Klanken 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Verstaanbaarheid in de praktijk
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2HV.
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts
Grafeem-foneemomzetting voor spraaksynthese
Verdeel het woord in lettergrepen
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Auditieve verwerking van spraaksignalen psychofysisch en fysiologisch onderzoek: hoe reconstrueren we de boodschap van de spreker uit het spraaksignaal?
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Inleiding taalwetenschap
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Eva Croonen, Koen Klinkers, Gijs Wijnholds, Melchior Langeveld
Fonologie 1.
Grammaticale modellen
Fonetiek de studie van spraak (en zang) Gerrit Bloothooft
Fonetiek de studie van spraak (hoofdstuk 4) Gerrit Bloothooft
Fonologie 2.
Taal met één hand Taal- en spraaktechnologie: groepsproject
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taalverandering op syntactisch niveau Hoofdstuk 7 “Caught in a web”
Spraaksynthese.
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Natuurlijke Taalverwerking 3e trimester 98/99 docent: Gosse Bouma.
Natuurlijke Taalverwerking
Inleiding in de Klankleer
College 5 Features & Syllabes
College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische.
Klankleer Practicum.
Transcripties Klankleer college 2.
Open Dag op Locatie Fonologie
Groepen toegepast op puzzels
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Tweedegraadsfuncties
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
HSR Human speech recognition / Speech processing.
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Reactievergelijkingen Klas 3
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
Spelling college 4.
Cognitieve linguïstiek
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Begrijpend lezen VS.
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Prikkelverwerkingsstoornis
Syllabe/Lettergreep in het Nederlands en in het Tsjechisch herfstspreeuwzmrzlina???
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Werkwoorden vervoegen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 15 paragraaf 15.6 en 15.7
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Spelling Klinkers en medeklinkers
Klankleer Practicum.
2. Tweedegraadsfuncties en vergelijking cirkel
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Hoe herkennen mensen klanken?
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Hoe is menselijke taal ontstaan?
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Klanken 1

Tekst en spraak Representatie van spraak vereist representaties van gedeeltes die kleiner dan woorden zijn. spraaksynthese (tekst-naar-spraak) rijtje letters  akoestische golfvorm http://www.fluency.nl/ spraakherkenning akoestische golfvorm  rijtje letters

Dit college Fonetiek en fonologie Klanken: termen, beschrijving, alfabet Syllabestructuur

Colleges en hoofdstukken 28 april: Klanken 1 (Fonetiek, fonologie) J&M Chapter 7, Chapter 2 3 mei: Klanken 2 (Eindige automaten en transducers) J&M Chapter 11 10 mei: Woorden (Morfologie) J&M Chapter 3

Fonetiek vs fonologie Fonetiek: natuurwetenschappelijk studie van spraakklanken studie van de akoestische eigenschappen van taalgeluid, en de productie en perceptie ervan. Fonologie: taalkundige studie van klanksystemen studie van de akoestische elementen van talen onder het woordniveau – klanken, syllabes, intonatie, rijm.

Fonetiek: Drie soorten Articulatorische fonetiek productie door spraakorgaan Akoestische fonetiek natuurkundige eigenschappen Auditieve fonetiek waarneming McGurk-effect: http://www.youtube.com/watch?v=I1XWDOwH47Y

Fonologie als kennissysteem Eerste betekenis: het klanksysteem van een taal. een verzameling klanken regels voor de combinatie van klanken Component van het menselijk taalsysteem

Fonologie als discipline Tweede betekenis: studie van het klanksysteem. Wat zijn de klanken van een taal? Hoe worden ze gecombineerd? Wat voor realisaties vinden we dan? Vakgebied van de taalkunde

Fonologie en creativiteit Oneindig gebruik van eindige middelen Een eindig assortiment van klanken Een eindig aantal regels om een onbeperkte verzameling vormen te maken

Fonologie en fenomenen { a, b, k, r } - Mogelijke en onmogelijke woorden brak - kark - *rbak - Klankverandering brak - krab - krabben - crab - Meer klankvariatie, ook tussen sprekers kar - rak

Fonologie in twee delen Nu (Klanken 1): Fonologische elementen en structuren Klanken Lettergrepen Volgende week (Klanken 2): Fonologische processen en regels Hoe klanken gerealiseerd worden Eindige automaten en transducers

Klanken: Fonen en segmenten Min of meer synonieme termen: klank, klanksegment, segment, foon = de opeenvolgende eenheden waarin je een woord kunt opdelen.

