Op de koffie bij de kabouters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Omrekenen van oppervlakte- , en inhoudsmaten
Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.
Meten met Maten.
De hoeden van Edward de Bono
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Rekenproblemen en Dyscalculie
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
H 7 Krachten Deel 3 Vectoren.
Disclaimer.
Netwerk rekenen april 2012.
3.1 Zwaartekracht, massa en gewicht
Oppervlakten berekenen
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
De normale verdeling.
Wiskundige functies en toenamediagrammen.
Niet-rechtlijnige beweging Vr.1
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Hellingen kunnen berekenen
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
De Lorenzcurve In deze les wordt uitgelegd hoe de Lorenzcurve werkt.
H 7 Krachten Deel 3 krachten meten.
Elektriciteit 1 Basisteksten
Rekenen en Rekenproblemen
Als je een veer wilt uitrekken dan zul je daar een kracht op
vergrotingsformule F Er zijn in de tekening 2 Gelijkvormige driehoeken
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Van meting naar diagram
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Massa, volume en inhoud..
CONGRUENTIE HOOFDSTUK 3 BLADWIJZERS: 3.2. CONGRUENTE DRIEHOEKEN
Ontwerp steekfiets J-Design.
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
Oppervlakte Oppervlakte = op het vlak Dit is 1 cm²
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Bewerkingen met breuken Les 37.
Aan welke 4 zaken herken je dat een kracht werkt?
Gelijkwaardige formules
Vergelijkingen oplossen
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Lasaanduidingen in het tekeninglezen
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Cv = F u  F = Cvu  F = Cv(el - bl) u = (el - bl)
4 Sport en verkeer Eigenschappen van een kracht Een kracht heeft:
Workshop evalueren Dcp
B-CAD Technisch tekenen les 2
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Wiskunde in de bovenbouw havo
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Grootheden en Eenheden
Inhoud berekenen.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Wiskunde in het eerste leerjaar
2.1 Oplossen met grafieken Oplossen met grafieken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Transcript van de presentatie:

Op de koffie bij de kabouters

Denkproces concrete aanpak aantal druppels in een kopje aantal druppels in een lepel 1 lepel overgieten mengen, gaat niet, aantal druppels in 1 lepel bijsturen 1 lepel teruggieten, even groot en perfect gemengd, gaat niet, aantal druppels in 1 kop bijsturen tellen 25 in 1 kop 4 in 1 lepel 5 in 1 lepel 20 in 1 kop Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Waarom concreet werken? Grote overtuigingskracht Uitvoeren van wat er gebeurt Tellen kan iedereen Sterke ondersteuning van het denkproces bv. betekenis van goed mengen Problemen?  terug naar uitgangssituatie Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Beperkingen concreet werken Arbeidsintensieve voorbereiding mat. zoeken, denkweg analyseren,… Leerproces bij leerlingen Redenering op een voorbeeld Gevaar! eigenschappen specifiek aan voorbeeld gebruiken bij redenering Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Schematisch werken Willekeurige breedte 3 cm breed 3 cm hoog Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Schematisch werken 1 lepel overgieten Mengen: verticale verdeling Oei! Lepel terug is te groot Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Schematisch werken Oplossing: kopje met extra lepel is een vierkant (2,5 cm op 2,5 cm) Breedte kopje: 25 mm Hoogte vloeistof: 20 mm Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Schematisch werken Lepel overbrengen Mengen Lepel terugbrengen Resultaat: evenveel melk in de koffie als koffie in de melk Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Waarom schematisch werken? Materiaal niet altijd voorhanden (bijna) evenveel overtuigingskracht Is een eerste abstractie Opm.: om naar uitgangsituatie terug te gaan, met nieuwe tekening beginnen (dus soms meer werk op het moment zelf) Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Gevaren schematisch werken Redeneren op voorbeeld klopt de redenering ook voor niet vierkanten? Bij schematisch na concreet verbanden tussen beide duidelijk maken Soms denkmoeilijkheden voorkomen bv. breedte kopje WIL JE DAT????? Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Abstract werken Dus evenveel koffie in de melk als melk in de koffie Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Waarom (niet) abstract werken? Snelheid veel hoger afleidende context uitschakelen Veel moeilijker qua inzicht Handelingen nu in gedachten uitgevoerd (=impliciet) De delen worden breuken Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Impliciet problemen oplossen Hoeveelheid koffie onmiddellijk in lepels Mengen zie je niet lepel terug: 4 delen koffie en 1 deel melk lepel terug: even groot als lepel heen dus werken met breuken (4/5 en 1/5) Bewerkingen met breuken = techniekje, geen controle Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Besluit In wiskunde, vaak abstract redeneren. Bij problemen  reflex Niet abstract blijven uitleggen Afdalen naar schematisch niveau Eventueel nog verder afdalen leerlingen laten handelen Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Verkleining Verkleining = in alle richtingen verandert de lengte volgens een vaste verhouding Begrip schaal 1/3 Schaal is een verhouding tussen LENGTES Gewicht ~ Volume Als schaal verandert, verandert het volume in de 3 richtingen en dus  volgens (Schaal)3 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Kabouter Schaal: 15 cm/180 cm = 1/12 Gewicht: 75kg/123 = 43 g Veel minder dan 300 g Vergelijken met baby (50 cm; 3,5 kg) Schaal: 15 cm/50 cm = 3/10 Gewicht: 3,5kg/(10/3)3 = 94 g Blijft nog aan lage kant… Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004

Zoekstrategieën Redenering opbouwen met eenvoudige situatie Analoge redenering gebruiken met moeilijkere situatie Zoekstrategieën = functioneel hulpmiddel (lk. ok) Voorbeelden geven voor lln. Strategie ook expliciteren Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004