Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Voorrangsregels bij rekenen (2)
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
Zonder onder migratie start bouw. onder architectuur zonder architectuur nieuwe systemenbestaande systemen 1 vakje verdeeld in 4-en.
Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
SBO - competitie Even terug naar de tekentafel ….
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 2
H 14: Enkelvoudige interest
H 15: Samengestelde interest
Duurzaamheid en kosten
Proef- en de saldibalans
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Op Sint-Montfort.
De kolommenbalans De kolommenbalans bestaat uit: de proefbalans
COMPETITIEREGLEMENT  De wedstrijden worden gespeeld op zaterdagmiddag van 13:00 uur – 17:30 uur  Iedereen wordt 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
KADER JEUGDAFDELING seizoen 2007/2008
Jeugdafdeling v.v. Pernis seizoen 2013/2014
3 mavo Betekenis van dit percentage bespreken..
Excel, zin in een potje Zeeslag?
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
De Geo voor de tweede fase
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Coordinated path planning for Multiple Robots Siu-Siu Ha.
Regels voor het vermenigvuldigen
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Info-avond ouders en leden RKSVB
AI21  Deel I: Terminologie Voorbeelden Zoekrichting (forward, backward)  Deel II: Zoekmethoden depth-first breadth-first iterative-deepening eigenschappen.
Systematiseren van de toename van complexiteit in een curriculum
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Les 2 groep 7 leerdoel Je leert om de uitkomst van een som te schatten, zodat je snel en handig kan rekenen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig.
Les 1 groep 8 leerdoel: Inzicht hebben in de betekenis, plaats, structuur, waarde hele getallen en kommagetallen Wat weet je hier al van? Waarom is het.
Rekenen met procenten.
Standaard-bewerkingen
Deel 2. Hoofdrekenend aftrekken
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
K.O.: het getal is x A.: het getal is 60. K.O.: de getallen zijn x, x +1 en x +2 A.: de getallen zijn 72, 73 en 74.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Nieuwe kleding v.v. GILZE
REKENTOETSEN VO 2F EN 3F Flitsbijeenkomsten oktober 2014
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Jeugdafdeling v.v. Pernis seizoen 2014/2015
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Secties SECTIE C3 SECTIE B1 SECTIE A2 C B A38414 E Klik op een vlak om een sectie van nabij te zien. Volgende.
Het kwadraat van een getal
havo wiskunde A Tom Eitjes
Dienstregelingen en Wiskunde
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Energie op school. Energiebesparing op school tot 20%
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Leren programmeren met Scratch
Transcript van de presentatie:

Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten Docenten- handleiding Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten Thema: Kommagetallen zOEF 8523: Breuken en kommagetallen vergelijken

Vakwerk is een spel voor 2 teams. Vakwerk (Spelregels) Vakwerk is een spel voor 2 teams. De teams moeten om de beurt een getal plaatsen. In elk team mag steeds één leerling een getal kiezen en dit een plekje geven in de rij. Overleggen met teamleden is toegestaan. Spel voor twee teams zOEF 8523: Breuken en kommagetallen vergelijken

T E A M 1 T E A M 2 Vakwerk (Spelregels) 1a 1b 1c 1d 1e 1f 1g 1h 1i 1j 0,55 0,61 0,15 0,75 0,98 2 0,58 0,83 0,61 0,75 0,99 0,55 0,83 0,65 0,58 0,32 0,15 1a 1b 1c 1d 1e 1f 1g 1h 1i 1j 1k 1l Team 1 kiest 1h. Daar staat 0,58. Dit getal past niet meer in de eerste rij. Klik op de knop voor een nieuwe rij, de oude rij wordt afgesloten. Team 1 plaatst het getal ergens in de nieuwe rij. 1 Winnaar is het team dat als laatste nog een getal kan plaatsen. Handig om te weten: alle getallen zijn kleiner dan 1. Stel dat team 2 nu 0,98 treft. Dat past nog mooi in de bovenste rij van team 2. Maar als ze daarna bijvoorbeeld 0,83 krijgen, moet dat in een nieuwe rij. Klik op . 2 Nu gaan we beginnen. Team 2 kiest voor een rood vakje, bijvoorbeeld 1k. Daar blijkt het getal 0,15 te staan. Team 1 plaatst 0,55 ergens in de bovenste rij van team 1. Daar blijkt het getal 0,55 te staan. Team 1 kiest voor een rood vakje, bijvoorbeeld 1d. Team 2 plaatst 0,15 ergens in de bovenste rij van team 2. Team 1 is weer aan de beurt en klikt bijvoorbeeld op 1a. Team 1 plaatst 0,61 ergens in de bovenste rij van team 1. De getallen moeten op volgorde van klein naar groot staan. Daar blijkt het getal 0,61 te staan. Team 2 klikt op 1b en daar blijkt 0,75 te staan. Team 2 plaatst 0,75 ergens in de bovenste rij van team 2 zodat de getallen oplopen van klein naar groot. Hoe gaat Vakwerk in zijn werk? Door te klikken verschijnen de spelregels. zOEF 8523: Breuken en kommagetallen vergelijken

