Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Gouden Eeuw De 17e eeuw
Advertisements

De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De economie in de gouden eeuw
over antwerpen & holland
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
Hoofdstuk 3: 1588 – 1648 De Gouden Eeuw
Paragraaf 6.3 Vorige les: De Gouden Eeuw Deze les: - bezoek
4. PERIODE De Republiek ontstaat als internationaal erkende staat
3. Periode De vestiging van de Republiek
2.4 Het begin van de Gouden Eeuw
3.2 De eerste twintig jaar van de Republiek. 1. Bestuur in de Republiek  Rechtvaardigen geen vorst:  DEDUCTIE VAN VRANCKEN  Staten en Gewesten souverein.
H3 De Republiek in de Gouden Eeuw
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
Bijzondere positie in de Republiek
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.4.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.4.
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
INTERNATIONALE POLITIEK VAN DE REPUBLIEK Woord & Beeld bij 3.2.
Politieke bloei.
Politieke bloei.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Een nieuw land: Nog steeds oorlog
Wie bestuurt wie in de Republiek?
De tijd van regenten en vorsten
Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700
Absolutisme vs Regenten
Wat moet je weten aan het eind van de les?
6 De Republiek in Europa.
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Wat moet je weten aan het eind van de les?
De economie in de gouden eeuw
Wat de Nederlandse Opstand is
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Tijd van pruiken en revoluties,
Dankzij de welvaart van de Republiek konden de Gewesten ook steeds meer een vuist maken tegen Spanje. Ook zat het mee dat de Spanjaard op meerdere fronten.
1.4 Republiek der 7 verenigde Nederlanden
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
De Nederlanden waren rijk aan het einde van Middeleeuwen
Hoofdrolspelers HC1 De Republiek ( )
Wat moet je weten aan het einde van de les?
In 1568 begint Willem van Oranje een opstand tegen Spanje
Van gewesten naar eenheidsstaat
Hoe werd de republiek bestuurd?
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
hoofdrolspelers H6 Ontdekkers en hervormers
Naar buiten toe trad de Republiek op als een eenheid Op binnenlands gebied gedroegen de gewesten zich als zelfstandige staatjes Het bestuur was in handen.
Herhaling hst 5 Vroegmoderne tijd - ( n. Chr.) Renaissance
De tijd van regenten en vorsten ( ) Landen over de hele wereld gaan met elkaar handelen. Dit noemt men een wereldeconomie. De Republiek beleeft.
1.2 Van de Oost naar de West Wereldeconomie.
1.4 Republiek der 7 verenigde Nederlanden
1 1588: de Staten-Generaal besluiten om zonder vorst verder te gaan, daardoor ontstaat republiek 1648: Bij de Vrede van Münster wordt de Republiek door.
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
Paragraaf 6.3 Internationale handel
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Paragraaf 6.2 Een bijzondere bestuursvorm
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
VROEG MODERNE TIJD Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van de wereldeconomie.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Het bestuur van de republiek
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie Deze les: - SE toets 26 april - Toets bespreken - Hoe toetsvragen beantwoorden? - De Gouden Eeuw Hw vrijdag 12 april: maken § 6.1: 1, 4, 5, 7, 9, 12

TOETSVRAGEN BEANTWOORDEN Voorbeeldvraag: Leg uit dat de WIC niet blij was met het beëindigen van de Tachtigjarige Oorlog. Bekijk de vraag: wat moet je doen? Begin je antwoord met de vraag. De WIC was niet blij met het beëindigen van de Tachtigjarige Oorlog, omdat: Schrijf in hele zinnen, doe alsof je het aan iemand uitlegt. Lang verhaal? Eindig met ‘dus’ in de laatste zin. De WIC was niet blij met het beëindigen van de Tachtigjarige Oorlog, omdat de WIC een handelsmaatschappij was die aan kaapvaart deed. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog was de Republiek in oorlog met Spanje, en kon de WIC Spaanse schepen kapen. Als de oorlog voorbij zou zijn, zou de WIC dus een hoop geld mislopen.

Paragraaf 6.2 Politiek 1588 Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden Buitenlands beleid Diplomatie Betalen leger en vloot Oorlogsverklaringen Besturen ‘Generaliteitslanden’ 1 stem per gewest Binnenlands beleid Gewestelijk bestuur 1 Afgevaardigde per stad Stadhouder Stedelijk bestuur Staten-Generaal Staten Vroedschappen

Paragraaf 6.2 Leden van Staten en vroedschappen Stadhouder Opperbevelhebber leger en vloot Friesland + Groningen Benoemen leden vroedschappen Raadspensionaris Meeste invloed Staten Generaal Regenten

Paragraaf 6.2 Economie 15e eeuw: handel met het Oostzeegebied 1585 Val van Antwerpen Mensen vluchten met kennis en geld Republiek sluit de Schelde af Gevolg: Amsterdam nieuwe stapelmarkt Noord-Europa Begin Gouden Eeuw

Paragraaf 6.2 Gouden Eeuw (1585-1672) Veel werkgelegenheid Culturele bloei Wetenschappelijke bloei Religieuze tolerantie: gewetensvrijheid

Paragraaf 6.2 Lesvragen (2) Leg uit dat de stadhouder meer macht en inspraak had in de Republiek dan dat hem officieel in 1588 werd gegeven. (2) Stelling: “De Republiek heeft haar rijkdom en welvaart aan de VOC te danken.” Gebruik bron 1 om een argument tegen deze stelling te formuleren. (2) Leg uit dat de gewetensvrijheid bijdroeg aan de wetenschappelijke bloei van de Republiek in de Gouden Eeuw.