Mastertrack Cognitive Modeling 28 mei 2010. Opa vertelt: De C van CKI – en van CM 24 september 1987: Symposium Kunstmatige Intelligentie en Cognitiewetenschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Collaborative writing Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice.
Advertisements

The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie NCP dienstverlening IWT.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
CO2, 1 april CO2, April 1 CO2 uitstoot door; CO2 emissions;
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Internet world Web 1,2,3.0 Web 1.0 – (statische informatie) * Informatieve websites Web 2.0 – 2004-heden (dynamische informatie) * Discussieforum.
Internet vriendschap Internet friendship
Conditional Clauses If-zinnen.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Challenge the future Delft University of Technology OTB Research Institute for the Built Environment Modellen voor de woningbouwmarkt Paul de Vries, Delft.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
National Institute For Space Research SRON-EO strategie, NL gebruikersgemeenschap, Radboud Koop, 24 sept 2004 Page 1 SRON EO strategie – NL gebruikersgemeenschap.
HM-ES-th1 Les 1 Hardware/Software Codesign with SystemC.
VRB ICT en AI 1 ICT: een uitdaging voor AI Richard Benjamins SWI, Universiteit van Amsterdam.
23 Nov 2006Page 1 Heeft AI een toekomst in Vlaanderen ? Symposium 50 jaar AI.
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Curious? Music. U.K. 1/7 THE HAPPY SONG (Martin Smith) Refrein: Oh, I could sing unending.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen Mei 2005.
LokWeb and LWB 7 maart 2006 by Maarten and Hilverd.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
STRUCTUUR, INVARIANTIE, EN TAAL Johan van Benthem Institute for Logic, Language.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Afstudeerervaringen Maurice Boumans Oktober 2008
District 1550 Werkdag 6 oktober 2012 Vanaf I juli 2013 geen “Future Vision” meer  The New Foundation ? Vóor 1 Juli 2013:  District Qualification  Club.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Flocking using Global Roadmaps Niels Gorisse Motion Planning 26 februari 2003 University Utrecht.
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Welkom namens collega’s en studenten. Hermien Miltenburg Wageningen University and Research Centre.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
ANTWOORDEN DIAGNOSTISCHE TOETS MODELOMGEVING. Syntaxis = Syntaxis (van het Oudgriekse συν- syn-, "samen", en τάξις táxis, "regeling") is binnen de theoretische.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI Cognitieve Kunstmatige Intelligentie.
1 Over het examen (1): Modus Mondeling met schriftelijke voorbereiding 4 uur, 3 onderdelen: –Modellering (  schriftelijk, dan mondeling) –Queries / relationeel.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Meervouden one car – four cars one schoolbag – two schoolbags
| 1 English master program: Organizational Psychology.
The Wings of Society NieuwInnovatiefFlexibelOpen.
Kennissystemen Ontwikkeling van intelligente systemen met een krachtig probleemoplossingsvermogen op experten-niveau (knowledge engineering) Onderzoek.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
HAN-University Inleiding tot VHDL, 2010 Bron: Fraunhofer for Integrated Circuits.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
Debye Instituut for Nanomaterial Science (P) Afdeling Nanophotonics - zonnecellen, nanomaterialen (Schropp) - ultrasnelle processen (Dijkhuis/Krol) - Bose-Einstein.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Realizing Climate Mitigation Policies Dr. Cheryl de Boer & Prof. Hans Bressers.
Taaltheorie en Taalverwerking Parsing Continued. Totnutoe: Top-Down-Parser.
kansen voor de tuinbouw?
EML en IMS Learning Design
Major/minor Kwantitatieve methoden (HIR) Predoctoraal traject (HIR) Minor Business Research (TEW/MBE) maart 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Transcript van de presentatie:

Mastertrack Cognitive Modeling 28 mei 2010

Opa vertelt: De C van CKI – en van CM 24 september 1987: Symposium Kunstmatige Intelligentie en Cognitiewetenschap Chris Paffen Mijn vermoedelijke opvolger als trackcoordinator

Jan Koenderink fysica Wim van de Grind biologie Gerard Renardel de Lavalette logica

Jan Bergstra (logica) vat samen: twee smaken: Cognitieve Kunstmatige Intelligentie (o.a. expertsystemen) “Biologische” Kunstmatige Intelligentie (autonome systemen) Denkbaar: interdisciplinaire eerste-fase-studierichting CKI

Vanaf 1988: Studenten willen een connectionistische afstudeervariant Maar connectionisme is al in opmars binnen cognitiewetenschap Rumelhart & McClelland (1986)

Compromis: Cognitie en Representatie Probleem1: dat was nou net niet de bedoeling Probleem2: het ontbreken van een daarop gericht onderzoeksprogramma binnen de deelnemende faculteiten

“Cognitie” krijgt andere betekenis: -biologie -psychologie (ook perceptie) -connectionisme -evolutionaire algoritmen Cognitie en Representatie BaMa: Cognitive Dynamics Vanaf september 2008: Cognitive Modeling

Nadruk op modelleren van menselijke cognitie en biologische systemen (itt. het bakken van zo slim mogelijke systemen) maar de tegenstelling is heel betrekkelijk!!! Vandaar een (wat) sterker accent op psychologie en empirisch onderzoek Onderzoek waaiert uit in veel verschillende richtingen