Vakwerk 1 T E A M 1 T E A M 2 2 Tip: De teams mogen uit alle rode vakjes kiezen. Klik op het rode vakje, dan verschijnt het getal. Noteer de getallen met een digipen op het bord. Voor elk team verschijnen er in totaal 5 rijen. 0,78 0,543 0,9 0,81 0,059 0,8 0,061 0,707 0,24 0,32 0,310 0,5 0,68 0,086 0,1 0,34 0,191 0,98 0,55 0,52 0,019 0,6 0,705 0,091 0,41 0,61 0,3 0,053 0,109 0,54 0,11 0,23 0,66 0,72 0,015 1a 1b 1c 1d 1e 1f 1g 1h 1i 1j 1k 1l Klik hier als je nog een spelletje wilt spelen 2a 2b 2c 2d 2e 2f 2g 2h 2i 2j 2k 2l 3a 3b 3c 3d 3e 3f 3g 3h 3i 3j 3k 3l Klik hier als je wilt stoppen. 4a 4b 4c 4d 4e 4f 4g 4h 4i 4j 4k 4l zOEF 8523: Breuken en kommagetallen vergelijken

Vakwerk 1 T E A M 1 T E A M 2 2 Tip: De teams mogen uit alle rode vakjes kiezen. Klik op het rode vakje, dan verschijnt het getal. Noteer de getallen met een digipen op het bord. Voor elk team verschijnen er in totaal 5 rijen. 0,45 0,99 0,83 0,65 0,61 0,32 0,22 0,73 0,17 0,68 0,43 0,91 0,35 0,52 0,47 0,18 0,51 0,38 0,24 0,89 0,79 0,12 0,66 0,39 1a 1b 1c 1d 1e 1f 1g 1h 1i 1j 1k 1l Klik hier als je nog een spelletje wilt spelen 2a 2b 2c 2d 2e 2f 2g 2h 2i 2j 2k 2l 3a 3b 3c 3d 3e 3f 3g 3h 3i 3j 3k 3l Klik hier als je wilt stoppen. 4a 4b 4c 4d 4e 4f 4g 4h 4i 4j 4k 4l zOEF 8523: Breuken en kommagetallen vergelijken

Einde Wilt u reageren? Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten Thema: Kommagetallen zOEF 8523: Breuken en kommagetallen vergelijken

Docentenhandleiding Vakwerk Doel: Ordenen van kommagetallen en breuken. Omschrijving: Leerlingen ordenen kommagetallen en breuken van klein naar groot en proberen zoveel mogelijk getallen een plekje te geven. Werkwijze: Dit is een spel voor twee teams. Elk team heeft vijf rijen van vijf lege hokjes tot zijn beschikking. In de rijen moeten de breuken en kommagetallen van klein naar groot geordend worden. Team 1 klikt voor een getal, bijvoorbeeld 0,35 en geeft dat een plaats ergens in de rij van team 1. Team 2 klikt voor een getal, bijvoorbeeld 0,75 en geeft dat een plaats ergens in de rij van team 2. Daarna klikt team 1 weer voor een getal, bijvoorbeeld 0,14 en geeft dat een plaats in de rij – vóór 0,35 – want de getallen moeten van klein naar groot geordend worden. Alle breuken en kommagetallen zijn kleiner dan 1. Als het na enige tijd niet meer mogelijk is om een getal in de rij in te passen, moet het op een nieuwe rij geplaatst worden. De voorgaande rij wordt dan afgesloten. Het team dat als laatste een getal kan plaatsen is winnaar. Laat leerlingen hun plaatsing van getallen uitleggen. Het is bijvoorbeeld slim om een getal dat ongeveer 0,5 is in het midden van de rij te plaatsen. En zo zijn er nog meer slimme acties mogelijk. Materiaal: Voor deze activiteit zijn geen extra materialen nodig. Zoekwoorden: Kommagetallen > schattend rekenen; Breuken > schattend rekenen; kommagetallen > getalbegrip; Breuken > getalbegrip. zOEF 8523: Breuken en kommagetallen vergelijken