Fonetisch alfabet IPA: International Phonetic Alphabet Speciale symbolen om spraakklanken te kunnen noteren bang – [ŋ] the / thin – [ð] / [] ten / net – [th]/ [t¬] IPA site: http://www.langsci.ucl.ac.uk/ipa/IPA_chart_(C)2005.pdf Met geluid: http://web.uvic.ca/ling/resources/ipa/charts/IPAlab/IPAlab.htm ARPAbet: kleinere set met ASCII-symbolen

Letters en klanken Spelling verschilt van klankvorm eng versus [ŋ] taxi versus [tksi] teken versus [tekən]

Xhosa

Indeling van consonanten

Indeling van consonanten Manier van articulatie: hoe vloeit de lucht door het spraakkanaal?

Indeling van consonanten Plaats van articulatie: waar in de mond wordt de luchtstroom onderbroken?

Indeling van consonanten Stem (‘voicing’): trillen de stembanden bij het produceren van de klank?

Indeling van vocalen

Indeling van vocalen Hoogte: hoeveel verticale ruimte is er tussen tong en gehemelte?

Indeling van vocalen Stand van de tong: voor of achter in de mond?

Indeling van vocalen Ronding: wat is de vorm van de lippen?

Nederlandse consonanten palataal

Nederlandse klinkers Tweeklanken: Geen echte tweeklanken: [εi] tijd [ai] baai [ʌu] fout [yu] duw [œy] buik [ɪu] schreeuw (enz)

Foneem Foneem: klank met een contrastieve waarde in een taal Elke taal heeft z’n eigen verzameling fonemen (bv. /s/, /t/, /p/, //) Achter elkaar gezet om woorden te maken (bv. /stp/, ?, …)

Minimale paren Fonemen zijn distinctief of contrastief: ze onderscheiden woorden Minimaal paar: een tweetal woorden dat slechts in één foneem verschilt /ben/ - /pen/  minimaal paar, dus /b/ en /p/ twee Nederlandse fonemen /e:/ als in [bet] (beet) and /ɪ:/ als in [bɪ:r] (beer) – geen verschillende fonemen, ze onderscheiden nooit tussen woorden, bijv *[bɪ:t] en *[ber].

Fonemen en allofonen Een foneem kan op verschillende manieren als klank gerealiseerd worden. Dit noemen we de varianten of allofonen van dat foneem.

Verschillen tussen talen Talen verschillen zowel in de foneeminventaris als in de mogelijke allofonen van elk foneem Bijvoorbeeld: de /l/

Voice recognition elevator: http://www.youtube.com/watch?v=5FFRoYhTJQQ Vrije variatie Vrije variatie: verschillende klankvarianten op één positie (bv. verschillende ‘erren’, de /t/ in verschillende varianten van het Engels) Voice recognition elevator: http://www.youtube.com/watch?v=5FFRoYhTJQQ

T in het Engels

Complementaire distributie Vergelijk: wat, werk, duw, meeuw Labiodentale w: woordbegin Bilabiale w: woordeinde De twee w-klanken zijn in complementaire distributie: ze komen in verschillende omgevingen voor Engels: /stIp/ - /thIp/ (na s / niet na s)

Klanken: Notatie Fonemen: /pst/ /stp/ Realisering: [phst] [stp] De Engelse /p/ heeft o.a. [p] en [ph] als allofonen. De Nederlandse /ʋ/ heeft [ʋ] en [w] als allofonen.

Syllaben: Groepering Een woord is meer dan een willekeurige reeks klanken. Elk woord kan verdeeld worden in een of meer lettergrepen of syllaben. ar.beids.ver.de.ling Punten of streepjes worden gebruikt om de lettergrepen te scheiden.

Syllaben: Structuur Lettergreep: onset + rhyme (Rhyme: nucleus + coda)

Syllaben: Taalverschillen Elke taal heeft z’n eigen regels voor wat in onset, nucleus of coda kan (phonotactics) Nederlands: klomp, *sklomp, *klormp Endo: sukuul, kilaas, tiraam Engels: school, glass, drum strike > sutoraiku (Japans)

Syllabe: Notatie Consonanten (medeklinkers) en vocalen (klinkers) afgekort als C en V Syllabestructuur kan als CV-patroon worden weergegeven: klomp CCVCC strike CCCVVC > sutoraiku CV.CV.CV.V.CV

Syllaben: Effect onset Bij het syllabificeren van een woord (in lettergrepen opdelen) wordt de onset gemaximaliseerd (onset maximization). katrol, frustratie, controle ka.trol, fru.stra.tie, con.tro.le Afhankelijk van de syllabestructuur van de taal in kwestie.