Saccadische oogbewegingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Conditional Clauses If-zinnen.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Mars, known as the Red Planet, it’s about to appear in spectacular fashion! So mark your calender (August 27, 2006 )to watch throughout the month of August,
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
WIJ ZIJN ZELFBEDRUIPEND IN ONS HOME WIJ KWEKEN ONZE GROENTEN EN FRUIT WIJ GEBRUIKEN REGENWATER VOOR KOKEN EN BADEN ZONNEPANELEN GEVEN ONS WARMTE EN LICHT.
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
PROJECTCOMPETENCE MANAGEMENT SCREENCompetenciesEdit1 DESCRIPTIONCompetencies in the “Competentie beheer” is a link to the editwizard for competencies.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.

F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Lesson 9.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
AOPA KNVvL 1 Safety Management System (SMS) The Basics Paul van den Berk AOPA KNVvL Lelystad.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Mining Dutch History: researching public debate in the nineteenth century Dr José de Kruif Researcher Research Institute for History and Culture Utrecht.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
Chapter 13 Section 3 What are climate zones?
Transcript van de presentatie:

Saccadische oogbewegingen 1) De techniek Hoe meet je oogbewegingen? 2) Het waarom Waarom maakt een mens oogbewegingen? 3) Het brein Hoe genereert het brein saccades? 4) Gedrag Saccade parameters 5) De toekomst: Saccades om computers te besturen

De techniek Hoe meet je oogbewegingen?

As early as 1878, the French physiologist Emile Javal had become interested in the question of eye movements during reading. Using direct observation of the eyes, Javal reported the existence of saccadic movements and recognized that the eye's trajectory rarely strays above or below a line of text as it is read. Direct observation, however, could provide only vague estimates of the speed and number of a reader's eye movements or of the length and variability of pauses between such movements.

2.Electro-oculography Permanent potential difference between the cornea and the fundus of approximately 1mV small voltages can be recorded from the region around the eyes which vary as the eye orientation varies. By carefully placing electrodes it is possible to separately record horizontal and vertical movements.

Yarbus, A.L. 1967. Eye movements and vision. New York: Plenum Press.

Het gedrag Waarom maakt een mens oogbewegingen?

Waarom maakt een mens oogbewegingen? Optical axis Fovea

Oogbewegingen snel saccades langzaam pursuit vergentie

Oogbewegingen vrijwillig saccades pursuit reflexmatig OKN VOR

Het brein Hoe genereert het brein saccades?

PLANT Het oculomotorsysteem en eenvoudige systeemtheorie Lineaire

Wat is een systeem? Systeem input output Voorbeelden van systemen: De Bloedsomloop, De Rijn, Een cassetterecorder, Het doelzoeksysteem van een kruisraket, Een Thermostaat en een televisie

Lineaire systemen Systeem a 1) S(a) = a, ook moet gelden dat S(ap) = ap 2) wanneer S(a) = a en S(b) = , er moet gelden dat S(a+b) = a + . Deze tweede eis heet superpositie en zal belangrijk blijken bij het begrijpen van de relatie tussen bijvoorbeeld neurale signalen een oogbewegingen

Lineaire systemen Zijn de volgende systemen lineair? y (m) y (m) x (m) x (m)

Lineaire systemen Is het volgende systeem lineair? x (m) y (m) y = 2x + 100 1) S(x) = y, ook moet gelden dat S(ax) = ay

Voorbeelden: y = x + 3 y = 2x y = x2 y = dx/dt y = ∫xdt

Systeem waarin een viskeus element en een veer parallel aan elkaar staan. De relatie tussen de kracht en de lengte wordt beschreven door de volgende 1ste orde differentiaal vergelijking: F = kL + r dL/dt Is deze vgl lineair?

We doen de volgende drie experimenten: De aap moet recht vooruit kijken (E = 0°) en blijven fixeren (dE/dt = 0°/s). We meten dan Rm = R0. De spontane activiteit R0 bij deze aap is 100 spikes/s. R0 = 100 Hz

Experiment 2 We laten de aap naar verschillende doelen kijken. Elk van die doelen wordt onder een andere hoek aangeboden. Er volgt: Rm = R0 + kE. De waarde van k bedraagt ongeveer 4 spikes per seconde per graad. k = 4 Hz/°

Experiment 3 We laten de aap bewegende puntjes volgen. We varieren de snelheid van de bewegende puntjes. We meten Rm wanneer E = 0°. De waarde van r bedraagt ongeveer 1 spike/°. Controleer zelf dat de dimensie van r klopt. r = 1 spike/° spike /s /(°/s) = spike/°

DR(t) = kE + rdE/dt DR(t) = 4E + dE/dt F = kL + r dL/dt Experiment 3 De resultaten van de drie experimenten kunnen samengevat worden in de volgende eerste orde differentiaalvergelijking: Rm(t) = R0 + kE + rdE/dt Is deze vgl lineair? NEE!!! als we stellen DR(t) = Rm(t) - R0 volgt: DR(t) = kE + rdE/dt DR(t) = 4E + dE/dt F = kL + r dL/dt

Dit blijkt te gaan als een e-macht. Controle experiment 0.2 0.4 0.6 0.8 1 2 4 6 8 10 Uitwijking (°) Tijd (s) Dit blijkt te gaan als een e-macht. . Met een zuigertje brengen we het oog van de aap uit de evenwichtsstand. Wat gebeurt er?

