Inleiding
kennismaking Wie zijn jullie? Wie ben ik?
Wat gaan we zien De Computer Besturingssystemen Word Excel Powerpoint beheerspakketten
Deel 1: De Computer
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
Een beetje geschiedenis Computer = rekenaar Materiële ondersteuning van rekenen is zeer oud Essentieel bij deze ondersteuning: algoritme een recept om via een opeenvolging van kleine transformaties een resultaat te berekenen
Algoritme Transformaties controle Toestand
Uitvoering van een algoritme controle + + transformaties 4 1 1181 + 237 + toestand 1 8
Automatiseringsgeschiedenis Automatisering van de toestand: extern toestandsgeheugen Vingers, keitjes, knoopjes Seizoensbepaling Wolfsbeenderen5000 V.C. Steentijdperk
Automatiseringsgeschiedenis Automatisering van de toestand: extern toestandsgeheugen Telraam Abacus(13e eeuw; China) geschreven symbolen
Automatiseringsgeschiedenis Automatisering van de transformaties Zeventiende eeuw Rekenlat (1622) Mechanische calculatoren 1622 William Schickard 1642 sommen Blaise Pascal 1673 producten Gotfried Leibniz
Automatiseringsgeschiedenis Automatisering van de controle Jacquardweefgetouw met ponskaarten (begin 19e eeuw) Babbage: eerste samenvoeging van toestand, transformatie en controle in één model.
De machines van Babbage Difference machine 1822 Analytical machine 1833
Automatiseringsgeschiedenis Echte doorbraak in de automatisering van de controle Ontwikkelingen in de telefonie (begin 20e eeuw) Konrad Zuse: eerste elektromechanisme computer: Z1 (1938-1943, 1989) Mauchly & Eckert: eerste computer: ENIAC: Electronic Numerical Integrator And Computer (1946) John von Neumann: eerste stored program computer: EDVAC (1949)
Z-1 (1938) Puur mechanisch Vermenigvuldiging: 5s!
Z-1 Deutsche Technik Museum Berlin-Kreuzberg Gereconstrueerd in 1986-1989
Z-3 (1941) Met relais Vermenigvuldiging: 3s Deutsche Museum in Muenchen
ENIAC (14 feb 1946) 14 vermenigvuldigingen per s Mauchly Eckert eerste bug
Programmeren van de ENIAC
EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer) John von Neumann (1903-1954) 300 vermenigvuldigingen per s
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie
Von Neumann-machine Logisch zicht ALU Geheugen data R, S Controle instructies klok
Von Neumann-machine Fysisch zicht BUS CVE adres Controle ALU data klok controle registers Geheugen:bau-cellen RAM Invoer/Uitvoer
Het geheugen Array van geheugencellen of BAU-cellen (basic addressable units) Elke BAU-cel heeft een adres bau-cel 0 1 bau-cel 1 2 bau-cel 2 3 bau-cel 3 4 bau-cel 4 ...
Werking van de systeembus geheugen CVE adres lezen data adres schrijven data
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
Abstractieniveaus Een computersysteem bestaat uit een hiërarchie van lagen Elke laag heeft een goed gedefinieerde interface naar de bovenliggende en onderliggende lagen Essentieel bij de ondersteuning van opwaartste compatibiliteit
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
Lagen Toepassingenprogramma’s Archi-tectuur Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Controlesignalen Organi-satie Functionele blokken Poortnetwerken Transistoren en verbindingen
Architectuur vs. Organisatie “zichtbaar” Architectuur 1 Architectuur 2 Architectuur Hardware/software interface Organisatie 1 Organisatie 2 Organisatie 3 Organisatie “onzichtbaar”
Compatibiliteit Toepassingenprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Binaire compatibiliteit Machinetaal Hardware 1 Hardware 2 Hardware 3
Compatibiliteit Toepassingenprogramma’s Broncodecompatibiliteit Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal1 Machinetaal2 Machinetaal3 Hardware 1 Hardware 2 Hardware 3
Emulatie Toepassingenprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal 1 Emulatie Machinetaal 2 Hardware
Voorbeelden interpreters Java virtuele machine Visual Basic interpreter Web-browser Postscript interpreter Pdf-interpreter Perl interpreter Lisp, Prolog …
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
Moederbord met socket
Moederbord met slot
Slocket
Processor Koelvin+ ventilator
Processor
Chipset Integreert verschillende functies: klokgenerator, busregelaar, timer, onderbrekingsregelaar, DMA-regelaar, klok, toetsenbordregelaar
Geheugenmodules SIMM Single inline memory module DIMM Dual inline memory module
Geheugemodules op het moederbord
PCI-kaart (Peripheral Component Interconnect)
PCI-slots
ISA-kaart (Industry Standard Architecture)
Harde schijf
Harde schijf
EIDE (Enhanced Integrated Device Electronics)
Accelerated Graphics Port Moederbord ISA-slots PCI-slots Processor slot AGP-slot Accelerated Graphics Port Chipset EIDE ports DIMM sockets
Secundaire geheugen Magnetische Schijven Magnetische banden (tapes) Optische schijven
Magnetische schijven
Magnetische schijven Sturing + buffering van de harde schijf
Magnetische schijven 3 platen (platters) 6 oppervlakken
Magnetische schijven Glazen of aluminium oppervlak met magnetiseerbare laag, gepolijst.
