1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar 2005-2006 Eenvoudige wiskundige uitdrukkingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over jongeren gesproken 10 maart 2005, Martiniplaza Groningen
Advertisements

TELLEN IN TAAL: de vorm van rekenen en redeneren
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
Centrum voor Medische Genetica Diensthoofd prof. dr. A. De Paepe
Kan MFG/pro nog beter ? Jaco van Dijk AEP Industries Nederland BV.
INLEIDING TOT HET RECHT PRIVAATRECHT 1ste bac. PSW – academiejaar Prof. dr. Rogier de Corte 23 september 2005.
Hoofdstuk 8: Recursie.
LEERSTOEL GOMMAAR VAN OOSTERWYCK Academiejaar VERTEGENWOORDIGINGSPERIKELEN Prof. Dr. Annelies WYLLEMAN.
Canon Van revolutionair naar reactionair. Hoofdpunten Revolutionair tot 2005 –Marktleider digitale spiegelreflex (DSLR) –De modellen die hun daar brachten.
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
PROF. DR. F. KEUPPENS DIENSTHOOFD UROLOGIE
Automatisch redeneren en stellingen bewijzen
uit: Wiskunde in beweging – Theo de Haan
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
Neuro-scienses: Brug tussen hersenen (brain) en bewustzijn (mind) Donderdag 26 januari 2006 presentatie van em. prof. C. Plets.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Een meetkundig bewijs van de stelling van Napoleon
Exploratie van de ontwerpruimte 3. Prototypes, emulatie en simulatie Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
Communicatievaardigheden
1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar Toepassingsgerichte Formele Logica 1.
1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar Lambdarekenen.
8C120 Inleiding Meten en Modelleren 8C120 Prof.dr.ir. Bart ter Haar Romeny Faculteit Biomedische Technologie Biomedische Beeld Analyse
Prof.dr.ir. Bart ter Haar Romeny
PARADOXEN EN ONBEWIJSBAARHEID
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Training voor Microsoft® Lync™ 2010 voor antwoordgroepen
Functioneel Programmeren Daan Leijen. Wat gaan we doen? 3 fundamentele principes van computatie Equationeel redeneren IO-monad GUI's in Haskell (wxHaskell)
M.Kirsch A.M. Van den Dries Y. Beernaert Erasmus – infodag 19 februari 2009.
Microdata sociale zekerheid 8 november 2007 Dennis Lanjouw.
1 Overzicht timing betreffende de herziening van de regelgeving in het kader van het hygiënepakket.
Communicatieplan “2006” de nieuwe reglementering.
Algoritmiek Dataweergave en bewerking Hoorcollege 2 - Ma. 11 sept L.M. Bosveld-de Smet.
PANELGESPREK Kinderen en jongeren in armoede: de vroege kindertijd Open Forum 14 juni voormiddag.
Software-ontwikkeling I
P. 1 Vakgroep Informatietechnologie Structuur Deel II C++ Classes Namespaces Type casting Reference types Constructors en Destructors Memory Management.
China. China in de wereld Waarom Chinees? Verwachting: China binnen 20 jaar de grootste economie ter wereld. Groei wetenschappelijke publicaties 243%
ANother Tool for Language Recognition
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
LOB als doorlopende leerlijn
Het Marokkaans Durdane Akdas.
Erfgoededucatie in het secundair onderwijs Een HEREDUC studiedag Brussel, 5 oktober 2006.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Nieuwe ouderenzorg: overwegingen van een grensganger
Wijziging van de ozb in breder perspectief 4 november 2003.
uit: Wiskunde in beweging – Theo de Haan
Eric Postma NWO Cognitie publieksdag “De Toekomst van het Leren”
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Workshop btw in internationaal perspectief
De balans in combinatie met BATEN en LASTEN
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
BIRAKS studeren en lesgeven aan een niet- Europese partnerinstelling.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Tinpro015b-les3 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Antigifcentrum: de kracht van de telefoon
Maatschappelijke kosten
Orthopedagogiek van bijzondere groepen
Binaire getallen 1. binair → decimaal 2. decimaal → binair.
Bekende naakten Bekende naakten Ann Van Elsen Aanschouw en geniet !
Automatisch redeneren en stellingen bewijzen
Informatieavond 8 juli me.
Transcript van de presentatie:

