Casusgroep A begeleid door Mvr. Neckebroeck CASUS 0910 Overlast en criminaliteit in uitgaansbuurten Arne Deprez Delphine Kesteloot Albin Saelens Dimitri Moortgat Alexander Libeert Domien Logghe Bartel Dewaele Francis Mas Bram Van Herrewegen Pieterjan Van Israël Charlotte Vorsselmans
Objectieve veiligheid Kan gemeten worden Politionele criminaliteitsstatistieken
Subjectieve veiligheid Persoonlijke zaak (persoonsgebonden kenmerken) De veiligheidsmonitor
Overlast Uitgaan Ontspannen/laten gaan Overlast Vb. Geluidshinder & wildplassen ‘onschuldige’ overlast’ Vandalisme & diefstal Criminele strafbare overlast
Overlast Geen éénduidige definitie: Geveke & Wittekoek ‘Overlast begint waar de tolerantie van de burger ophoudt en/of waar de grenzen van de rechtstaat overschreden worden’ Van Malderen & Vermeulen Overlast is niet vast bepaald Een maatschappelijk en veranderlijk fenomeen Gebonden aan de tijdsgeest, plaats en persoon
Strafbare overlast Omschrijving Soorten strafbare overlast
Omschrijving strafbare overlast Geen concrete definitie Strafbare feiten voor de wet
Soorten strafbare overlast Drugs(-bezit,- gebruik,- verkoop) Vandalisme Uitgaansgeweld Verboden wapens Zedendelicten Wildplassen
Drugs(-bezit,- gebruik,- verkoop) Onderscheid tussen legale en illegale drugs Waarom?
Vandalisme Oorzaak Slachtoffers
Uitgaansgeweld Definitie Aanleiding
Verboden wapens Messen, vuurwapens en slagwapens.
Zedendelicten Handtastelijkheid Stalking Mishandeling Verkrachting
Wildplassen
Niet-strafbare overlast Overlastgenererend gedrag bv: nachtlawaai Onveiligheidsgevoelens bv: vrees voor dronken jongeren
Aanleidingen van overlast Uitgaan ontsnappen aan het dagdagelijkse Waarden & normen vervagen Anonimiteit in de grote groep Hormonen Drugs & alcohol
Uitgaansbuurten Belangrijke vrijetijdsbesteding Allerlei uitgaansfaciliteiten Uitgaanspubliek: 12 – 24 jaar Overlast en criminaliteit
Actoren
Politie Wie? Taken? Onderverdeling?
Wie? Belangrijkste veiligheidsactor Officiële instantie Geïntegreerde politie
Onderverdeling Lokale politie Federale politie 196 politiezones 33.000 personeelsleden Federale politie Bovenlokale taken en ondersteuning lokale politie 13.000 personeelsleden
Taken Lokale politie Federale politie Basis politiezorg Federale aard Operationele steun Bestuurlijke aard Gerechtelijke aard
Gemeenschapswacht Wie? Taken
Wie? Elke persoon die rechtstreeks of onrechtstreeks tewerk wordt gesteld door een gemeente en de opdrachten vermeld in de wet van 15 mei 2007 als kernopdracht uitvoert, wordt beschouwd als gemeenschapswacht. Alle niet-politionele publieke veiligheids- en preventiefuncties, de vroegere stadswacht, parkwacht, gemachtigde opzichters
Taken Informeren Allerhande problemen doorgeven Een oogje in het zeil houden in het verkeer Kinderen, scholieren, gehandicapten en ouderen helpen oversteken. Vaststellen van inbreuken tegen de gemeentelijke reglementen (GAS) Toezicht houden
Preventiedienst Lokaal veiligheidsbeleid/veiligheidscontract Voorkomen van CM en overlast Integrale & geïntegreerde aanpak Preventieambtenaar Veiligheids- en preventieplan Lokale Veiligheidsdiagnostiek (LVD)
Brandweer Civiele veiligheid Bevoegdheid Art. 135 4 soorten brandweerkorpsen: X-Y-Z-C Hulpverlenings- zone/overeenkomst Opdrachten brandweer
Fuifbuddies d.m.v. cursus
Horeca uitbaters Veel agressie Maatregelen: Camera’s, zwarte lijsten, portiers, toiletdame,...
Horeca uitbaters Maatregelen in Nederland Veiligheidsscan Horeca Modelconvenant Veilig Uitgaan Horeca-preventieteam
Actoren - Buurtbewoners Sociale controle Buurtcomité BIN klachtenregister
Actoren - Jongeren Peer pressure Keuze vrienden
Actoren - Portieren Portiersselectie Portierswet 1999 Private en vrijwillige portiers
Integrale aanpak Stilstaan bij concept ‘integraal’ Definitie in kadernota 2004: Integrale veiligheid is het concept om criminaliteit, overlast en verkeersveiligheid in al hun aspecten in een zo breed mogelijke context te benaderen. De kerngedachte hierbij is de permanente aandacht voor zowel preventie, repressie als de opvolging van daders en slachtoffers.
