Grammatica’s en Ontleden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinsontleden Gemaakt door: B & G.
Advertisements

Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Basisschool de Wester 9 mei 2014.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Taalkunde Grammatica A
Grammaticale modellen
1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar Toepassingsgerichte Formele Logica 1.
Natuurlijke taalverwerking week 4
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
Functies als Getallen Jan Martin Jansen.
Reguliere talen nReguliere grammatica: versimpelde Contextvrije grammatica nFinite-state Automaton: andere manier om een taal te beschrijven nReguliere.
Imperatief programmeren nProgramma bestaat uit nRunnen is opdrachten gegroepeerd in methoden één voor één uitvoeren te beginnen met main.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Stappenplan ontleden Enkelvoudige zinnen.
Het lijdend voorwerp!.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Arrays.
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 3 Cees Witteveen.
MICROCONTROLLERS.
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
Algoritme Inhoud: Definitie algoritme Recursieve algoritmes Opgaven
Taal nEen Alfabet is… een eindige verzameling symbolen nEen Taal is… een deelverzameling van T* bij een bepaald alfabet T nEen Zin is… een element van.
Reguliere talen nReguliere grammatica: versimpelde Contextvrije grammatica nFinite-state Automaton: andere manier om een taal te beschrijven nReguliere.
Samenvatting hst. 3 sec. 1-3 ( ) :: Parser a b  Parser a b  Parser a b ( ) :: Parser a (b  c)  Parser a b  Parser a c ( ) :: (b  c)  Parser a b.
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Tentamen vraag 1 Als L en M talen zijn, dan nL  M is gelijk aan { s  t | s  L, t  M } nL M is gelijk aan { s t | s  L, t  M } nL n is gelijk aan.
Nederlands Onderwerp.
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Functioneel programmeren Een snelle herhaling…. Functie-definitie static int kwad (int x) { return x*x ; } kwad x = x * x Haskell kwad :: Int  Int.
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Definitie LL(1) Een grammatica is LL(1) nAls je op grond van het eerstvolgende input-symbool kunt kiezen uit alternatieven Formeel: nAls de lookahead-sets.
Scope. Scope van variaben/methoden Een variabele is te gebruiken binnen de { en } waarbinnen hij is aangemaakt. Hetzelfde geld voor een methode { int.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
In een reguliere taal… zin yxz S E A B vuwuwxzvuwxzvvuwxzvvvuwxzvvv lengte  n.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Definitie Taal van een grammatica nZij grammatica G = ( T, N, R, S ) nde taal van G is { z  T* | S  * z } L(G)
Tentamen vraag 1 nElke reguliere zin is ook contextvrij nElke reguliere taal is ook contextvrij nElke contextvrije grammatica is ook regulier nonsens “regulier”
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Het werkwoord ontleed(t)
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Hoofdstuk 5 Grammatica zinsdelen Meewerkend voorwerp.
Hoofdstuk 4 Grammatica zinsdelen
De vraag is je beste vriend
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Recursie in de wiskunde
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Lijdendvoorwerpszin, onderwerpszin en bijwoordelijke bijzin
Wedekerend ww en vnw Wederkerig vnw
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
B B O Probleem of uitdaging Besluit of oplossing beeld vorming
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Natuurlijke, gehele en rationale getallen
Transcript van de presentatie:

Grammatica’s en Ontleden

Waar gaat het eigenlijk over? Grammatica’s Ontleden Taal Bedenk een éénregelige definitie van taal, ontleden en grammatica Uitdaging:

Taal Een taal is… de verzameling van alle zinnen die “goed” zijn Omdat je ouders/ leraren dat zeiden Omdat de Académie Française dat vindt Omdat de compiler het pikt Omdat we dat zo hebben afgesproken

Ontleden Ontleden is… het herkennen van de structuur van een zin …Accolades… …puntkomma’s… …Expressies… …Onderwerp… …werkwoord… …Lijdend voorwerp… Correct Java! Ontleden is… het herkennen van de structuur van een zin …en daarmee aantonen dat hij tot een taal behoort Correct Nederlands!

Grammatica Regels die voorschrijven hoe het ontleden moet gebeuren

Zin Hoe mag een kandidaat-zin er uit zien? Rij symbolen! Wat is dat? Hoe mag een kandidaat-zin er uit zien? “class Hello extends Applet {public void paint (Graphics gr)…” “Dit lijkt me een goed voorbeeld.” “ATTCGACCGTTA” “0011010010101” “Isditeenzin?”

(in de Haskell-notatie) Sequence (Rij) Definitie van Sequence over X met X een willekeurig type: [ ] is een sequence over X Als x een element van X is, en xs een sequence over X is, dan is x:xs ook een sequence over X [X] (in de Haskell-notatie)

(in de wiskunde-notatie) Sequence (Rij) Inductieve definitie Definitie van Sequence over X met X een willekeurige verzameling: e is een sequence over X Als a een element van X is, en w een sequence over X is, dan is a w ook een sequence over X Niets anders is een sequence over X X* (in de wiskunde-notatie)

Taal Een Alfabet is… een eindige verzameling symbolen Een Taal is… een deelverzameling van T* bij een bepaald alfabet T Een Zin is… een element van een taal Een Zin van een taal is… een element van die taal

Hoe definieer je een taal? Alle elementen opsommen Inductieve definitie geven Een voorwaarde geven waaraan zinnen moeten voldoen { dit , is , alles } { a , b , c } * predicaat even getallen { n  {0..9}* | n%2=0 } palindromen { s  {a,b,c}* | s = sR }

Ontleden Bij een “opsom”-definitie van de taal: gewoon zoeken Bij een “inductieve” definitie van de taal: inductieve opbouw uitpluizen Bij een “predicatieve” definitie van de taal: predicaat controleren

Genereren Bij een “opsom”-definitie van de taal: ‘t zijn ze al… Bij een “inductieve” definitie van de taal: inductieve opbouw volgen Bij een “predicatieve” definitie van de taal: onmogelijk! (tenzij je alles probeert)

Liever inductief dan predicatief Zijn deze definities equivalent? Palindromen predicatief Palindromen inductief { s  {a,b,c}* | s = sR } sound complete e is een palindroom a, b, en c zijn palindromen Als P en palindroom is dan zijn aPa , bPb en cPc het ook Niets anders is een palindroom

Inductieve definitie bevat herschrijfregels P  e P  a P  b P  c P  aPa P  bPb P  cPc Genereren van zinnen: Begin met een P Pas naar believen de herschrijfregels toe Werk al het rood weg

Grammatica Een grammatica bestaat uit: Het alfabet Hulpsymbolen Productieregels Een startsymbool

Grammatica Een grammatica bestaat uit (T, N, R, S) Het alfabet T Hulpsymbolen N Productieregels R Een startsymbool S

Grammatica Een grammatica bestaat uit (T, N, R, S) Het alfabet T eindig Hulpsymbolen N eindig TN=Ø Productieregels R eindig Een startsymbool S één S  N Met als elementen: A  w waarbij A  N w  (NT)*

Vorm van de herschrijfregels A  w Contextvrije grammatica waarbij A  N w  (NT)* Contextgevoelige grammatica A  w waarbij A  (NT)* w  (NT)* (Rechts) reguliere grammatica A  w waarbij A  N w  T* N  T*

Afkorting-notatie Lang Kort P  e | a | b | c | aPa | bPb | cPc P  e P  aPa P  bPb P  cPc

“Echt” Voorbeeld Contextvrije grammatica voor Java Stat  Var = Expr | if (Expr) Stat else Stat | while (Expr) Stat Expr  Const | Var | Expr Op Expr Op  + | -