Oriëntatie Databases en Hypermedia prof. dr. P.M.E. De Bra dr. A.T.M. Aerts
Organisatie bij Informatiesystemen Eén sectie met één afstudeerrichting, één secretariaat (HG 7.46), één website één informatiebron voor studenten: Twee expertisegebieden met verschillende onderzoeksonderwerpen: –databases en hypermedia (DH) –architectuur van informatiesystemen (AIS)
Expertisegebied DH prof. dr. Paul De Bra (expertisegebiedsleider) dr. Ad Aerts (database en webtechnologie) dr. Licia Calvi (adaptieve hypermedia) dr. Alexandra Cristea (adaptieve hypermedia) drs. Pim Lemmens (systeemdeskundige) prof. dr. Lynda Hardman (0.2, multimedia) prof. dr. Jan Paredaens (0.05, database theorie) Jolande Matthijsse (secretaresse) promovendi, toegevoegd onderzoekers, afstudeerders, stagiairs, studentassistenten,...
Het onderwerpsgebied DH Probleemgebied: mensen in staat stellen om informatie te gebruiken. –databases worden gebruikt om de informatie permanent op te slaan en efficiënt te verwerken; –hypermedia systemen worden gebruikt als user- interface voor de informatie; –de meest voorkomende verschijningsvorm van hypermedia systemen en hun koppeling met databases is web technologie; –het gebruik van informatie door mensen wordt gefaciliteerd door personalisatie en adaptiviteit.
Hypermedia (en World Wide Web) “Typische” databases: informatie die kan worden gestructureerd in tabellen; Hypermedia: –informatie in vormen die niet eenvoudig in tabellen weer te geven zijn: tekst, plaatjes, animaties, videofragmenten, spraak, muziek, etc. –informatie wordt in 3 “dimensies” gepositioneerd: plaats (via layout), navigatie (via hyperlinks) en tijd (via timing relaties) –informatie wordt op 3 manieren geselecteerd: navigatie, querying, searching
Hypermedia (en World Wide Web) World Wide Web: –begonnen als primitieve vorm van hypermedia (tekst, plaatjes, eenvoudige layout, links in de tekst) –client-server, request-response paradigma –aanvankelijk alle extra functionaliteit toegevoegd aan de server kant (CGI, Servlets, etc.) –later is functionaliteit toegevoegd aan de client kant: Javascript, VBscript, Java applets –“echte” multimedia wordt nu ( ) toegevoegd: SMIL 1.0, 2.0, HTML+SMIL
Personalisatie en Adaptiviteit Afstappen van one size fits all aanpak: –presentatie/interactie anders op WAP, PDA, TV, PC, etc. (verschillen in input, output, rekenkracht) –personalisatie en user-profiling: geef de gebruiker alleen wat voor hem/haar relevant is –adaptiviteit: pas user-profiles automatisch aan op basis van het gedrag van de gebruiker –dynamische informatie: aanpassing aan veranderingen in de omgeving (thuis, kantoor, tijd, plaats, weer, etc.)
Projecten ADIRA (adaptieve informatie retrieval applicatie, bij KPG) IR (e.g. information retrieval in digital and OCR’ed documents) Intranet ontwikkeling (e.g. Draeger Medical: koppeling met document management system) AHA (adaptive hypermedia architecture, TU/e)
Typische kenmerken Innovativiteit gericht op markt-potentieel Web-architectuur: browser als client-omgeving en Web-server + server-based extensions + database als server omgeving Combinatie van querying + search + navigatie Communicatie tussen componenten met behulp van XML Gebruik van Java technologie (Java applets, servlets, JSP, JDBC, Javabeans, J2EE)
Adaptieve Applicaties Structuur: –domain model: abstracte voorstelling van de informatie (nodes and links) –user model: voorstelling van de “toestand” van de gebruiker –adaptation model: regels die aangeven hoe de adaptatie gebeurt Adaptief Systeem: –bepaalt eerst een selectie van informatie –past daarna de presentatie en het user model aan
Toepassingen van Adaptiviteit Electronic (TV) Program Guide: –querying: “welke programma’s zijn er vanavond om 8 uur” –zoeken: “zijn er deze week programma’s over dolfijnen” –browsing: via links bladeren in programmagids –adaptiviteit: sorteren volgens interesse van gebruiker weglaten van programma’s die de gebruiker echt niet wil presentatie van informatie (titel, tekst, video,...)
Toepassingen van Adaptiviteit Huizen-database –toegang via querying + navigatie –locatie: systeem moet leren welke locaties de gebruiker het meest/minst aanspreken –aard van woning: wat voor huis, welke prijs, etc. –opbouw van user model aan de hand van de huizen die de gebruiker eerder wel/niet heeft bekeken –presentatie van alleen die informatie die de gebruiker wil zien –voorbeelden (van hoe het nog niet goed is): en