Veiligheidsketen Door het cyclisch karakter van de veiligheidsketen wordt er meer naar samenwerking gezocht. Er moet rekening gehouden worden met alle schakels in de veiligheidsketen.
Preventiepiramide Een integraal veiligheidsbeleid is dus enkel mogelijk als men aandacht heeft voor alle niveaus.
Geïntegreerde aanpak Vanuit integrale veiligheid Verschillende partijen en beleidsniveaus Bv. KVU
Federaal Beleid De Strategische Veiligheids- en Preventieplannen Het Federaal Veiligheids- en Detentieplan Kadernota Integrale Veiligheid Nationaal Veiligheidsplan Het Nationaal Veiligheidsplan 2004-2007 Het Nationaal Veiligheidsplan 2008-2011
Het Federaal Veiligheids- en Detentieplan Beoogde: Vermindering van alle vormen van criminaliteit Verhoging lage ophelderingsgraad van misdrijven Afname van de subjectieve en objectieve onveiligheidsgevoelens van burgers Stelt negen prioriteiten voorop Uitgaansleven Verminderen van geweldsdelicten Opkomen tegen jeugddelinquentie Terugschroeven van drugshandel
Kadernota Integrale Veiligheid Integraal en geïntegreerd veiligheidsplan Lokaal veiligheidsbeleid Breder onveiligheidsgevoel Onveiligheid gerelateerd aan criminaliteit en overlast Overlast en buurtcriminaliteit Vormt de basis van het federaal veiligheidsplan en van het Nationaal Veiligheidsplan
Nationaal Veiligheidsplan Globaal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Rode draad doorheen de politionele werking Twee delen Nationaal Veiligheidsplan 2004-2007 Nationaal Veiligheidsplan 2008-2011
Nationaal Veiligheidsplan(2004-2007) Prioriteit drugs Aanpak drugstoerisme en de eraan verbonden overlast Overlastprobleem in steden Toenemende aangiftebereidheid van slachtoffers of getuigen Vandalisme en overlast in te dijken
Nationaal Veiligheidsplan (2008-2011) Jongerencriminaliteit (tot en met 25 jaar) Jongerencriminaliteit neemt toe vooral in steden rond uitgaanscentra Criminaliteit waarvan jongeren het slachtoffer zijn Uitgaansbuurten zijn kwetsbare plaatsen Overlast en straatcriminaliteit
Beleidsinitiatieven op Vlaams niveau Regeerakkoord van de Vlaamse Regering Draaiboek voor een geïntegreerde aanpak van overlast Vlaams Jeugdbeleidsplan
Regeerakkoord van de Vlaamse Regering Daadkrachtig Vlaanderen in beslissende tijden Toenemende vraag naar jeugdzorg Meerjarenplan van de Vlaamse Regering: Toekomstperspectieven jongeren Veilige basisinfrastructuur Vlaams Jeugdsbeleidsplan Conclusie
Draaiboek voor een geïntegreerde aanpak van overlast Initiatief provincie West-Vlaanderen Lokaal beleid Geen handleiding maar hulpmiddel Realisatie: samenwerking en afspraken
Vlaams Jeugdbeleidsplan Jeugdbeleid Vlaamse Regering Ontplooiing en ontwikkeling Onderdeel fuiven: Fuifpunt: organisatie Fuifzaal: tekort aan geschikte locaties Fuifklimaat: veiligheid en recht op fuiven
Lokaal beleid Gemeentelijk Beleid Vroeger: Vanaf 2007: Veiligheids- en preventiecontract Vanaf 2007: Strategisch veiligheid-en preventieplan
Strategisch veiligheid-en preventieplan Periode van 4 jaar Verantwoordelijk voor: Criminaliteitspreventie Preventie drugsgerelateerde overlast Initiatieven omtrent drugsverslaving Met financiële steun van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
Lokaal beleid Gemeentelijk Beleid Zonaal veiligheidsplan(ZVP)
Zonaal Veiligheidsplan Periode van 4 jaar Omvat prioritaire opdrachten en doelstellingen i.v.m. lokale veiligheid Opgesteld door burgemeester & Procureur des Koning Behandelt zaken als: Verkeersongevallen met lichamelijk letsel Overlast in de publieke ruimte Begeleiding van het uitgaansleven
GAS Lik-op-stuk beleid Wet Artikel 119bis - boete - schorsing of intrekking vergunning - sluiting zaak
GAS Bestaat uit drie componenten: Vroeger gesanctioneerd Openbare orde Openbare veiligheid Openbare gezondheid Vroeger gesanctioneerd
GAS Geschiedenis: 10 juni 1999 2004 Drie grote veranderingen Niet zo’n goede start 2004 Wijzigen of verwijderen van wetten Drie grote veranderingen
GAS Trail en error experiment Ook preventief effect
Bedankt voor jullie aandacht