackel): –Throughput/Effectiveness: Performance in accomplishment of tasks--the access to potential utility (Usability metrics: tasks accomplished, speed of task execution, errors made ) –Learnability: Degree of learning to accomplish tasks--the effort required to access utility –Flexibility: Adaptation to variation in tasks--the range of tasks for which there is utility –Attitude: User satisfaction with system--the manifestation of potential likeability

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)11 Usability ISO /DIS 9241: –Usability: The effectiveness, efficiency, and satisfaction with which specified users achieve specified goals in particular environments. –Effectiveness: The accuracy and completeness with which specified users can achieve specified goals in particular environments. –Efficiency: The resources expended in relation to the accuracy and completeness of goals achieved. –Satisfaction: The comfort and acceptability of the work system to its users and other people affected by its use.

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)12 Ontwerpsituaties Interface voor bestaand systeem verbeteren Interface ontwikkelen als onderdeel van ontwikkeling van nieuw systeem Doel in beide situaties: ontwerpen van gebruiksvriendelijke interface

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)13 Ontwerpcyclus Definitie Requirements (“eigenaar”?) Specificaties (high level/low level) Implementatie Evaluatie [ Release (Sales, After sales) ] Sleutelwoord: iteratief

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)14 Mental models and Everyday reasoning You arrive home on a cold winter’s night to a cold house. How do you get the house to warm up as quickly as possible? Set the thermostat to be at its highest or to the desired temperature?

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)15 Heating up a room that is thermostat-controlled Many people have erroneous mental models (Kempton, 1996) –General valve theory, where ‘more is more’ principle is generalised to different settings (e.g. gas pedal, gas cooker, tap, radio volume) –Thermostats based on model of on-off switch model

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)16 Heating up a room that is thermostat-controlled Same is often true for understanding how interactive devices and computers work: –Poor, often incomplete, easily confusable, based on inappropriate analogies and superstition (Norman, 1983) –e.g. frozen cursor/screen - most people will bash all manner of keys

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)17

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)18 Kennisniveaus Rasmussen (1986): Skills Geautomatiseerde, sterk geintegreerde gedragspatronen die plaats vinden zonder bewuste controle Rules de gebruiker beschikt over stelsel van regels of procedures op basis van eerdere confrontaties, uit een instructie, of via iemand anders General knowledge in onbekende situaties, waar de gebruiker geen kennis of regels beschikbaar heeft op basis van eerdere confrontaties, stelt hij/zij en plan op (of meerdere alternatieve plannen), en probeert de utkomst te voorspellen op basis van een analyse van de eigenschappen van de situatie (“model-gebaseerd”)

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)19 Mentaal model Mentaal model: verzameling regels over hoe het systeem bediend moet worden Knowledge-based approach: Gebruiker genereert hypothesen over hoe het systeem bediend moet worden op basis van algemene kennis en de manier waarop het systeem zich presenteert Hypothese testen: positief resultaat leidt tot regel

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)20 Visibility

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)21 Resident pathogens Latent error opportunities embedded in system complexity, procedures, training inadequacies etc. Include design errors due to wrong affordance and mapping

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)22 Affordance (Norman) Refers to the perceived and actual properties of a thing Primarily those fundamental properties that determine just how the thing –Could possibly be used –Cannot be possibly used

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)23

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)24

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)25

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)26 Opdracht Lees voorwoord en hoofdstuk 1 van Norman (introduceert en illustreert begrippen zoals visibility, mapping en affordance) Formeer groepjes van 3 a 4 personen en bestudeer in de omgeving hoe mensen met artefacten omgaan. Let daarbij speciaal op de affordance van de artefacten Beschrijf de activiteiten en de observaties in een kort verslag

Observing Users (Introducing C3: User Focus and Perspective)27 Verdere informatie: (Further reading, met verwijzingen naar nuttige/vermakelijke websites)