Magnetische schijven 6 koppen (zweven 5 m boven oppervlak) Per positie kunnen 6 sporen (op 6 oppervlakken) gelezen worden (cilinder)
Magnetische schijven spoor sector
Tijden Zoektijd: verplaatsen van de kop naar de juiste cilinder Latentietijd: wachten totdat de juiste sector onder de kop komt Transfertijd: tijd nodig om gegevens te lezen of te schrijven
Voorbeeld Model WDE18300 WD136AA Capaciteit 18.310 GB 13.601 GB Interface SCSI EIDE Oppervlakken 8 4 Koppen 8 4 Sector: 512 bytes 512 bytes Sporen/duim 13500 ? Sporen 13614 16343
Voorbeeld Model WDE18300 WD136AA Zoektijd 5.7 ms 10.5 Spoor/spoor 0.6 ms 2 ms Latentie 2.99 ms 5.5 ms Toerental 10 036 RPM 5400 RPM BW disk 45 MB/s 25 MB/s BW host 80 MB/s 66.6 MB/s Buffer 2-8 MB 2 MB
Voorbeeld Model WDE18300 WD136AA Foutprob. <1/1014 <1/1014 MTBF 1000000h 500000h 114 jaar 57 jaar Levensduur 5 jaar 5 jaar Opstarttijd 25s 10s Vermogen 14W 6W
Master Control Block Eerste sector die door het besturingssysteem geladen wordt na het opstarten van de CVE. Meestal sector 0 van spoor 0 van oppervlak 0 Ook master boot record genaamd
Buffering Laat toe om sneller te communiceren met de schijf, dan de snelheid waarmee kan gelezen of geschreven worden
Interleaving Minimaliseert de latentietijd bij sequentieel lezen 8 1 4 5 7 2 9 3 6
Floppy disk Zelfde principe als de hard-disk Veel kleiner (1,44 MB) Draait niet indien niet gebruikt Rotatiesnelheid: 300 TPM Aantal sporen: 80 Sectors per spoor: 18 Bandbreedte: 500 kb/s (64,5 kB/s) Nu: ZIP (100-250 MB), en Jaz (2 GB) Duur
Tapes Vooral voor backup Goedkoop medium Voornamelijk Dat DLT Capaciteit 4-150 GB
CD-ROM Origineel 74 min muziek: 783 MB
CD-ROM
DVD-ROM
Inhoud Bussen Communicatie en synchronisatie Secundair geheugen Invoerapparaten Uitvoerapparaten Verbinding met de buitenwereld
Invoerapparaten Toetsenbord Muizen & trackballs, joysticks Lichtpennen en aanwijsschermen
Toetsenbord 101 toetsen (enhanced keyboard) 104 toetsen (windows keyboard) Layout: querty, azerty, qwertz, dvorak
Toetsenbordmatrix Bij toetsaanslag: sluiten van de schakelaar Omzetting scancode (x,y) naar letterteken Interne buffering (16 bytes)
Toetsenborden Bounce: bij een toetsaanslag soms schakeldender slechts 1 teken Bij ingeduwd houden: typematics. Na een zeker tijdsinterval b.v. 30 x het teken per seconde. Op laptops: vaak speciale (compacte) toetsenborden en afzonderlijke numerieke toetsenborden
Muis: bovenaanzicht encoder chip roterende bal
Muis: onderaanzicht roterende bal
Muis “rollers” 90º: X- en Y-richting
infrarode pulsgenerator Muis infrarode pulsgenerator
Andere muistypes Trackball: omgekeerde muis B.v. bij laptops, of bij draagbare muizen Touchpad: bij laptops (wrijven en tikken) Staafje tussen toetsen Joystick: xy-positie + rotatie
Lichtpennen en aanwijsschermen Lichtpen: detecteert de elektronenstraal per refresh. Enkel bruikbaar indien het pixel niet zwart is. Aanwijsscherm Optisch (met leds, of met camera) Elektrisch (verandering weerstand)