Tracks zijn in het nieuwe systeem van beperkte betekenis: Van de 8 cursussen in het eerste masterjaar zijn er 4 voor iedereen verplicht: Inteligent Agents Logic, Language and Cognition Methods in Perception (vh AVS) Philosophy of AI Het track is een keuze van 4 uit 8 aanbevolen en 4 mogelijke cursussen (dus je kan ook nog iets anders kiezen)

Mental Representation1 Kennis en Wetenschap 2 Foundations of Semantics2 Evolutionary Computation2 Neurocognition of Language3 Semantic Structures3 Semantic Web 3 Philosophy of Mind3 Conceptual Semantics 4 Aanbevolen: Aanbeveling H. K.: Models of Computation (LIS) 4

Mogelijk: Toegepaste Cognitieve Psychologie II1+2! Language, Speech, Brain3 Biophysics of Perception and Action 3/4 Neurocognition of Memory and Attention 3/4 Maar er is nog wel meer mogelijk! Restrictie: in het hele pakket niet meer dan 4 vakken bij dezelfde club

Eigen invulling op grond van interesse is belangrijker dan de “identiteit” van het track Cognitive Modelling

Toegepaste Cognitieve Psychologie II of Mental Representation Models of Computation / Evolutionary Computation Biophysics of Perception and Action Neurocognition of Memory and Attention Onderzoek: (o.a.) Psychologische Functieleer (Stefan van der Stigchel, Frans Verstraten, Chris Paffen, Ignace Hooge, Serge Dumoulin) Voorbeelden: 1.Interesse voor (waarnemings)psychologie

Neurocognition of Language Semantic Structures Neurocognition of Memory and Attention Conceptual Semantics Onderzoek: Taalkunde (Frank Wijnen), NICI (Nijmegen) 2. Interesse in taalpsychologie

Toegepaste Cognitieve psychologie II Semantic Web Biophysics of Perception and Action Neurocognition of Memory and Attention Onderzoek: TNO, Functieleer, bedrijven ICT 3. Interesse in mens-machineinteractie

Mental Representation Kennis en Wetenschap Philosophy of Mind Neurocognition of Memory and Attention / Biophysics of Perception and Action Onderzoek: Wijsbegeerte 4. Interesse in filosofie (mind, science)

Mental Representation of Kennis en Wetenschap Bioinformatic Processes (Bio) 2 voorkennis: Bioinformatica of Theoretische Ecologie Evolutionary Computation 2 Biophysics of Perception and Action / Neurocognition of Memory and Attention Onderzoek: (o.a.)Theoretische Biologie (Paulien Hogeweg) 5. Interesse in (theoretische) biologie

6. Interesse in connectionistische/evolutionairemodellen Models of Computation Evolutionary Computation Adaptive Agents (LIS) Biophysics of Perception and Action (en/of) Neurocognition of Memory and Attention Onderzoek: Informatica(?), RUG (Marco Wiering), UVA (Jaap Murre), VU (Martijn Meeter), bedrijven (b.v. Vicar Vision)

Combinaties met cursussen LIS zijn mogelijk: b.v. als je geinteresseerd bent in juridisch redeneren (Henry Prakken): Common Sense Reasoning Of in de toepassing van psychologische inzichten in (multi) agent systemen Multi-agent Systems

Orienteer je tijdig op onderzoeksonderwerpen Praat met docenten of andere potentiele begeleiders Pas het cursusprogramma zo nodig aan.

Vragen? (R. Topor)

Voorbeelden van scripties. Jacqueline Bosma (2007): The effect of experience on visual search strategies Zoeken naar gesloten figuur tussen distractors

Target verschijnt al na 15 fixaties (in de buurt) of pas na 50 fixaties. Weinig invloed op fixatietijd of fixatieamplitude Weinig indicatie voor course to fine

Gap-target tussen gesloten distractors: Advanced, normaal en delay: Beperkte invloed (korte termijn-)ervaring

Vergelijkbaar onderzoek: Martin van Soest (2006) Onzekerheid in visueel zoeken. Meindert Kamphuis(2007) Het effect van slagschaduwen op saccadische doelen Ander psychologieonderzoek door CKI-ers In scriptieserie J.N.T. Munting (2006): On visual backward masking. Willem Huijbers(2006): What you get is what you see: The role of the frontal eyefields during the planning of saccadic eye movements

Robbie Veldkamp(2007) A biologically plausible actor/critic model Connectionistisch model van belangrijk breincricuit tijdens leertaak: m.n. afgifte van dopamine door Nucleus accumbens

Zie ook in scriptieserie: Jannis Vlachos (2007): The influence of emotional arousal on memory consolidation Joost Wegman(2006) The brain’s natural input: The neural plausibility of the NIM model in object recognition

Ivana Cace (2006): Tell your neighbours what you know: A spatial agent model shows that sharing information about food can be a good strategy (Bij Joanna Bryson, University of Bath) Veld met patches gewoon en speciaal voedsel, Beestjes die ronddarren- sommige delen met hun buren kennis over speciaal voedsel. Is dat verstandig? Hangt af van ruimtelijke factoren

Medhat Riad (2010): Exploiting spatial relations for visual cognitive tasks (Honda Research Institute) Bottom up

Top down Op grond van statistische kennis over hoe objecten ten opzichte van elkaar kunnen voorkomen in scenes