Het terugdrijven blijkt te beschrijven zijn als: 10 Het terugdrijven blijkt te beschrijven zijn als: E(t) = E0 e-t/T 8 6 uitwijking (°) met E0 de beginuitwijking en T de tijdsconstante (T = r/k). We meten T = 0.25s (E0 x 1/e, T) 4 2 0.2 0.4 0.6 0.8 1.0 Tijd (s) T = r/k. Uit experiment 3 volgde r = 1 en uit experiment 2 volgde k = 4, dus T = 0.25s

De saccade

DR(t) = kE + rdE/dt E(t) = E0 e-t/T DR (spikes/s) E (°) Time (s) . . 0.2 0.4 20 40 60 80 Time (s) DR (spikes/s) 0.2 0.4 5 10 15 20 E (°) Time (s)

. E(t) (°) Tijd (s)

Hoe produceren de hersenen een puls-stap? . Hoe produceren de hersenen een puls-stap?

Plant + *C dt

Gedrag: Waarom maak je saccades?

Saccadic search: The relation between fixation duration and saccade amplitude Ignace Hooge1, Björn Vlaskamp1 and Eelco Over2 1Psychonomics, 1Physics of Man Utrecht University, The Netherlands eerst titel uitleggen. Fixation duration and saccade amplitude

What is Saccadic search? Introduction Hooge, Vlaskamp & Over What is Saccadic search? (extreme serial search) (can be parallel or serial) Saccadic search (search for which a saccade is required) Search for which no saccades are required

Introduction: Question Hooge, Vlaskamp & Over What is the relation between fixation duration and saccade amplitude? 1) Time course of visual processing 2) Motor control

Time course of visual processing Introduction Hooge, Vlaskamp & Over Time course of visual processing Visual lobe (Widdel, 1983) Visual span (Jacobs, 1986) Conspicuity area (Engel, 1977) Speed of increase depends on difficulty of the search task, easy task higher speed Maximum size depends on the difficulty of the search task, easy task larger maximum size The area from which information can be extracted grows with time (Geisler & Chou, 1995)

Motor Control Introduction Hooge, Vlaskamp & Over Motor Control Subjects may adopt different strategies in dense displays (Moffit, 1980) Long-lasting Fixation large area analyzed large saccade Short Fixation small area analyzed small saccade

Introduction Simple model Harder Search task Fixation time (ms) Easier Hooge, Vlaskamp & Over Simple model Harder Search task Saccade amplitude (°) Fixation time (ms) Easier Search task What is the relation between fixation duration and saccade amplitude?

Experiment 1 Hooge, Vlaskamp & Over Target

Experiment 1 Hooge, Vlaskamp & Over

Results exp1 Objects distance mainly determines saccade amplitude Hooge, Vlaskamp & Over 0.27° 0.18° 0.09° Gap size 4 6 8 10 eo bv ih Amplitude (°) 36 64 81 144 inter-object distance(°) Objects distance mainly determines saccade amplitude Varying Gap-size has a small effect

Results exp1 Hooge, Vlaskamp & Over 4 6 8 140 160 180 200 ih 144 81 64 36 eo bv Fixation time (ms) 0.27° 0.18° 0.09° Gap size inter-object distance(°) Gap-size and inter-object distance determine fixation duration

Experiment 2 Hooge, Vlaskamp & Over

Results exp1 + 2 + 3 Fixation time (ms) Saccade amplitude (°) Hooge, Vlaskamp & Over Number of saccades = 225624 Number of subjects 4-7 per condition Number of different conditions = 21 350 Experiment 3 Experiment 2 300 Experiment 1 250 Fixation time (ms) 200 Experiment 1 2 en 3 zijn geen goede namen 150 100 5 10 15 Saccade amplitude (°)

Discussion Hooge, Vlaskamp & Over What is the relation between fixation duration and saccade amplitude? Over a large range of densities (object dist. 0.75°- 7.1°) We found short fixation durations with large saccades and longlasting fixations with small saccades. Saccade amplitude (°) Fixation time (ms) Subjects used only one strategy to adjust saccade parameters Saccade amplitude (°) Fixation time (ms)

Why do amplitudes become small in dense displays? Hooge, Vlaskamp & Over Discussion Why do amplitudes become small in dense displays? 1) Tendency to make smaller saccades then expected on the basis of psychophysical experiments (Engel, 1975; Findlay and Gilchrist, 1998). Single fixation experiments do not necessarily predict eye movement behavior Leg search performance uit 2) Crowding

Omgeving heeft invloed Opvallendheid R R P XPX XPX XPX Omgeving heeft invloed

De Toekomst: Bijvoorbeeld: Saccades om computers te besturen

http://www.research.linst.ac.uk/drawing_cognition/portrait.htm

Heo, Sundar & Chaturvedi (2001, August). Wait! Why is it not moving? Attractive and distractive ocular responses to Web ads. Paper presented to the Advertising Division at the annual conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC) Washington, DC

Waarom oogbewegingen gebruiken in een virtual reality omgeving?

Oogbewegingen en wapens? Mogelijke problemen? Waarom bijna niets op het internet?

The application of eye movement activated controls in aircraft is still very much in a laboratory stage because of robustness and accuracy considerations.

http://www.beyond2000.com/news/Apr_01/story_1104.html The U.S. Navy recently began F/A-18E/F Super Hornet flight testing of the Joint Helmet-Mounted Cueing System (JHMCS), technology that allows airplane crews to aim weapons and sensors by simply looking at a potential target. Yes, the days where a pilot would have to even roughly line up his aircraft to get a missile lock will soon be over. The system will also become standard equipment on U.S. Air Force F-15, F-16 and F-22 fighters as well.