1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar Eenvoudige wiskundige uitdrukkingen

2 Overzicht Alfabet en syntax Substitutie Afleidingsregels Formeel redeneren Toekenningsopdracht

3 Alfabet A = V [ C 0 [ C 1 [ C 2 [ {(,)} veranderlijken V = {x,y,z} binaire operatoren C 2 = {+,.,=,<} unaire operatoren C 1 = {succ, iszero} constanten C 0 = {a,b,0,1,2,3,4,5}

4 Syntax vmet v in V c met c in C 0 (  e) met  in C 1 en e in E (d F e) met F in C 2, d in E en e in E 4 GEDAANTES E: verz. van alle uitdrukkingen

5 Reductie van haakjes - buitenste haakjes 'x + 1' - haakjes rond applicatie die argument is van een binaire operator met lagere prioriteit 'x+1 = succ x' - binaire operatoren zijn linksassociatief 'x + y + z'

6 Overzicht Alfabet en syntax Substitutie Afleidingsregels Formeel redeneren Toekenningsopdracht

7 Substitutie uitdrukking veranderlijke

8 Substitutie (vervolg) meervoudige substitutie hoogste prioriteit z + y [z,y := a,b] (z + y)[z,y := a,b] (x + y)[x,y := z ¢ a, y ¢ b] (x + y)[x,y = y,x] (x + y)[x := y][y := x]

9 Overzicht Alfabet en syntax Substitutie Afleidingsregels Formeel redeneren Toekenningsopdracht

10 Afleidingsregels Afleidingsregel 1: Symmetrie van gelijkheid voor e en e' in E Afleidingsregel 2: Transitiviteit van gelijkheid voor e, e' en e" in E

11 Afleidingsregels Afleidingsregel 3: Principe van Leibniz voor d, d', en e in E en v in V - gelijken vervangen door gelijken - verschil met substitutie

12 Overzicht Alfabet en syntax Substitutie Afleidingsregels Formeel redeneren Toekenningsopdracht

13 H ` q Zij H een collectie van formules. Formule q is een conclusie van H indien - ofwel: q behoort tot H - ofwel: en H ` t voor elke t in T T q

14 axioma, stelling We duiden enkele formules aan als axioma's b.v. 'x + y = y + x' ' x ¢ y = y ¢ x' ' succ x = x + 1' Een stelling is de conclusie van een afleiding waarbij de aannames axioma's zijn. een afleidingsregel is strikt indien alle premissen stellingen zijn

15 Instantiatie van een stelling Afleidingsregel 4: Instantiatie v.e. stelling voor elkestelling p lijst van veranderlijken v lijst van uitdrukkingen e p[v := e] is opnieuw een stelling

16 Calculationele stijl e = h p i e' consequent premisse

17 Overzicht Alfabet en syntax Substitutie Afleidingsregels Formeel redeneren Toekenningsopdracht

18 Toekenningsopdracht {iszero x} x := x + a {x = a} toestand: waarden van alle veranderlijken op een gegeven moment veranderlijke uitdrukking v := e Hoare-triplet preconditiepostconditie

19 Preconditie uit postconditie {d[v := e]} v := e {d}

20 Kennen en kunnen De volgende begrippen kunnen uitleggen: - afleidingsregel- stelling - afleiding- bewijs Het verband tussen substitutie en toekenningsopdracht kunnen uitleggen. Substitutie correct kunnen uitvoeren. Afleidingen in calculationele stijl kunnen geven voor uitdrukkingen, gebruik makend van de 4 geziene afleidingsregels. Voor een gegeven toekenningsopdracht en postconditie, de preconditie kunnen berekenen.