Inhoud Bussen Communicatie en synchronisatie Secundair geheugen Invoerapparaten Uitvoerapparaten Verbinding met de buitenwereld
Uitvoerapparaten Laserprinters Ink jet printers Video display
Laser printer
Ink Jet Printers Goedkoop Voldoende snel (4 ppm, ZW) Goede resolutie: 300 dpi tot 1200 dpi (dots per inch)
Spuitgaten Gaten van 50 m diameter Gaten van 25 m diameter
Ink jet methoden Piezo-elektrisch (mechanisch) Thermisch (dampvorming) (epson)
Video display Technologie: Schermafmeting, aspect ratio & oriëntatie CRT: Kathodestraalbuis (Cathode Ray Tube) LCD: Liquid Cristal Display Schermafmeting, aspect ratio & oriëntatie Maximale resolutie & kleurendiepte Dot pitch (grootte van een pixel) Refresh rate
Afmeting, aspect-ratio & oriëntatie Grootte: 12, 14, 15, 17, 19, 21 duim Aspect-ratio: 4:3 (zoals TV) of 16:9 (film) Oriëntatie: landschap of portret Opmerking: zichtbare grootte < opgegeven grootte
Kleurendiepte, resolutie, dot pitch True color: 8 bits per kleurcomponent (rood, groen, blauw) per pixel: 16,8 miljoen combinaties (SVGA-standaard) Resolutie XGA: 800x600 pixels & true color UXGA: 1600x1200 pixels & true color Resolutie & kleurendiepte bepalen de hoeveelheid videoram in de videokaart Dot pitch: grootte van een pixel
Dot pitch 0,31 0,28 (courant) 0,27 0,26 0,25 0,51 (TV)
Refresh rate Aantal keer dat het scherm per seconde herschreven wordt Om flikkering te vermijden 72 Hz, best 85 Hz Non-interlaced: per periode wordt het volledige scherm herschreven, en niet 50% van de lijnen (even/oneven).
Analoog vs. digitaal VGA (Video graphics array): zet het binaire beeld om in een analoog signaal dat naar de (analoge) monitor gestuurd wordt DVI (Digital Video Interface): stuurt de digitale informatie rechtstreeks naar een digitale monitor
LCD-schermen LCD: Liquid Cristal Display Twee types: Lichtbron: Passive matrix LCD Active matrix LCD (gebaseerd op een dunne film transistor TFT) Lichtbron: Ingebouwd (backlit) Omgevingslicht (reflective)
Inhoud Bussen Communicatie en synchronisatie Secundair geheugen Invoerapparaten Uitvoerapparaten Verbinding met de buitenwereld
Externe verbindingen Infrarood (IrDA) 9 kB/s (75 kb/s) Seriële poort 14,3 kB/s (115 kb/s) Parallelle poort 1 MB/s USB poort 1,5 MB/s PS/2 poort Ethernet-poort 10 MB/s (100 Mb/s)
USB-poort Universal Serial Bus Kan bijna alle andere poorten vervangen Uitbreidbaar tot 127 poorten Meeste randapparaten aansluitbaar Bandbreedte: 12 Mb/s = 1,5 MB/s Hogere bandbreedte: FireWire 400 Mb/s = 50 MB/s (vnl. videotoepassingen)
USB-connectoren USB A (computerzijde) USB B (apparaatzijde)
USB-hub van 1 4 aansluitingen
Deel 2: Besturingssystemen
Overzicht Dos Windows 95 – NT – 2000 Unix Linux
Deel 3: Internet
Overzicht Een beetje geschiedenis TCP/IP Email WWW - Webbrowser FTP Toekomst