Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een animatie opbouwen
Ontwerp2 Wat is ontwerp?
Ontwerp3 De Verschillende Ontwerpfases Probleemstelling Oplossing
Ontwerp4 Probleemstelling Omschrijf in duidelijke en klare taal het probleem Stel, je hebt een scenario Bijvoorbeeld het scenario van een (kort)film. Dan is het probleem: hoe ga je dat nu uitwerken, daar een animatie van maken?
Ontwerp5 Een scenario? First Encounter: “After traveling through space, a robot- manned craft has just made a landing on a moon. The robot is on the moon and has set up a camera so earthbound scientists in Houston can view this historic event. The camera view shows the robot, the lunar Lander and some nearby rock formations. Suddenly an alien peeks out from behind a rock, surprising the robot. The robot looks around, spots the alien, and walks over to take a closer look. The alien is frightened and hides behind the rocks.”
Ontwerp6 Creëer de wereld Met behulp van tekeningen Met behulp van een aantal screenshots Tekstueel
Ontwerp7 Top Down-Design Splits grote problemen op in kleinere, waardoor elk kleiner probleem duidelijker wordt Pas dit toe op je verhaallijn
Ontwerp8 1. De Tekstuele voorstelling Doe volgende stappen in volgorde de alien zegt: “Ym eman si B.ush” het hoofd van de robot draait de robot draait in de richting van de alien doe tegelijkertijd de robot loopt naar de alien de benen van de robot bewegen de alien gaat naar beneden
Ontwerp9 2. Overbrengen in ALICE Implementatie = uitvoering breng de tekstuele voorstelling over in een programma Programmeren = Een lijst van instructies uitschrijven waarbij objecten bepaalde acties uitvoeren
Ontwerp10 “Action Blocks” ALICE kan instructies op twee manieren groeperen Na elkaar Tegelijkertijd
Ontwerp11 Actie Blokken Sequentieel Actie Blok – acties gebeuren na elkaar SimultaanActie Blok – acties gebeuren tegelijkertijd
Ontwerp12 Demo First Encounter
Ontwerp13 Concepten Instructies – Argumenten –voorbeeld Nesting – in elkaar plaatsing
Ontwerp14 Testen Heel belangrijk om fouten te ontdekken Commentaar in code
Ontwerp15 Oefening Samen een scenario opstellen en uitwerken
Ontwerp16 Herhaling Ontwerp: –Probleemstelling –Uitwerking –Implementatie –Testen ALICE: –Actieblokken –Argumenten, nesting, commentaar